Creativitat

La relació de Suzanne Valadon amb Barcelona

El MNAC dedica una àmplia exposició a l'artista francesa, coneguda pels seus retrats i nus femenins postimpressionistes, també coetània de pintors locals com Casas i Rusiñol

La primera retrospectiva de la pintora francesa Suzanne Valadon que s’ha fet a Espanya ha estat a Barcelona i hi ha motius per a això. Primer, és clar, per la seva gran contribució a la història de l’art de finals del segle XIX i principis del XX, amb una mirada pròpia del París de la belle époque en la qual va destacar amb els seus retrats i nus femenins per un tractament còmplice i no erotitzat de la intimitat femenina. Una raó més que suficient que el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) ha complementat a l’exposició Suzanne Valadon. Una epopeia moderna, que es pot visitar fins a principis de setembre, presentant les relacions que va teixir amb locals com Ramon Casas i Santiago Rusiñol, amb els qui va coincidir a la ciutat on tot passava i era el centre del món.

Suzanne Valadon va ser l’artista darrere de la que es trobava Marie-Clémentine Valadon (1865-1938), una dona de classe baixa que es va instal·lar quan era molt petita a Montmartre, molt a prop del Moulin Rouge. Va arribar a París quan tenia cinc anys amb la seva mare, després que el pare les hagués abandonat. Va anar uns anys a l’escola, però ben aviat es va posar a treballar del que va poder, fos bugadera, florista, rentaplats, mainadera o cambrera. Fins i tot es diu que va passar pel món del circ com a acròbata, però el va abandonar després de patir un accident.

Va ser llavors, amb només quinze anys, quan va començar a fer de model per a artistes de l’època. Va començar amb Pierre Puvis de Chavannes, però també va treballar amb Renoir, Matisse o Toulouse-Lautrec, qui li va proposar que adoptés un pseudònim que feia referència a una història bíblica que li recordava a ella, Susanna i els vells. Era un tema que havia estat retratat per molts pintors, com ara Artemisia Gentileschi, Rembrandt, Rubens o Tintoretto, sobre una dona jove envoltada d’homes més grans que se’n volien aprofitar.

Autodidacta, va aprendre de tots els pintors per a qui va treballar com a model, observant les seves tècniques i trucs, entrant en els seus estudis, amb un paper especial de Degas, qui va creure en el seu talent i la va animar a desenvolupar-lo, influint-la en els seus primers dibuixos i gravats com es veu a L’Acròbata o La Roda (1916), recordant a les ballarines de Degas, però ja amb el contorn negre i els colors vius i alterats que van caracteritzar a la postimpressionista Valadon. Malgrat el suport que li va donar, fins i tot col·leccionant les seves obres, Degas l’anomenava com a Terrible Maria pel seu fort caràcter, una cosa per a la qual Valadon no degué tenir moltes alternatives si volia reivindicar la seva obra i deixar enrere el seu passat com a model en un món d’homes, sens dubte, molt més complicats que ella.

La connexió Montmartre-Barcelona

És en aquests anys de plena immersió en els diferents moviments artístics que habiten Montmartre quan coneix al pintor, crític d’art i periodista Miquel Utrillo (Barcelona, 1862 – Sitges, 1934). Sent tots dos molt joves, mantenen una relació tempestuosa, amb el naixement d’un fill que el català triga a acceptar com a seu, Maurice Utrillo, qui acabaria convertint-se també en un prestigiós pintor. Han quedat diversos testimoniatges plàstics d’aquesta relació amb els retrats que es van fer mútuament. El més popular és el que li va fer Utrillo a Valadon l’any 1891, habitualment conegut com La guerra dels set anys, en referència al temps que va passar entre el naixement de Maurice i el reconeixement legal per part d’Utrillo.

Utrillo va exercir de cicerone a París per a artistes com Casas i Rusiñol, introduint-los en uns cercles artístics que ell coneixia des del 1880. Tots dos pinten el Montmartre de Valadon, a qui també acaben coneixent, com es veu en alguns títols de Rusiñol, La riallera (1894-1895), un retrat de l’artista, o En campanya (1891), amb una parella en una cita, Utrillo i Valadon. També es va creuar en el camí de Valadon Joaquim Sunyer, amb ell pintant al crític d’art Gustave Coquiot (1908) i ella a la col·leccionista d’art Mauricia Coquiot (1915), un matrimoni molt amic de la pintora.

Utrillo, parella de Valadon, va exercir de cicerone a París per a artistes com Casas i Rusiñol, introduint-los en els cercles artístics que ell coneixia

L’obra sobre l’idil·li d’una parella de Rusiñol, conservada al MNAC, presenta un altre detall: Utrillo porta la roba del músic i compositor Erik Satie, amb qui va col·laborar en el desenvolupament d’espectacles d’ombres xineses. Satie els acompanyava amb el piano i Utrillo es va acabar convertint en un expert de la matèria a locals com Le Chat Noir.

Va ser ell qui els va exportar fins a Barcelona, on van arribar a Els Quatre Gats, com testifica la col·lecció del MNAC, amb figures que van ser fetes per Casas i que van representar a figures com Àngel Guimerà. La relació entre Utrillo i Satie es va trencar quan el músic va començar una relació amb Valadon, també captada amb retrats que es poden veure a la mostra, com el Retrat d’Erik Satie (1892-1893) de Valadon, caracteritzat per una pell pintada de verd, un altre símbol dels quadres de la francesa, sempre reinterpretant els usos clàssics dels colors. Casas i Rusiñol també van pintar a Satie abans de convertir-se en un famós compositor de renom internacional.

Suzanne Valadon al seu estudi l’any 1927. © Fine Art Images

Una epopeia moderna

Més enllà del pròleg amb connexió catalana, en paraules del comissari de l’exposició i cap de col·leccions del MNAC, Eduard Vallès, Valadon va protagonitzar una carrera d’obstacles com a dona artista, de classe baixa i estigmatitzada per haver estat model, d’aquí el títol de la mostra, Suzanne Valadon. Una epopeia moderna. Va aconseguir deixar-ho enrere i consolidar el seu èxit, atrevint-se a recuperar la seva imatge, tan gastada per ells, en els autoretrats que va realitzar en els últims anys de la seva vida, com ara Autoretrat al mirall (1927) o Autoretrat amb els pits nus (1931).

També va ser valenta a plantejar nus femenins quotidians, rebutjant la mirada eròtica d’aquells que la van precedir, i també la van retratar. Fins i tot va trencar estereotips amb L’habitació blava (1923), la seva primera obra adquirida per l’Estat francès. Aquí apareix una model moderna que desafia els cànons estètics i va vestida, a més d’estar fumant i llegint, tota una declaració d’intencions que es desfà de l’anterior imatge que Valadon va representar. Per si no n’hi hagués prou, se la considera la primera pintora de la història a retratar un nu masculí, amb L’estiu o Adam i Eva (1909). La fulla que tapa el sexe d’ell no estava a la seva proposta original, va haver d’afegir-la per poder ser presentada en societat, tot i que no va ser necessari fer-ho en el cas d’ella.

Valadon va ser valent a plantejar nus femenins quotidians, rebutjant la mirada eròtica d’aquells que la van precedir i també la van retratar

Va morir als 72 anys, amb un funeral al qual van assistir artistes com Pablo Picasso, Georges Braque i André Derain. Malgrat l’èxit que va aconseguir en vida, amb una obra formada per gairebé 500 teles i 300 obres sobre paper, la seva fama es va apagar durant un temps, arribant a ser coneguda només per ser la mare de Maurice Utrillo, fins que la seva figura es va tornar a recuperar i reivindicar.

Un dels èxits de la temporada del MNAC, on el principal visitant internacional és el francès, aconseguint una cosa poc habitual com esgotar els catàlegs i haver d’encarregar una nova reimpressió. Més de 100 obres repassen la trajectòria de la pintora de Montmartre, entre olis sobre tela i cartó, dibuixos i gravats. La mostra arriba a Barcelona després de poder-se veure al Centre Pompidou-Metz i el Musée d’arts de Nantes, en cada ocasió amb una proposta diferent, amb 40 obres només exposades al MNAC. Escalfa motors així per a la seva arribada al Pompidou de París l’any que ve.

El futur revelat o La tiradora de cartes (1912). © Studio Monique Bernaz Geneve
Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Trencadís

Més de mil obres originals de tot el món opten al Premi Planeta

Un total de 1.070 manuscrits originals s'han presentat per a optar al Premi Planeta. En…

16 de setembre de 2024
  • Música

Una temporada marcada pels herois al Palau de la Música Catalana

Sota el lema 'La música més humana, arrenca una nova temporada de concerts al Palau…

15 de setembre de 2024
  • Opinió

Empreses sostenibles per a una Barcelona sostenible

La sostenibilitat en l'empresa representa un factor clau de competitivitat i atracció de talent

15 de setembre de 2024
  • Good News Barcelona

La quàntica s’obre pas a Catalunya per convertir-la en referent internacional

L'ecosistema català vinculat a la quàntica creix en actors i en rellevància internacional, orbitant especialment…

15 de setembre de 2024
  • El Bar del Post

Ana Montserrat: Seguir ficant-se en embolics meravellosos

A hores d'ara, porta ja viscudes unes quantes vides. “Tinc dos passaports, francès i espanyol,…

14 de setembre de 2024
  • Creativitat

Barcelona, una realitat artística

Jordi Díaz Alamà ens convida a visitar un espai revolucionari, la Barcelona Academy of Art,…

14 de setembre de 2024