L'operador ferroviari posa el focus a captar viatgers domèstics, amb un especial interès a operar la connexió entre la capital francesa i Lió, a més de contemplar obrir nous destins com Toulouse
França no li està posant les coses fàcils a Renfe. Després de trencar unilateralment la col·laboració que havien mantingut durant gairebé deu anys, l’operador espanyol continua intentant poder operar com feia abans el principal corredor, el Barcelona-París, per on sí que ha continuat circulant el seu homòleg francès, la SNFC, qui va abandonar la resta de rutes que compartien, però es va quedar amb la més profitosa. De moment, les traves que li estan posant fan impossible que els trens AVE arribin a la capital francesa de cara als Jocs Olímpics, com aspirava a fer la companyia ferroviària.
Davant aquest escenari, Renfe està apostant per enriquir la seva oferta francesa, amb connexions diàries en els dos sentits entre Barcelona i Lió, i entre Madrid i Marsella, ruta que també passa per la capital catalana i Tarragona, a més de per Girona i Figueres en tots dos casos. Amb la fi de la cooperació a finals de 2022, les circulacions de l’operador espanyol a França es van reactivar els caps de setmana el mes de juliol de l’any passat, passant a les freqüències diàries a partir d’octubre. Des que van aconseguir l’operativa completa, s’ha sumat mig milió de viatgers, amb una ocupació propera al 80%. “Hem superat les nostres expectatives”, assenyala la responsable de Renfe AVE Internacional, Susana Lozano.
Una de les principals parades de tots dos corredors és Narbona, on s’arriba en només dues hores des de Sants. Per diferenciar el seu servei respecte a la SNCF, l’operador espanyol començarà a comercialitzar paquets turístics en els quals combinarà els bitllets de tren amb la principal atracció del municipi, Les Grands Buffets, un restaurant molt popular perquè ofereix la selecció més gran de formatges del món, visitat per gairebé 40.000 catalans cada any i una llista d’espera de sis mesos per reservar taula. L’acord que ha tancat la companyia ferroviària amb l’establiment, en el qual també participa l’Ajuntament de Narbona, inclourà la reserva dels hotels, amb la voluntat d’allargar la visita més enllà de l’àpat i poder descobrir altres punts de la ciutat i la regió de la Côte du Midi. Seguirà així el model que tan bé li funciona a Espanya amb la venda conjunta dels viatges de tren amb les entrades per assistir a musicals a Madrid. La divisió internacional de Renfe espera anunciar pròximament nous acords comercials com el de Les Grands Buffets en algunes de les nou ciutats on ja arriba a França, no només centrant-se en l’àmbit gastronòmic.
Mentre reforça la seva posició en ciutats com Narbona, Renfe no tira la tovallola i continua treballant per obrir nous destins al país veí, sempre sota la marca AVE i no optant per una de baix cost com ha fet SNFC a Espanya amb Ouigo. El principal objectiu és el Barcelona-París i, malgrat que encara no tingui data d’estrena, és “un dels punts estratègics per a Renfe”, segons remarca Lozano, però també volen captar al client domèstic, com ja ha pogut fer la SNFC a Espanya, on no va trigar tant a començar a operar. “És fonamental. L’objectiu d’una ruta internacional no només és el viatger que fa origen i destí, sinó també el viatger entre parades. Ara hi ha més trànsit internacional, però esperem anar incrementant el francès”, sosté Lozano.
Una vegada s’arribi a París, els AVE permetran moure a viatgers des de la capital francesa cap a Marsella i Lió, la segona i la tercera ciutat del país. La companyia ferroviària està interessada especialment en el París-Lió, una ruta amb un potencial cinc vegades més de passatgers que el Barcelona-Madrid, malgrat que té una distància equiparable al Madrid-Sevilla. Actualment, només l’operador francès i l’italià, Trenitalia, connecten París i Lió. “Allà on hi hagi demanda per a viatgers francesos i espanyols, Renfe ho estudiarà”, sosté Lozano. Entre les opcions damunt la taula, també s’està valorant recuperar la connexió amb Toulouse, una ruta que fa anys oferien conjuntament Renfe i SNCF.
Les Grands Buffets s’actualiza
L’acord de Renfe amb Les Grands Buffets coincideix amb una nova etapa de creixement del restaurant, amb una facturació anual de 25 milions d’euros i una plantilla de 220 treballadors. L’establiment, obert cada dia de l’any i amb torns de dinar i sopar, espera passar dels 390.000 comensals per any actuals fins a arribar als 800.000. Després d’haver valorat marxar de Narbona, amb la propera Béziers com a opció preferida, el bufet liderat per Louis Privat ha apostat per mantenir-se a la ubicació on va néixer fa 35 anys després del relleu en el govern municipal.
Per aconseguir més que duplicar la clientela, Les Grands Buffets invertirà 20 milions d’euros a actualitzar les instal·lacions on es troba, inaugurades l’any 1989, amb nous espais com una botiga gastronòmica i un saló de te. També es transformarà la zona de recepció, que ara coincideix amb l’entrada a la piscina, la bolera i la pista de gel amb les quals comparteix espai al complex d’oci Espace de Liberté, separant millor els fluxos d’usuaris. Les obres es preveu que comencin l’any que ve i que estigui tot enllestit el 2026, sense tancar en cap moment el restaurant.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…