Rodalies
Un tren de Rodalies circulant. © V. Zambrano

Renfe reforça la seva aposta per millorar el servei a Catalunya amb un grup d’experts

Turisme de Barcelona, Mercabarna, Foment del Treball o el Port de Barcelona assessoraran Renfe en el seu pla per fer més fiable el servei de Rodalies i diversificar l’oferta de serveis ferroviaris

Els temps han canviat en el tracte del Govern central respecte a Rodalies, ni que sigui la música. Després de la presentació al desembre d’un nou Pla de Rodalies, amb una inversió prevista de més de 6.300 milions d’euros fins al 2030, Renfe ha fet un pas més en la seva aposta per millorar el servei ferroviari a Catalunya amb la creació d’un grup d’experts que l’assessorà en la seva estratègia de creixement.

El grup d’experts està format per professionals del camp de la mobilitat, però també del turisme i la logística, tenint en compte que Renfe aspira a incidir en àmbits molt diversos en els pròxims deu anys. Integrat per onze membres, destaca la presència de la directora de Turisme de Barcelona, Marian Muro; el director general de Mercabarna, Jordi Valls; la directora de Desenvolupament de Negoci del Port de Barcelona, Emma Cobos; el cap de gabinet de Presidència de Foment del Treball, Jordi Casas, o la directora del programa d’Investigació d’Infraestructures i Transport de l’Institut d’Economia de Barcelona, Anna Matas. Així mateix, participarà el coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias; el president de Renfe, Isaías Táboas, i la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo.

Tots ells es reuniran periòdicament i hauran de valorar les decisions de l’operador per fer més fiable el servei de Rodalies i millorar la seva puntualitat, a més d’augmentar la capacitat i la intermodalitat de la xarxa ferroviària catalana. Però també hauran de donar suport a Renfe en la definició de les línies estratègiques per potenciar altres línies de negoci d’aquí a 2030, com la de mercaderies, que va facturar un total de 71 milions d’euros el 2019. “És la gran assignatura que tenim pendent”, ha defensat Táboas a Foment del Treball, on ha presentat el nou Pla de Rodalies i la seva estratègia per Catalunya aquest dilluns acompanyat per Macias i Castillo.

L’objectiu de Renfe és arribar als 150 milions de facturació en mercaderies el 2030 a Catalunya, reforçant el Corredor Mediterrani, la interlocució amb els ports i el seu paper com a operador logístic integral. Sobre aquesta darrera qüestió, Táboas ha assenyalat que preveuen aprofitar espais dels quals ja disposen, com els tallers de Can Tunis, per emmagatzemar productes.

Una altra pota del creixement que vol promoure l’empresa ferroviària a Catalunya consisteix a captar nous passatgers, passant dels gairebé 411.000 registrats el 2018 als 600.000 el 2030. Això ha de venir tant de la millora de l’oferta de Rodalies com de l’entrada en nous mercats. En concret, esperen sumar clients entre els turistes internacionals que visiten Barcelona i amb la posada en marxa de l’AVLO.

Táboas en la seva intervenció a Foment del Treball.