Renfe ultima els detalls per tornar a circular per territori francès. Després que SNCF trenqués unilateralment el contracte que van compartir durant gairebé 10 anys, l’operador ferroviari espanyol ha estat treballant els últims mesos per recuperar les rutes que van oferir conjuntament fins al desembre passat. Començarà amb les línies que connecten amb Lió i Marsella, amb preus molt baixos per guanyar quota de mercat com ha fet Ouigo, filial de baix cost de SNCF, en la seva arribada a Espanya.
El primer tren AVE sortirà el dijous 13 de juliol de l’estació de Sants amb direcció a Lió, en un trajecte de cinc hores que tindrà parada a Girona, Figueres, Perpinyà, Narbona, Besiers, Montpeller, Nimes, Valence i Lió. La sortida des de Barcelona serà a les 8.20 hores i la tornada des de Lió a les 14.30 hores.
Unes setmanes després, el divendres 28 de juliol s’activarà la línia a Marsella. Tindrà sortida des de Madrid i pararà a Guadalajara, Saragossa, Camp de Tarragona, Barcelona, Girona i Figueres, abans d’arribar a França, on farà parada a Perpinyà, Narbona, Besiers, Montpeller, Nimes, Avinyó, Ais de Provença i Marsella. La ruta entre la capital catalana i Marsella es podrà fer en cinc hores. La sortida des de Barcelona serà a les 16.30 hores i la tornada des de Marsella a les 8.00 hores.
Renfe durà a terme un desplegament progressiu en el seu retorn a França. A l’estiu, les dues rutes només circularan de divendres a dilluns, a excepció del tren inaugural cap a Lió que circularà un dijous. En aquesta primera etapa, les rutes de l’operador ferroviari a França comptaran amb 16 circulacions setmanals. Al setembre per al Barcelona-Lió i a l’octubre per al Madrid-Marsella, els trens AVE començaran a circular de dilluns a diumenge, creixent fins a les 28 circulacions setmanals.
Els bitllets de les noves rutes entre França i Espanya es posaran a la venda aquest dimecres. Els preus seran especialment competitius per viatjar dins del país gal, amb bitllets a 9 euros. En la connexió amb Espanya, inicialment s’oferiran bitllets a 19 euros per viatjar des de Montpeller i Narbona fins a Barcelona, Saragossa i Madrid, i a 29 euros per a la ruta completa.
De moment, Renfe només podrà explotar les línies que uneixen Barcelona amb Lió i Marsella, a l’espera que l’administrador d’infraestructures francès l’habiliti en la ruta Barcelona-París. L’empresa presidida per Raül Blanco té especial interès a arribar a la capital francesa, línia que s’ha quedat SNCF per ser la més rendible, en comparació amb les del sud que ha deixat a Renfe. SNCF ofereix dos trajectes diaris, anada i tornada, entre Barcelona i París, amb una durada de 6 hores i 35 minuts, amb parades a Girona, Figueres, Perpinyà, Narbona, Besiers, Agde, Sète, Montpeller, Nimes i Valence. A partir de juliol, afegiran una nova freqüència.