Amb la mirada posada a setembre, el tram central de la Diagonal, entre Francesc Macià i Passeig de Gràcia, està veient com s’enriqueix la seva oferta gastronòmica amb noves propostes que encaixen perfectament amb els àpats que busquen els oficinistes, com les que plantegen Aloha Poké, Five Guys o Camarasa Fruits. Així ho constata Alex Miró, gerent de l’associació Diagonal Barcelona, que representa els comerços, establiments de restauració i serveis professionals que estan ubicats en aquesta artèria central de la ciutat. Miró indica que ja han detectat la tornada progressiva de les empreses a la presencialitat, després de mesos en els quals els locals trobaven a faltar la població flotant que els visita quan treballa per la zona.
El teletreball ha estat un cop dur per a la restauració de la Diagonal, subratlla Miró, on no es veien tants locals buits des que es va reformar i molts negocis han mantingut a treballadors en ERTO fins fa uns mesos. Però, a poc a poc, a mesura que la situació va millorant, es va coneixent l’arribada de nous inquilins. Aquesta mateixa setmana acaba d’obrir un nou restaurant de la cadena madrilenya Aloha Poké, especialitzada en aquest plat tan complet i típic de Hawaii, i Poke House, segons ha publicat Expansión, també ultima el seu aterratge a la Diagonal. El d’Aloha Poké està al número 520, on abans hi havia un Enrique Tomás, cadena que ja compta amb un altre establiment en aquesta via, a Francesc Macià. El cofundador d’Aloha Poké, Guillermo Fuente, veu en aquesta ubicació una zona cèntrica de la ciutat, però no tan turística i amb un públic més residencial i d’oficines.
Amb una superfície de 150 metres quadrats, el local té espai per a una vintena de clients, a banda de la terrassa. L’obertura ha suposat la creació de sis llocs de treball. Aquest serà el tercer local que Aloha Poké tindrà a Barcelona, després dels de Ronda Universitat i Plaça d’Artós i a l’espera de dos més, que estaran a la Plaça Ildefons Cerdà, frontera amb L’Hospitalet, i a Sant Andreu. Immersa en un pla d’expansió, la cadena tancarà l’any amb 30 locals repartits per tot el país.
Tot i aquesta incipient febre pel poke a la Diagonal, locals com The Fresh Poke, entre Roger de Llúria i Bruc, demostren que la dieta hawaiana troba adeptes entre els oficinistes d’aquesta zona des de fa temps. De fet, la seva cofundadora, Alexandra Varela, assenyala que són els seus principals usuaris. Aquesta cadena barcelonina es va estrenar a la Diagonal el setembre de 2017, quan no hi havia tants locals disponibles com ara, remarca Varela. Ben aviat es va expandir per la capital catalana, continuant per Travessera de Gràcia, Aragó o la Gran Via. També ha fet el salt a altres ciutats, com Sant Cugat del Vallès.
Els poke bowls no seran l’únic menjar saludable que els oficinistes de la Diagonal trobaran en aquest nou curs. Camarasa Fruits estrenarà durant el mes de novembre un espai gastronòmic a la Plaça Francesc Macià, al local on abans hi havia Padeví. El nou establiment serà un concepte diferenciat a la resta de botigues d’aquesta tradicional fruiteria barcelonina. Es destinarà la part central a la venda de fruita i verdura i a una rostisseria, on se servirà menjar per endur, servei totalment nou per a l’empresa. Així mateix, es construirà una barra semicircular visible des de l’exterior destinada al showcooking. En aquesta barra es podrà menjar, però l’espai de restauració principal serà a la terrassa que s’habilitarà davant del local.
Qui vulgui menjar ràpid també podrà anar al nou local que Five Guys obrirà a la Diagonal, al número 449, on abans hi havia el restaurant de cuina mediterrània El Racó, un dels primers negocis que va baixar la persiana amb la pandèmia. Les hamburgueses d’aquesta cadena estatunidenca, conegudes per ser les preferides de l’expresident dels Estats Units Barack Obama, es podran consumir a l’interior, de 280 metres quadrats, o a la terrassa exterior, segons explica el seu director per a Espanya i Portugal, Daniel Agromayor. El nou restaurant s’espera que obri en els propers mesos amb una capacitat per a 82 clients. Sense detallar quants llocs de treball es crearan amb el que serà el seu cinquè restaurant a la ciutat, Agromayor indica que la companyia compta actualment amb una plantilla de 200 empleats a la capital catalana, d’un total de 600 a tot Espanya.
Les hamburgueses de Five Guys substituiran la cuina mediterrània del Racó, un dels primers locals que va baixar la persiana en aquesta via per la pandèmia
En concret, el de la Diagonal vindrà després dels de La Maquinista —va ser el primer, inaugurat el 2018—, Plaça Catalunya, Diagonal Mar i Sagrada Família. En el curt termini, Agromayor no descarta més obertures a la ciutat. “Es tracta d’una de les comunitats autònomes amb més restaurants Five Guys i una de les que més suport ens dóna en el nostre creixement”, recalca el directiu, tot afegint que l’establiment a Plaça Catalunya és un dels que genera més volum de negoci de la seva xarxa internacional.
Actualment, la cadena estatunidenca, que té els restaurants en propietat i no a través de franquícies, també s’està expandint amb nous locals a la resta d’Espanya. Fa una setmana va obrir el seu primer local a Màlaga, el quart que ha inaugurat aquest any i el vintè que la cadena té al país. Els plans de la companyia passen per reactivar el ritme de creixement que tenia abans de l’esclat de la pandèmia, amb entre sis i vuit nous establiments per any.
Les botigues d’interiorisme es reforcen
Els oficinistes de la Diagonal que tornin a la presencialitat no només trobaran noves propostes gastronòmiques sinó que també veuran com s’està reforçant l’eix comercial de botigues d’interiorisme i decoració. Era una tendència que estava a l’alça i ara s’està consolidant, sosté Miró. Després de l’obertura d’un Ikea Planning Studio a principis de març, va arribar la nova ubicació de la mítica Roche Bobois de Muntaner, que ara està a París amb Balmes, a tocar de la Diagonal, i queda poca per a l’estrena de La Mallorquina. Totes aquestes marques se sumen a altres com Dareels Design, Galerías del Tresillo, Kave Home, Maisons du Monde, Habitat o Casa Viva. Per al gerent de l’associació Diagonal Barcelona, la clau de l’èxit de vies com la Diagonal es basa a potenciar la barreja entre retail i restauració, posant en valor les terrasses exteriors, qüestió que considera com una de les assignatures pendents a afrontar en aquesta artèria de la capital catalana.