Silver Dawn Barcelona
El flamant Silver Dawn va passar dijous 16 hores al Port de Barcelona. © JOF

El retorn dels creuers d’ultraluxe a Barcelona

El Silver Dawn, nou vaixell de Silversea, fa la primera escala a Barcelona. La naviliera monegasca del grup Royal Caribbean doblarà la seva flota en deu anys.

Els molls del port van viure dijous un dia espectacular: es van comptabilitzar 19 escales de vaixells de passatge, dels quals sis eren de creuers. Les cinc terminals del moll adossat estaven ocupades per unitats de les companyies MSC, Costa, Viking i Aida, mentre que en una de les dues terminals del World Trade Center, al costat de l’hotel Grand Marina, va quedar amarrat el Silver Dawn, flamant vaixell de Silversea Cruises. Estava fent el seu creuer inaugural després d’haver estat batejat la setmana passada al port de Lisboa. Amb la seva arribada, a més d’una primera escala, es consolida el retorn dels creuers de luxe a la capital catalana, però també els d’ultraluxe, un sector del turisme marítim amb pes per a l’economia de la ciutat.

“Barcelona és molt important per a la nostra companyia: com a port d’embarcament i desembarcament és molt còmode per als nostres clients”, indica Roberto Martinoli, president executiu d’aquesta naviliera des del 2016, a The New Barcelona Post. “La important connectivitat de l’aeroport, les rutes internacionals des del Prat i l’oferta hotelera d’alta qualitat de la ciutat per fer nits abans o després de navegar fan que sigui un punt magnífic per començar o finalitzar els nostres creuers pel Mediterrani o des de i cap a l’Atlàntic”, indica.

Martinoli també reconeix que el període 2020-2021 ha estat molt complicat per al sector i que gràcies a la compra de Silversea per part de Royal Caribbean Cruises Ltd. ha estat possible continuar mantenint la companyia i els seus plans d’expansió. Aquest hòlding amb base a Miami és el segon operador de creuers del món i va pagar 1.000 milions de dòlars per fer-se amb aquesta companyia mantenint la seva seu al principat de Mònaco.

Sota el seu paraigua hi ha les navilieres Royal Caribbean International, coneguda per tenir els vaixells de creuers més grans del mercat, Celebrity Cruises i Silversea, amb què cobreix diferents categories de creuer: des dels resorts més populars als vaixells d’ultraluxe. A més d’aquestes tres, Royal també és propietària de Tui Cruises, companyia centrada al mercat germanoparlant.

L’ultraluxe

Per posar en context el concepte dels creuers d’ultraluxe, anirem enrere en el temps per conèixer la història de la companyia que el simbolitza. L’any 1994, amb 40 anys, l’italomonegasc Manfredi Lefebvre d’Ovidio di Balsorano di Clunieres va contemplar amb gran orgull la posada a l’aigua del primer vaixell propietat de la família, el Silver Cloud, de 157 metres d’eslora.

La família Lefebvre, relacionada històricament amb el dret marítim i la navegació, complia un objectiu: estrenar-se com a armadora de vaixells de passatgers després d’una breu experiència gestionant Sitmar Cruises, línia que va acabar absorbida per la potent P&O. Aquesta, al seu torn, va passar a formar part de la corporació Carnival Cruises. Quan el Silver Cloud era encara un dibuix dels enginyers navals i la societat Silversea feia els seus primers passos, els Lefebrve van tenir clars uns valors: la seva companyia seria única, gestionada per la família i enfocada als viatges de gran luxe a l’estil europeu.

La família Lefebvre, relacionada històricament amb el dret marítim i la navegació, complia un objectiu: estrenar-se com a armadora de vaixells de passatgers

Així, amb el seu primer vaixell salpant des de Venècia, Silversea Cruises va començar la seva aventura empresarial. Aleshores, els seus potencials competidors no hi van veure perill, ja que estava dirigida a un nínxol de mercat molt determinat i difícil de conquerir. Un any més tard, l’estrena del segon vaixell, el Silver Wind, va contradir les previsions d’altres naviliers: cercar el gran luxe va ser un èxit comercial.

Inicialment, van buscar una imatge que barregés l’esperit d’Itàlia i la sofisticació: es va escollir Isabella Rosellini com a rostre de la companyia. L’actriu, model i empresària corresponia en gran part amb el perfil del client buscat per tot el món. Per a les campanyes publicitàries de l’empresa tampoc van escatimar en recursos i van contractar com a fotògraf oficial de la casa Fabrizio Ferri, les fotos del qual apareixien, mes rere mes, a les portades de Vanity Fair o Vogue.

Silver Dawn
Servei de sucs i infusions a una de les terrasses del Silver Dawn. © JOF

Després de sis anys d’experiència, la flota es va doblar amb la incorporació del Silver Shadow i el Silver Whisper, bessons i amb una capacitat més gran que els dos anteriors, passant de 296 a 382 passatgers o convidats, com es diu oficialment als viatgers a bord. En tot cas, la ràtio entre tripulants i passatgers, una de les mesures per valorar l’exclusivitat a bord dels creuers, sempre està a prop d’un per viatger.

Una altra de les mesures que es posen en valor són els metres quadrats de zones públiques com ara salons, cobertes, restaurants i zones d’oci per passatger, xifra en què aquesta empresa supera per molt les seves competidores directes. El 2009 la companyia va continuar creixent amb la incorporació del Silver Spirit, de 540 passatgers en plena ocupació i 376 tripulants, una xifra que ha anat creixent en els últims vaixells fins a assolir un màxim de 596 hostes a 298 suites amb vistes al mar. D’aquestes, el 96% té terrassa privada i amb una proporció de tripulació per hoste d’un tripulant per cada 1,45 viatgers.

La ràtio entre tripulants i passatgers, una de les mesures per valorar l’exclusivitat a bord dels creuers, sempre està a prop d’un per viatger

Aquestes xifres fan que Silversea sigui una naviliera multipremiada per part de totes les publicacions i classificacions del sector: servei 24 hores, majordoms permanents i totes les cabines amb consideració de suites. Excepte productes molt excepcionals com algun vi d’anyada especial, un xampany excepcional o alguns tractaments de bellesa, tot allò que un es pugui imaginar va inclòs en el preu del viatge. Es cuiden tots els detalls: des d’organització d’esdeveniments especials a bord o als ports. En aquests últims, a més, l’obsessió de la companyia és trobar el millor amarratge possible. Una sèrie de detalls que tenen un preu que de mitjana és de 1.500 dòlars per dia i viatger.

“El luxe… i en el nostre cas l’ultraluxe és molt subjectiu. Partim d’una base molt alta i després cadascú l’experimenta de manera diferent”, indica Roberto Martinoli. “Oferint una sèrie de detalls perfectes, com el millor llit possible, una gastronomia exquisida o un tracte a bord més que personalitzat, allò que busquem per distingir-nos és fer que les experiències del viatge siguin realment autèntiques i memorables. No només exclusives i úniques, sinó històries reals”, aclareix.

Silver Dawn
Detall del lavabo d’una suite del Silver Dawn. El 96% té terrassa privada amb vistes al mar. © JOF

900 destinacions a tot el món

El president de Silversea es refereix al fet que, per exemple, els seus vaixells arriben a 900 destinacions, mentre que els del seu immediat competidor no arriben als 400. També assenyala que té diversos equips viatjant pel món buscant permanentment històries que es poden donar a conèixer: des d’una petita granja a l’Empordà a una petita escola a Moçambic, un centre d’acollida de cangurs en un parc australià o les vinyes d’un celler d’una illa grega poc conegut.

“El món és molt gran i ens queda molt per conèixer. Respectant l’autenticitat, la història genuïna d’un lloc i permetent que els nostres viatgers, en petits grups, puguin viure el destí en realitat. Això és, per a nosaltres, el luxe”, indica el president, aclarint seguidament que una cosa no exclou l’altra. “De la mateixa manera que amb els nostres programes gastronòmics, un xef acompanyat de 10 o 15 viatgers ensenyarà un mercat local en una illa remota; a altres els hi agrada passar un dia en un camp de golf, anar a l’òpera als millors teatres del món, en coincidència amb una escala llarga dels nostres vaixells, o assistir a una prova de Fórmula 1. Aquesta és la clau: poder triar. És el luxe, l’ultraluxe”, conclou, recordant també que el vaixell que aquest dies s’estrena és ja el desè i que en deu anys el projecte és que la flota sigui el doble: 20 bucs.

Silver Spirit
El Silver Spirit, un dels deu bucs de Silversea. Aquesta naviliera pretén doblar la seva flota en una dècada. © JOF

Primera escala

El Silver Dawn va passar 16 hores a Barcelona. A diferència del que passa normalment, dijous va ser una escala en trànsit d’un creuer de 17 dies entre Lisboa i Civitavecchia, el port comercial de Roma. Després de passar per Cadis, Màlaga, Cartagena i València, el vaixell va seguir el seu viatge fins a Palma, divendres va passar per Marsella i aquest dissabte a Séte. Després continuarà el seu viatge cap a Port Vendrés, Saint Tropez i Gènova, per tornar després a Mònaco, passar per Livorno, Portofino i acabar el proper dia 17 a Roma.

Els qui tinguin la geografia en ment o consultin un mapa, veuran que el periple per França i Itàlia no sempre va en direcció cap a l’est, sinó que el vaixell va i torna, seguint la direcció de les agulles del rellotge o fent el contrari, i és que, d’això, va també el turisme marítim. Es navega en un vaixell de creuers pel simple plaer de navegar i de conèixer. I Barcelona continua estant al mapa d’aquestes navilieres on el que és important és el viatge i també la destinació.