El mes de març passat, en aquesta mateixa columna, vaig publicar l’article Retorn a la Boqueria, en el que expressava la meva alegria perquè l’icònic mercat havia estat recuperat pels barcelonins. Eren moments de severes restriccions per la pandèmia i la Boqueria havia deixat de ser un parc temàtic de sucs i fregits perquè els turistes havien desaparegut. I hom experimentava la sensació perduda de poder comprar amb els passadissos lliures per on poder circular tranquil·lament amb el carret sense els obstacles dels continus selfies al pausat pas de turista.
Avui torno a expressar la meva alegria per tot el contrari, perquè els turistes han tornat a la Boqueria, i això és un molt bon indicador que l’economia s’està recuperant. Encara que la densitat de visitants no és tan elevada com en el període precovid, sí que és cert que la circulació per als compradors locals s’ha tornat a complicar. Els selfies tornen a estar a l’ordre del dia.
Tot i això, he observat que el retorn als sucs, especialment, no està sent tan entusiàstic, potser perquè els comerciants són conscients ara que no poden apostar-ho tot al turista, després d’haver experimentat els peus de fang d’aquest fenomen en certes circumstàncies com les de la pandèmia. Semblen haver fet un pas enrere en aquest sentit.
Óscar Ubide, gerent de la Boqueria, confirma que la percepció que el turisme ha tornat és palpable, i estima que entre el setembre i l’octubre la presència de visitants representa al voltant del 70% del nivell prepandèmia. Cal tenir en compte que els japonesos, que són una part molt important del mercat turístic barceloní, encara no han arribat a causa de les restriccions a les fronteres de l’arxipèlag.
“Els turistes han portat alegria i vendes”, assenyala Ubide, que afegeix que, durant el confinament, la Boqueria havia quedat òrfena de clients. I és que en els darrers anys ha deixat de ser un mercat de proximitat. Els seus clients ja no són del barri, sinó turistes i veïns d’altres barris de Barcelona a la recerca de la qualitat d’alguns dels seus productes. Aquests darrers, durant el confinament, van canviar la Boqueria pels seus mercats de proximitat.
El retorn dels turistes a la Boqueria és, per descomptat, conseqüència de la reactivació del sector al conjunt de Barcelona experimentat els últims mesos. Segons dades de l’Observatori del Turisme a Barcelona, fins al mes d’octubre han arribat el 2021 a la ciutat 2,4 milions de visitants. La majoria són turistes de la resta d’Espanya (800.000), seguits dels francesos (360.000). En tercer lloc, però a distància considerable, hi ha els procedents dels Estats Units (135.000), Alemanya (122.000), Itàlia (120.000), Gran Bretanya (85.000) i Holanda (82.000).
El retorn dels turistes a la Boqueria és, per descomptat, conseqüència de la reactivació del sector al conjunt de Barcelona experimentat els últims mesos.
Ara cal veure l’impacte que tindrà l’aparició de l’òmicron, la variant sud-africana del virus, del qual encara se sap poc. De moment, els hotels ja han començat a experimentar importants anul·lacions de reserves motivades pel temor al que pugui venir i al tancar algunes fronteres.
Però òmicron a part, el que és una evidència és que Barcelona no ha deixat de generar l’interès turístic, cosa que consolida el sector com a un dels pilars de la recuperació econòmica. Segons aquest observatori, el perfil del turista tipus en aquests moments a la capital catalana és el d’una persona de 34,8 anys, resident a la resta d’Europa que ha viatjat en parella i que ha visitat la ciutat una mitjana de 4,8 vegades.
Ara veurem com es comporta el termòmetre turístic de la Boqueria amb vista a la campanya de Nadal, molt pendent de les properes notícies sobre l’impacte sanitari de l’òmicron. El nivell de selfies per metre quadrat al mercat serà un bon indicador. Només ens queda creuar els dits.