Trabajadores de Rever.
L'equip de Rever.

Rever es bolca en la internacionalització del seu sistema de devolucions per Europa

La 'startup' ha experimentat un creixement del 700% el 2024, durant el qual va gestionar devolucions de productes per valor de més de 100 milions d'euros

El Nadal acostuma a anar acompanyat de regals i, amb la tornada a la rutina, més d’un es converteix en una devolució. En l’era de les compres online, molts tramitaran les seves devolucions sense saber-ho a través d’una startup catalana amb vocació internacional: Rever. Fundada el 2022 per Oriol Hernàndez i Màrius Montmany, l’empresa ha gestionat el 2024 devolucions de productes per un valor superior als 100 milions, en un any en què ha crescut un 700%.

La startup de logística inversa, que té 40 treballadors, compta amb més de 500 clients, entre els quals s’inclouen des de petits ecommerce fins a grans empreses, inclosa la recentment incorporada Tik Tok Shop, tant a Europa com als Estats Units. I és que l’empresa radicada a Barcelona té una clara mirada internacional. Després de desembarcar a França i Itàlia a finals de 2023, ha llançat el seu sistema de devolucions online a Alemanya, Benelux i Portugal. Ara, els mercats internacionals representen un 30% de la facturació de Rever, i “la idea és que l’expansió de 2025 permeti augmentar aquest volum fins al 50%”, explica Hernàndez, dos anys després de cofundar l’empresa.

I és que Rever té el seu origen en l’auge de l’ecommerce de la pandèmia o, en realitat, molt abans. Hernández i Montmany, que ja es coneixien, parlaven setmanalment per videoconferència buscant oportunitats de negoci, analitzant problemàtiques que detectaven des de les seves respectives feines. Hernández, des d’una consultora internacional impulsant projectes de plataformes logístiques, i després des de l’estranger en banca d’inversió a la vertical de retail; Montmany, des de l’equip de last mile de la també startup barcelonina Glovo.

La plataforma de Rever permet reduir en un 20% els costos associats a la gestió de devolucions

“Entre els dos, vam tenir la visió 360, i vam veure que l’experiència del client estava trencada. Compres en línia i ho reps en 24 hores, però si vols retornar, passen dies, amb processos ineficients que són complexos per als retailers”, destaca Hernández. Davant la problemàtica, es van proposar facilitar i optimitzar els processos, i van muntar un MVP amb tres marques. “Va funcionar bé, amb bones mètriques de satisfacció dels clients i de les empreses”, amb un sistema llavors manual amb un full de càlcul en la qual els cofundadors treballaven durant les nits i els caps de setmana.

Després de treballar amb aquest sistema durant diverses setmanes, van entrar en contacte amb el fons Global Founders Capital, i poc després van optar per dedicar-se full time a desenvolupar el projecte. Va ser el 2022 quan van tancar la seva primera ronda preseed, de prop d’un milió d’euros, i tot es va accelerar: en un mes van tenir disponible una primera versió del producte; el segon mes, van començar a tenir clients, i el tercer mes, van entrar a Y Combinator, la qual cosa va representar “un procés transformador a tots els nivells”. Després d’entrar a formar part de l’acceleradota nord-americana, Rever va tancar una segona ronda el 2023, que va liderar Y Combinator i que va arribar a 7,5 milions de dòlars.

Des de llavors, la startup ha desenvolupat la seva plataforma i propulsat el seu creixement, hibridant el seu software amb eines financeres de gestió del reemborsament. “L’objectiu és que el procés de devolució del client sigui tan senzill i tan ràpid com l’experiència de compra”, i Rever ho fa actuant en tres moments clau: abans de la compra, recomanant els productes i la talla adequada al comprador; gestionant la devolució, i suggerint canvis de productes i targetes regal perquè l’empresa no perdi la venda, i amb retargeting després de la devolució: “En aquest moment sabem que el client volia un producte, la raó per la qual no li ha encaixat i que té els diners, la qual cosa permet enviar recomanacions ultraespecífiques”. Aquestes estratègies de retenció “permeten reduir en un 20% els costos associats a la gestió de devolucions, i converteixen fins a un 37% de les devolucions en noves compres”.

El cofundador de Rever, Oriol Hernández.
Oriol Hernánez, cofundador de Rever.

Mitjançant el seu sistema, Rever treballa ara amb 500 marques de tota mena: “Podem prestar servei a qualsevol ecommerce del món, vengui el producte que vengui i tingui la mida que tingui”. Els clients de Rever, que no comunica les seves dades de facturació, utilitzen la seva plataforma pagant una subscripció, que depèn parcialment del volum de l’empresa. A més d’ampliar la seva quantitat de clients, l’empresa es fixa com a objectiu continuar potenciant la seva expansió internacional. “A Europa podem ser líders d’aquest espai, perquè creiem que tecnològicament el nostre és un producte guanyador”, segons Hernández. “Moure’ns de pressa cap a nous mercats ens permetrà tenir un avantatge competitiu important”, per la qual cosa preparen la seva arribada a nous països.

El focus està ara posat sobretot a Europa, amb menys competidors, però sense deixar de mirar als Estats Units, encara que hi operen alguns players consolidats. No obstant això, “Rever ja està preparat per competir amb productes nord-americans”, per la qual cosa no descarta llançar-se a mercats anglosaxons també durant aquest 2025, amb la voluntat de posicionar-se com una de les principals eines perquè tramitar devolucions sigui tan senzill com tramitar el carret de la compra online.