La sortida del mercat rus passa factura a la companyia familiar, que, tot i això, ha aconseguit marcar un altre rècord històric de facturació gràcies als creixements registrats al Brasil, l'Índia i la Xina
La junta general d’accionistes de Roca Group ha aprovat els comptes del 2022, un exercici “complicat” a conseqüència de la retirada del mercat rus i altres factors com el descens de la demanda que ha provocat l’encariment dels costos energètics, els problemes amb la cadena de subministrament i l’escalada inflacionista internacional. Tot i aquest context advers, l’empresa catalana líder en porcellana sanitària i equipament per al bany ha aconseguit consolidar un volum de facturació per sobre dels 2.000 milions d’euros i un nivell d’ebitda equivalent al 17% dels ingressos.
“En un any tan complicat com el present, els nostres professionals han fet valer la seva implicació i esforç, perllongant el creixement de la companyia”, destaca el conseller delegat, Albert Magrans. En aquest sentit, les vendes s’han incrementat un 1,9%, fins a 2.092 milions, lluny de l’alça del 22% obtinguda el 2021, el primer any en la història del grup que es va aconseguir batre la barrera dels 2.000 milions. “Els indicadors financers mostren la capacitat d’adaptació del grup, que, malgrat la complexitat de l’entorn, assoleix per segon any consecutiu un màxim històric de facturació”, explica Roca a la memòria anual, després d’apuntar que, sense l’efecte de Rússia i gràcies a la millora de l’eficiència, els resultats haurien estat millors que a l’exercici anterior.
Els accionistes de l’empresa, de capital 100% familiar, han aprovat aquest dijous a la tarda el balanç i el compte de resultats del grup, que s’ha saldat amb un benefici net de 42 milions, un 76% menys en relació amb els guanys de 179 milions comptabilitzats el 2021. L’ebitda s’ha retallat un 11%, fins a 356 milions. “El patrimoni net ha pujat a 1.707 milions, fet que reflecteix la solidesa financera del grup, que basa el seu creixement en l’autofinançament via reinversió de beneficis”, ha apuntat Magrans. El deute financer net s’ha situat al tancament de l’exercici 2022 en 154 milions d’euros.
Per a Roca, l’obligada desinversió a Rússia a conseqüència de la guerra d’Ucraïna ha suposat un revés dur, no només per les pèrdues que li ha generat retirar-se d’aquest mercat, sinó per l’estreta vinculació del grup amb el país, on operava des de feia 30 anys i tenia una forta presència industrial, amb set fàbriques que va decidir traspassar al seu equip directiu local per un preu simbòlic. La companyia ha pogut compensar la pèrdua d’aquest mercat amb els increments de vendes “significatius” obtinguts en altres geografies clau com el Brasil, l’Índia i la Xina.
Tot i aquestes contrarietats, el 2022 Roca va elevar les seves inversions un 9%, amb 135 milions destinats a projectes d’ampliació i millora de la capacitat productiva de les plantes del Brasil i l’Índia i la construcció d’una nova planta de plats de dutxa de resina i banyeres a Polònia. Altres inversions s’han destinat a ampliar el negoci de mobiliari de bany a Espanya i Portugal i finançar iniciatives destinades a millorar la sostenibilitat i l’eficiència del grup, amb projectes de sensòrica, descarbonització i circularitat. El 2022, Roca va transformar també la seva planta de Croàcia en un centre logístic que donarà servei als mercats del centre d’Europa.
Adquisició de Madeli als EUA i inversió a Aquí Tu Reforma
El grup, propietari de marques com Roca, Laufen, Royo, Gala o Cosmic, ha fet un nou pas aquest any en la seva estratègia de creixement als Estats Units amb la compra de l’empresa de mobiliari de bany Madeli, amb seu a Florida i una xarxa de 500 punts de venda. Segons Roca, aquesta operació “genera un efecte estratègic d’arrossegament”, ja que al mercat nord-americà l’elecció dels mobles de bany és determinant en les decisions de reforma.
A més, la companyia, a través del seu nou vehicle d’inversió en startup innovadores, Roca Group Ventures, ha invertit en la plataforma digital de reforma d’habitatges Aquí Tu Reforma. Durant aquest primer any, s’han realitzat entrevistes a més de 120 startup.
Amb una plantilla de més de 21.000 empleats, 76 centres de producció i presència a 170 països, Roca és líder mundial en el seu sector, en què opera a través de diferents àrees de negoci: porcellana sanitària, aixetes, mobles de bany, sistemes d’instal·lació (mecanismes de descàrrega d’inodors), mampares i accessoris, banyeres d’acer i banyeres de resina o plàstic (composites). Des del 2018, el grup ha reduït un 39% les emissions de CO₂ i un 47% el consum d’aigua. El 2022, va instal·lar prop de 10.000 panells fotovoltaics, fins a sumar un total de 21.800 panells operatius destinats al consum propi. El seu objectiu és assolir la neutralitat de carboni el 2045.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…