Nou membre al reduïdíssim club d’empreses catalanes amb una facturació anual que supera els 2.000 milions d’euros. El grup industrial Roca, el líder mundial d’equipament per a la cambra de bany, ha tancat l’exercici del 2021 amb una xifra de negoci de 2.053 milions d’euros després d’anotar-se un creixement del 21,9% que li ha permès superar àmpliament les xifres prepandèmia.
Abans de la crisi sanitària, Roca va marcar el rècord històric de facturació, amb 1.861 milions d’euros ingressats el 2019. Aquesta xifra va caure a 1.684 milions el 2020 i ara les vendes han superat la barrera dels 2.000 milions gràcies a la recuperació de l’activitat. El grup familiar amb seu a Barcelona es reafirma al podi de les empreses catalanes més grans; també facturen per sobre dels 2.000 milions companyies com Grifols, Catalana Occidente, Celsa, Puig, Mango, Vall Companys i BonÀrea, totes superades en mida per grans corporacions com Naturgy, Seat, CaixaBank i Banc Sabadell.
L’alça de les vendes, la contenció de costos i l'”optimització de processos” han disparat també la rendibilitat de Roca. Així, segons els comptes aprovats per la junta d’accionistes, el 2021 el benefici net ha escalat a 179 milions, xifra que triplica els guanys de 60 milions de l’exercici anterior. L’ebitda ha arribat als 401 milions.
“La implicació i l’esforç dels professionals que formen part de la companyia han permès tancar l’any amb xifres molt positives”, ha explicat el conseller delegat del grup, Albert Magrans. Segons l’executiu, aquesta recuperació s’ha aconseguit malgrat operar en un context d’escalada inflacionària per l’augment del cost de l’energia i de les matèries primeres, i gràcies a la recerca de l’excel·lència en totes les operacions del grup“.
Segons Roca, Espanya s’ha mantingut com a principal mercat, i també s’han registrat bons comportaments al Brasil i l’Índia malgrat la devaluació de les monedes locals. Per contra, a la Xina l’empresa s’ha vist afectada per “l’enduriment de les polítiques creditícies”.
El 2021, Roca ha executat unes inversions de 124 milions, un 17% més, xifra que s’ha destinat a la digitalització i al procés de transformació en una indústria 4.0, al pla de sostenibilitat —vol obtenir la neutralitat de carboni el 2045 — i a l’àrea d’innovació. Cal tenir en compte que Roca és un dels grups industrials espanyols que compta amb més centres de producció, amb un total de 77 fàbriques i presència a 170 països, on suma 21.500 empleats.
Les adquisicions selectives per reforçar-se en àrees de negoci clau i les desinversions en segments on ha renunciat a competir per no tenir prou mida és un altre dels elements que ha caracteritzat l’estratègia de Roca en els últims anys. En aquesta línia, el 2021 l’empresa líder a lavabos, banyeres i WC va donar un fort impuls al negoci de la fabricació de mobles amb la compra del 75% del grup valencià Royo. També es va adquirir l’empresa alemanya Sanit i es va incorporar una nova planta de porcellana sanitària al Brasil.
Per contra, la companyia va desinvertir en el negoci de ceràmica plana, que es va vendre al grup mexicà Lamosa. En el passat, Roca també havia venut les divisions de calefacció i aire condicionat. Ara, a conseqüència de la guerra d’Ucraïna, Roca també s’ha vist obligada a cessar l’activitat de les set plantes de producció que té a Rússia, un negoci que preveu traspassar l’equip directiu que tenia al país.