La companyia familiar barcelonina va facturar 2.057 milions d'euros el 2023, exercici en què va veure reduir un 35% el benefici net per l'impacte de la hiperinflació a l'Argentina
Roca Group, la companyia catalana líder en porcellana sanitària per a l’espai del bany, ha tancat l’exercici del 2023 amb unes vendes de 2.057 milions d’euros i un benefici net de 27 milions d’euros. Ambdues xifres són inferiors a les aconseguides en l’exercici anterior a conseqüència de diversos factors, entre ells, la crisi econòmica a Argentina. Tot i el descens de la rendibilitat, el grup industrial de capital familiar ha intensificat les seves inversions i la seva estratègia d’adquisició de companyies que permeten reforçar el seu lideratge al sector de la cambra de bany i enfortir-se en nínxols de mercat clau en diversos països.
Concretament, el 2023, Roca va apostar per reforçar el seu posicionament al segment premium de mobles de bany amb l’adquisició de Madeli als Estats Units; va complementar el seu portfoli en banyeres i plats de dutxa amb la compra de Clarke (també als EUA) i al mercat de lavabos premium d’acer, va incorporar al grup l’alemanya Alape. “Aquestes operacions han permès a Roca seguir l’avantguarda en tecnologia a cadascuna de les categories, consolidant el seu model de Centres de Competència iniciat l’any passat”, destaca el grup.
El paral·lel, la multinacional amb seu a Barcelona ha invertit en dues noves empreses emergents a través de la plataforma Roca Group Ventures, a través de la qual canalitza la presa de participacions en startups que impulsen la innovació i l’evolució del sector, amb 25 milions d’euros d’inversió compromesa. Així, aquesta mateixa setmana, el fons ha anunciat la seva entrada a l’empresa espanyola KMINA, fabricant de productes d’ajuda a la mobilitat reduïda, que desenvolupa i distribueix productes per a la prevenció d’accidents domèstics i per facilitar l’ús de l’espai del bany. Els seus productes estan dissenyats per a persones amb diferents necessitats, com la gent gran o dependents. D’altra banda, Roca Group Ventures ha apostat per Boon, startup índia experta en IA aplicada a la tecnologia de l’aigua, que desenvolupa, fabrica i distribueix purificadors d’aigua intel·ligents i sostenibles per a oficines, hotels i complexos turístics. Aquests purificadors disposen de funcions connectades per millorar la qualitat de l’aigua i fer anàlisis predictives per al servei, eliminant la necessitat de fer servir ampolles de plàstic, reduint residus i emissions de carboni.
Les inversions industrials es van incrementar un 13% l’any passat, fins a 153 milions, aquests recursos es van destinar principalment a l’ampliació i la millora de la capacitat productiva de les fàbriques; al reforç dels anomenats Centres de Competència; a la digitalització i al desenvolupament de nous productes, i al compliment de les fites marcades al full de ruta de sostenibilitat, a més de l’actualització d’instal·lacions i sales d’exposició, com ara els centres Roca Galleries i Laufen Spaces.
La facturació ha retrocedit un lleuger 1,67%, fins a 2.057 milions d’euros, en un any marcat, segons l’empresa, per la paralització de la nova construcció pels tipus d’interès elevats i “els canvis en la conducta dels consumidors, que en un context de postpandèmia prioritzen el consum d’un altre tipus de béns i serveis davant de la rehabilitació de l’habitatge”. “Aquesta complicada conjuntura s’ha vist agreujada, a més, per la pressió inflacionària i la reducció consegüent de marges comercials”, ha assenyalat Roca en un comunicat. En aquest context, l’ebitda ha estat de 318 milions, un 11% menys, equivalents a un 15% de la xifra de negocis, i el benefici net ha caigut un 35%, fins a 27 milions, fortament impactat per l’ajust per hiperinflació a Argentina de 37 milions d’euros.
Amb presència comercial a 170 mercats i 79 fàbriques a tot el món, Roca Group ocupa 20.000 persones i s’ha marcat l’objectiu d’aconseguir les zero emissions netes el 2045. Al tancament del 2023 ha aconseguit una reducció del 50% de les seves emissions de CO₂ d’abast 1 i 2 respecte del 2018, així com de la meitat dels residus generats en el mateix període. La intensitat d’ús de l’energia a la seva operativa (l’energia necessària per fabricar una producció determinada) s’ha reduït un 57% respecte al mateix any.
En aquest camí cap a la millora de la sostenibilitat, la multinacional ha estrenat aquest any el primer forn-túnel elèctric del món per a la producció de porcellana sanitària a la planta de Gmunden (Àustria), “una fita sense precedents —destaca el grup — que lidera el canvi de paradigma, tant a la porcellana sanitària com en altres sectors ceràmics”. La implantació d’aquesta tecnologia converteix la planta de Gmunden a la primera al món dedicada a la producció de sanitaris amb zero emissions netes.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…