El 2017, el llavors vicepresident de nous models de negoci i solucions digitals de Roche Diabetes Care, Yan Beynon, es va referir a Sant Cugat com el Silicon Valley de l’àrea de Barcelona. La raó: l’elecció de les instal·lacions de la divisió de la multinacional a Catalunya per establir un hub dedicat al disseny, construcció, implementació i manteniment de plataformes digitals amb què Roche Diabetes Care es comunicaria amb l’ecosistema de salut digital a tot el món, cosa que incloïa el desenvolupament d’aplicacions d’eHealth, solucions de màrqueting digital i xarxes socials. Beynon anunciava també la creació de 40 llocs de treball.
Cinc anys més tard, el desenvolupament de les solucions digitals ha posicionat el centre com un node d’innovació mundial, amb un equip de 300 persones, el 45% dels quals pertanyen a les generacions millennial i zillennial, que treballen a escala internacional per a tota la multinacional suïssa. “De fet, també som exportadors de talent per a tota la multinacional”, destaca l’actual director general de Roche Diabetes Care Spain, Josep Maria Vallmajó.
El directiu defineix el centre com “la columna vertebral del desenvolupament digital del grup Roche”, que té negoci digital a 82 països arreu del món. Destaca que es tracta d’un equip molt divers format per professionals locals però també per persones provinents de tota la multinacional que venen a conèixer els avenços que s’han fet des de Sant Cugat.
El centre d’investigació i desenvolupament digital “està en un emplaçament ideal perquè a Barcelona hi ha molt talent en aquest camp. La prova és que Sant Cugat avui és un centre el doble de gran del que era fa cinc anys i que el desenvolupament digital és determinant en la gestió integral i personalitzada de la diabetis”, explica el director general de la divisió.
En aquest sentit, destaca el lideratge del centre de Catalunya en el desenvolupament de la plataforma de gestió de la diabetis adaptada per a l’ús a l’atenció primària, anomenada Roche Diabetes Care Platform, que comercialitzen i distribueixen i de la qual donen servei d’assistència tècnica a tots els mercats d’Europa.
Amb aquesta solució que ja està a disposició de la sanitat pública catalana —“i que implantarem a curt termini a Anglaterra i Alemanya i que també tenim en proves a França”, assegura Vallmajó— el pacient només ha d’anar de forma periòdica al centre de salut amb el seu glucòmetre, en lloc del quadern, perquè el professional sanitari el pugui connectar a l’ordinador per descarregar les dades de manera fàcil i ràpida. D’aquesta manera, totes les dades de glucèmia s’emmagatzemen a la plataforma i estan disponibles per a consultar-les en qualsevol moment.
“Dissenyem aplicacions digitals que són les que porten els dispositius de control i les que els nostres clients fan servir per gestionar aquests aparells a través dels seus terminals mòbils, però també —i és un dels projectes importants que tenim— innovem en les plataformes que permeten als professionals sanitaris fer un millor acompanyament i una millor gestió dels pacients”. Roche Diabetes Care Platform és una plataforma en obert, “el que vol dir que es pot utilitzar amb altres dispositius que no siguin els que Roche fabrica als dos centres mundials de recerca que té el grup, i que estan a Indianapolis (EUA) i Mannheim (Alemanya)”.
A Sant Cugat es treballa amb Intel·ligència Artificial, Big Data i totes les tecnologies disponibles que apareixen i amb les quals “podem innovar per poder prestar millor servei a les persones amb diabetis i als professionals sanitaris que tracten aquesta patologia”, concreta. “Recordem que estem parlant de sanitat, de salut, i que hi ha un rol molt important que és el dels professionals sanitaris”, manifesta Vallmajó.
Les solucions digitals que s’ideen a Sant Cugat són el valor afegit dels dispositius que la multinacional desenvolupa a Indianapolis i Mannheim
La plataforma Roche Diabetes Care Platform és l’eix central de la nova unitat especialitzada en diabetis tipus 2 que s’ha posat en marxa al Centre d’Atenció Primària Sarrià de Barcelona, per millorar la gestió dels pacients afectats per aquesta patologia. Un dels punts forts de la unitat és la seva capacitat per identificar i filtrar pacients mal controlats. Actualment, dels aproximadament 500 pacients que acudeixen al CAP per recollir el material de diabetis, uns 170 al mes, un 5% deriva a la unitat després de la identificació d’un mal control glucèmic en el moment de descàrrega de les dades del glucòmetre. A part d’aquesta via d’entrada, que suposa un 70%, la unitat també visita els pacients derivats altres equips mèdics del mateix centre que necessiten una atenció més personalitzada i enfocada a la diabetis. La col·laboració amb el CAP Sarrià tindrà rèplica en els propers mesos en altres centres d’atenció primària de Catalunya i d’Espanya.
Col·laboració amb startups locals
El desenvolupament de nous projectes digitals va sovint acompanyat de la col·laboració amb altres empreses i centres de coneixement científic. Per la qual cosa Vallmajó no amaga que mantenen converses amb startups catalanes, que estan desenvolupant els seus productes i en el futur “segur que veurem els resultats amb integracions i col·laboracions”.
No obstant, no pot “desvetllar els noms de les companyies”, com tampoc facilita dades de les futures inversions en el centre o les noves contractacions de personal, “que segur que n’hi hauran, perquè és constant”, assegura al referir-se a què aquestes decisions es prenen a nivell global. Sí posa d’exemple la col·laboració que la multinacional va iniciar amb la startup MySugr, que havia ideat una aplicació mòbil per al control de la diabetis, i que es va acabar integrant al grup el 2017. O l’experiència de cooperació des de 2021 amb l’empresa francesa Diabeloop, que ha desenvolupat un sistema d’infusió d’insulina amb un cartutx precarregat.