El transport públic ha aconseguit deixat enrere l’impacte que va tenir la covid a la seva operativa. Després de les xifres de rècord del metro i l’autobús de Barcelona, Rodalies se suma a la tendència després de registrar 130 milions de viatgers l’any 2023, superant per primera vegada les xifres prepandèmiques. El servei de Rodalies de Renfe a Catalunya va créixer un 1% l’any passat en comparació amb 2019, quan es van transportar 128,5 milions de passatgers, un lleuger augment en línia amb les dades de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).
Els trens de Rodalies han anat recuperant la confiança dels viatgers a poc a poc des de l’esclat de la pandèmia. L’any 2020, amb el confinament i les successives onades, van moure a 66,7 milions de passatgers, xifra que va representar una caiguda interanual del 48%. A partir del 2021, les xifres van anar millorant, amb 82,8 milions l’any 2021, un 24% més interanual, i 108,6 milions l’any 2023, un 31% més interanual.
Una crisi sanitària que es va sumar a la tempesta política al voltant de la seva gestió, intensificada en els últims mesos. Malgrat això, Rodalies ha tancat l’any 2023 amb un creixement de gairebé el 19,5% respecte a l’any anterior, movent a 21 milions d’usuaris més. Una pujada que s’entén, com en el cas del metro i l’autobús, pels descomptes en els preus dels bitllets, amb la gratuïtat del servei per als usuaris freqüents en el cas dels trens de Rodalies. Només a Catalunya, Renfe va expedir 2,4 milions d’abonaments l’any passat.
Amb aquests resultats, l’any 2023 es converteix en un dels millors exercicis de la història de Rodalies. Si es miren els viatgers a la rodalia de Barcelona, es van transportar 120 milions passatgers, tan sols per darrere del 2005 (121,5 milions) i el 2006 (122,8 milions). En el cas dels serveis regionals, els que van a Portbou, Tarragona o Lleida, es va arribar als 9,8 milions d’usuaris, el segon millor registre, superat pel del 2011 (10,1 milions).