L’efecte wow que provoca el Wonder of the Seas fa preveure a Royal Caribbean International una “temporada espectacular” aquest 2022 a Barcelona, amb un volum de reserves que s’ha triplicat respecte al 2019. Així ho assegura Sergio Arévalo, director de vendes de la companyia creuerista a Espanya, que preveu un estiu rècord gràcies a la decisió de portar a la ciutat el creuer més gran del món i al fet que la multinacional hagi apostat per mantenir una flota de dos vaixells a la capital catalana, cosa que converteix el Port de Barcelona en l’únic port base d’Europa on Royal Caribbean opera amb dos vaixells. Habitualment, la naviliera nord-americana també tenia dos creuers a Southampton, però després de la pandèmia, per ara, només en té un en aquest port britànic.
“Ha estat un gran repte poder mantenir aquesta temporada dos vaixells a Barcelona i, a més, hem apostat per portar el més gran i el més nou de la flota. Barcelona és una ciutat espectacular, és una destinació molt important, global, que té un fort atractiu pel creuerista i està molt ben connectada, amb possibilitat de volar a qualsevol lloc del món”, explica Arévalo en una entrevista amb The New Barcelona Post. Segons l’executiu, el Port de Barcelona ofereix, a més, una “capacitat molt gran d’operació” i és clau per a la companyia en ser el seu green hub de referència al Mediterrani per a la gestió de residus.
En aquest context, s’emmarca la decisió de Royal Caribbean Group —matriu de la companyia de creuers— de construir una terminal pròpia al Port de Barcelona, com ja té Carnival (terminals Palacruceros i Helix) i properament MSC —es preveu inaugurar el 2024—. Segons ha avançat aquest mateix mes el president del Port, Damià Calvet, el grup nord-americà ha presentat un projecte per adjudicar-se els darrers terrenys que queden disponibles al Moll Adossat, on està previst que hi hagi un màxim de set terminals: les tres públiques que explota Creuers del Port (A, B i C), les dues de Carnival (D i E), la de MSC (F) i la futura de Royal Caribbean (G). Si el projecte finalment prospera, podria suposar una inversió d’uns 30 milions d’euros.
Segons Arévalo, aquest anunci “és una molt bona mostra” de la confiança i de la “forta aposta” que Royal Caribbean realitza pel destí Barcelona, on no descarta operar amb un tercer creuer en les temporades vinents. “Espanya és una destinació apetitosa globalment per visitar. Si hi ha demanda, portarem un tercer vaixell a Barcelona. Però la situació encara és molt variable i no m’atreveixo a dir si ja serà l’any que ve o més endavant”, avança.
Aquesta previsió es basa en les grans expectatives de negoci que Royal Caribbean té per a aquesta temporada al mercat espanyol, on actualment registra un creixement de 262% en volum de reserves respecte al 2019. Encara que en l’àmbit global la companyia no preveu recuperar les xifres prepandèmia fins al 2023, a Espanya, Sergio Arévalo, assegura que les reserves van a tota màquina i que no només s’han superat els nivells del 2019, sinó que s’han triplicat. “Som extremadament positius; tenim unes expectatives molt fortes, hem superat i triplicat el volum de reserves respecte al 2019 tot i que ara la tendència és a reservar més tard”, explica.
Sergio Arévalo: “Si hi ha demanda, portarem un tercer vaixell a Barcelona. Però la situació encara és molt variable i no m’atreveixo a dir si ja serà el proper any o més endavant“
Segons Arévalo, la crisi de la covid ha provocat canvis entre els clients, ja que abans les vacances en un creuer solien reservar-se amb una antelació entre sis i vuit mesos, mentre que aquest any el flux important de reserves no va començar a arribar fins al febrer. “Creiem que hi haurà molta contractació d’última hora i tenim capacitat per absorbir-la”, apunta. El preu mitjà de les reserves se situa en els 150 euros per persona i dia.
Aquest fort repunt de la demanda respon a les ganes de viatjar després de la llarga aturada provocada per la crisi sanitària, però també hi “té molt a veure” —afegeix Arévalo— la decisió d’estrenar al Mediterrani el nou Wonder of the Seas, considerat com el creuer més gran del món, amb 18 cobertes, 2.967 cabines i una capacitat total per a 6.988 passatgers i 2.300 tripulants. “Tenir un vaixell nou d’aquestes característiques a Barcelona suposa un gran atractiu i un fort estímul per a les agències de viatge. La mida i els equipaments d’aquest creuer imposen, provoquen un efecte wow que es veu clarament a les cares de felicitat dels passatgers en veure o en entrar al vaixell: el primer que fan és treure el mòbil per fer-ne fotos, és molt motivador”, argumenta.
Els dos creuers de Royal Caribbean que tenen Barcelona com a port base, el Wonder of the Seas i el Vision of the Seas, registren ja nivells d’ocupació del 75% i Arévalo preveu que s’arribi al 100% en les setmanes de més demandada dels mesos de juliol i agost. En aquesta part central de l’estiu, el públic espanyol copa el 60% dels passatgers, xifra que es redueix al 30% o 40% a la resta de mesos de la temporada.
Per a Royal Caribbean són clau els turistes americans que viatgen a Barcelona per embarcar-se en un creuer —poden suposar fins al 40% en determinades setmanes—, encara que, ara com ara, la seva arribada no s’ha normalitzat. “Els americans comencen a venir, però encara els costa, no tant pel covid, sinó perquè la situació internacional els espanta i els fa por venir a Europa”, assenyala el directiu en referència a la guerra d’Ucraïna.
“Els americans comencen a venir, però encara els costa, no tant pel covid, sinó perquè la situació internacional els espanta i els fa por venir a Europa”
Per compensar aquesta menor afluència de nord-americans i aprofitar les ganes de viatjar que hi ha a Espanya aquest estiu, Royal Caribbean ha posat tota la carn a la graella amb el llançament d’un nou programa d’incentius i comissions per a les agències de viatge i la formació de 3.400 agents comercials. A més, s’ha convidat 900 agents de viatges a visitar el Wonder per esperonar encara més les vendes. “Totes aquestes peces faran que aquest any guanyem quota de mercat a Espanya. Tenim una oportunitat grandíssima per enfortir-nos al mercat espanyol, on no som ni els primers ni els segons, però sí els challengers, és a dir, els que més creixem”, afirma Arévalo carregat de motivació.
En termes europeus, els turistes espanyols són el tercer mercat més gran emissor per a Royal Caribbean, per darrere dels britànics i irlandesos. A més de Barcelona, el grup nord-americà té a Europa ports base a Southampton (Regne Unit), Copenhaguen (Dinamarca) i Roma i Rávena, a Itàlia, amb un vaixell cadascun, per la qual cosa en nombre de passatgers la capital catalana també se situa al primer lloc del rànquing europeu de la companyia. A Espanya hi ha un total de sis ports on escalen els diferents creuers de Royal Caribbean que treballen a la Mediterrània.
El Wonder inicia els seus viatges pel Mediterrani
El Vision of the Seas realitza una ruta de dotze nits des de Barcelona fins a les illes gregues, mentre que el Wonder of the Seas, que va arribar per primera vegada a la capital catalana el 4 de maig passat, realitza des d’aquesta setmana creuers de set dies pel Mediterrani Occidental (Barcelona-Palma-Marsella-La Spezia-Roma-Nàpols-Barcelona). El nou emblema de Royal Carribbean és el cinquè vaixell de la classe Oasis, la més gran de totes, i acaba d’estrenar-se, ja que el seu viatge inaugural va ser el 4 de març, entre la drassana francesa Chantiers de L’Atlantique (St. Nazaire) i Miami.
Després de fer una ruta pel Carib durant set setmanes, ara ha arribat al Mediterrani, on operarà del 8 de maig al 23 d’octubre, amb un total de 25 sortides. Després tornarà al Carib per passar l’hivern, en un creuer transatlàntic que sortirà de Barcelona el 30 d’octubre. No està previst que el Wonder of the Seas torni el 2023, ja que el vaixell de la classe Oasis que operarà l’any vinent des de la capital catalana serà el Symphony of the Seas, que es va estrenar també a la ciutat el 2018. Les innovacions tècniques incorporades han permès que el Wonder sigui un 20% més eficient energèticament que el seu germà. Tots dos, però, funcionen encara amb sis motors dièsel, ja que Royal Caribbean no preveu tenir llest el seu primer vaixell amb gas natural liquat (GNL) fins al 2023, quan botarà l’Icon of the Seas, un vaixell que inaugurarà una nova classe d’embarcacions que no superaran pas en mida als de la classe Oasis, però que tindran altres prestacions. El segon creuer en utilitzar aquest combustible més sostenible serà l’Utopia of the Seas, el sisè de la classe Oasis, previst per a la primavera del 2024. El 2025 i el 2026 arribaran l’Apex of the Seas i el Joy of the Seas, de la nova classe Icon i també propulsats amb GNL.
Inicialment, el Wonder of the Seas estava previst inaugurar-se a la Xina, però la pandèmia ha castigat més durament el mercat asiàtic de creuers, que es recupera molt més lentament que a Europa per les restriccions encara existents. Davant d’aquesta situació, Royal Caribbean va decidir reposicionar el vaixell a Barcelona perquè desenvolupés la seva primera temporada al Mediterrani. “El grup tenia clar que hi havia molt potencial a Barcelona, perquè a Europa el nivell de vacunació és molt alt i és un destí segur. L’esforç que han fet les autoritats portuàries per brindar seguretat als passatgers ha sigut molt important i Barcelona ha estat pionera a tornar a permetre la navegació. L’agilitat i els protocols han estat determinants perquè la companyia acordés portar a Barcelona aquest vaixell”, conclou Sergio Arévalo.
Les diferents companyies de creuers que operen al Port de Barcelona tenen programades aquest any més de 800 escales, una xifra similar a l’època prepandèmica, per la qual cosa es podria assolir un altre rècord, fixat ara als 3,1 milions de passatgers del 2019, revalidant a la ciutat com a principal port de creuers del Mediterrani.
EL CREUER DE LES SET MERAVELLES
- Les xifres. Tots els números que acompanyen el Wonder of the Seas són mastodòntics: gairebé 7.000 passatgers, 362 metres de longitud, 64 metres d’amplada, 2.867 cabines, 40 bars i restaurants, 18 cobertes, 24 ascensors, 20.000 plantes naturals, 6 motors, 4 propulsors de proa amb 7.500 cavalls de força cadascun, velocitat de creuer de 22 nusos, vuit veïnats o znes d’allotjament diferenciades i 2.300 tripulants internacionals que presten un servei exquisit, amb un grau d’atenció cap als passatgers superlatiu.
- Un paradís per als nens. El públic familiar és el majoritari als vaixells de Royal Caribbean, però aquest vaixell, sens dubte, és el que està més preparat perquè els nens de qualsevol edat puguin gaudir com mai. Destaca un espectacular parc aquàtic infantil ubicat a la zona de piscines i també l’àrea exterior de jocs anomenada Wonder Playscape. A l’interior, a la zona Adventure Ocean hi ha espais per a cada franja d’edat, i inclou una escola bressol per a nadons a partir dels sis mesos. Els adolescents també compten amb els seus propis espais diferenciats per socialitzar-se, tant a l’interior com a les cobertes exteriors del vaixell.
- Surfejar o escalar, tot és possible. Els amants dels esports trobaran un ampli elenc de possibilitats a bord del Wonder of the Sea. Practicar l’escalada en un impressionant rocòdrom o llençar-se en tirolina a deu pisos d’altura són només dos exemples, però l’estrella és el simulador de surf FlowRider, on es pot surfejar de peu o estirat sobre la taula. Pista per córrer a la coberta cinc, pistes de bàsquet, taules de ping-pong i un enorme gimnàs equipat amb totes les màquines existents al mercat completen l’oferta per no deixar de posar-se en forma a bord.
- Espectacles únics. Només per assistir a dos dels seus espectacles ja val la pena embarcar-se en aquest creuer. La producció de gran format inTENse és una meravella d’altíssim nivell protagonitzada per un elenc d’acròbates i saltadores de trampolí professionals 100% femení. L’espectacle aquàtic i aeri es desenvolupa a l’AquaTheater, situat a la popa del vaixell, un teatre a l’exterior que es transforma en una piscina de quatre metres de profunditat on es tiren des de 18 metres d’alçada. L’altre xou musical que no s’ha de perdre discorre a la pista de gel de l’interior del vaixell, protagonitzat per un grup de patinadors d’elit de nivell olímpic i de diferents nacionalitats.
- Entreteniment sense fi. És difícil avorrir-se en aquest creuer, ja que les possibilitats són infinites i poden realitzar-se tota mena de plans. Relaxar-se a l’spa o al solàrium interior climatitzat, llegir a la gandula del balcó de la cabina veient el mar, gaudir dels jacuzzis suspesos sobre l’oceà o prendre el sol acompanyat d’una pinya colada en una de les tres piscines mentre toca una banda de jamaicans són algunes de les propostes tranquil·les. Però per a qui busqui l’acció, es pot llençar pel tobogan més alt al mar, The Ultimate Abyss. Els amants de la música o el ball també tenen un extens elenc de propostes adaptades a tots els públics, inclòs un bar-karaoke. Una partida de minigolf, provar sort al casino, passejar pel parc enjardinat de la coberta 8, comprar a les botigues de l’instagrameable avinguda principal, demanar una copa al bar biònic atès per dos robots Kuka, ballar de nit sobre la pista de gel transformada en discoteca o fer-se fotos compulsivament a qualsevol racó són altres de les pràctiques més habituals.
- Menjar per a tots els gustos. El menjar no sol ser el punt fort dels creuers, però un pot trobar bona qualitat al Wonder of the Seas. Més que intentar posar nota als plats —n’hi ha de millors i pitjors— és recomanable deixar-se endur per la diversitat de propostes que hi ha repartides pel vaixell. Sorprèn l’espectacularitat dels bufets i el munt d’especialitats internacionals que es poden tastar, un bon pla per fer un recorregut pels sabors del món. Una altra opció passa per visitar els restaurants temàtics, com l’italià Giovanni’s, el japonès Izumi i el Mason Jar, especialitzat en menjar sud-americà. I el Wonder, com tots els vaixells d’aquest tipus, és també el paradís del menjar ràpid, des de hot dogs a porcions de pizza peperoni, passant per les hamburgueses i els batuts del Johnny Rockets i pel restaurant mexicà que ofereix nachos, burritos i quesadillas al costat de la piscina. Un detall important: a l’entrada de tots els restaurants hi ha desenes d’aixetes per rentar-se les mans.
- Tecnologia per a la millora continua en sostenibilitat. L’impacte mediambiental dels creuers n’és una de les crítiques principals. Royal Caribbean fa tres dècades que va iniciar un programa de sostenibilitat que any rere any va sofisticant i que li ha permès reduir dràsticament aquest aspecte negatiu del seu negoci. El Wonder of the Seas és un 20% més eficient energèticament i gràcies a una innovadora tecnologia de purificació també aconsegueix eliminar en un 98% de les emissions de sofre que surten per les xemeneies. Per generar l’energia necessària per al seu funcionament, quan és a port el vaixell ha de tenir sempre encesos dos dels sis motors, cosa que ja no passa quan arriba a un moll que està electrificat. Segons la companyia, però, només hi ha 16 ports al món que estiguin ja electrificats, cap d’ells al Mediterrani. El Port de Barcelona acaba d’activar un pla inversor de 110 milions d’euros per electrificar tots els molls i aconseguir reduir en un 50% les emissions de CO₂ que emet el port de cara al 2030.
El vaixell compta amb la seva pròpia planta dessalinitzadora amb osmosi inversa per proveir-se d’aigua potable i tracta el 100% de les aigües residuals abans d’abocar-les al mar mitjançant un sofisticat sistema de quatre passos (bioreactor, retirada de sòlids, filtració i tractament amb llum ultraviolada) similar al que empra, per exemple, la depuradora del Baix Llobregat. A les entranyes del creuer hi ha una altra peça central del pla de sostenibilitat: una planta de tractament de residus on arriben el 100% de les escombraries que es recullen diàriament. Tot allò que es pot reciclar es recicla, procés en què s’intenta involucrar a tota la tripulació, que ha de destinar unes hores de la seva jornada a aquesta tasca. Les escombraries que no són reciclables s’incineren a bord o es conserven a uns magatzems refrigerats d’alta capacitat fins a l’arribada a port. Tots els residus es gestionen seguint les especificacions del green hub del port de destinació, amb múltiples fraccions que distingeixen entre diferents tipus de cartró o plàstic, colors d’ampolles de vidre i fins i tot marques comercials de les llaunes, ja que les de Red Bull, per exemple, es gestionen per separat a la resta.