Saba va aconseguir superar el 2023 totes les magnituds prèvies a la pandèmia. Segons els comptes de l’exercici aprovats a la junta general d’accionistes celebrada aquest dimecres, els ingressos d’explotació van assolir l’any passat els 308 milions d’euros, xifra que suposa un increment del 12% respecte al 2022. En paral·lel, l’ebitda també va augmentar un 12%, fins a 143 milions. Les dues xifres són superiors a les comptabilitzades el 2019, per la qual cosa es deixen definitivament enrere els exercicis marcats per la crisi sanitària i les consegüents restriccions a la mobilitat. En la trobada amb els seus accionistes, Saba ha confirmat que ha guanyat el concurs convocat per Adif per a l’explotació de tots els seus aparcaments, cosa que permetrà a la companyia continuar gestionant 23.000 places situades a 55 estacions de tren de tot Espanya.
Segons el president de la companyia, Salvador Alemany, la ràtio d’ebitda sobre ingressos és del 46% i se situa entre les més elevades del sector a escala internacional. “Es tracta d’un clar reflex de l’alt nivell d’eficiència de la companyia”, assenyala Saba que, a l’últim exercici, va fer unes inversions per valor de 26 milions. La divisió d’aparcaments en rotació va créixer un 6%, mentre que el nombre d’abonats va avançar un 3%, tots dos per sobre també del 2019. Aquesta tendència positiva s’ha mantingut el primer trimestre del 2024, en què els ingressos han crescut un 5% i l’ebitda un 6%.
A tancament del 2023, el deute financer net de Saba se situava per sota dels 500 milions, fet que suposa que el grup ha tornat més de cent milions des del 2019 malgrat l’impacte de la pandèmia. A la junta d’accionistes, el conseller delegat, Josep Martínez Vila, ha avançat que la companyia “està en vies de culminar amb èxit la novació dels principals contractes de finançament del grup”, és a dir, el refinançament del deute.
Saba pertany en un 99,52% a CriteriaCaixa, el hòlding de la Fundació Bancària La Caixa. La companyia opera a 183 ciutats de nou països, on gestiona un total de 1.079 aparcaments que sumen més de 356.000 places. El grup barceloní ocupa 2.176 persones i el 2023 va aconseguir renovar o adjudicar-se més de 51.000 places. Concretament, ha aconseguit créixer a tots els països on és present gràcies a la signatura de 27 nous contractes i a la renovació de 43 més. S’han signat, especialment, noves operacions destacades a països com el Regne Unit, on Saba ha passat a gestionar els aparcaments de les estacions de Transport for London, que inclou la xarxa de metro, autobusos, taxis i tramvies. El contracte inclou 79 aparcaments que incorporen 10.500 places.
També hi ha hagut nous contractes que han permès ampliar la xarxa a Espanya i països com Itàlia, Portugal, Xile, Alemanya i la República Txeca. Tot i que ja ha estat en aquest 2024, al mercat espanyol destaca la recent renovació d’un dels dos contractes més grans de la companyia, el de la xarxa d’Adif. “Adif ens ha comunicat que hem presentat la millor oferta per a l’explotació de la xarxa d’aparcament de les estacions i només falta la signatura per a l’adjudicació formal de la concessió”, ha explicat Salvador Alemany. El contracte, de quinze anys de durada, començarà el 30 de juliol i inclou 23.000 places a 55 estacions, ampliables a 30.753 places i 64 estacions. Saba, que gestiona la xarxa d’aparcaments d’Adif des del 2014, destaca que aquesta renovació “era un objectiu estratègic” per al grup.