Sabors (bojos) per al Nadal

Les novetats gastronòmiques de la temporada sorprenen amb contrastos surrealistes i 'trompe-l'œils' que enganyen a la vista. Les croquetes de panettone, els torrons que imiten formatges suïssos o els pastissos reconvertits en licors desbanquen neules, polvorons i torrons de Xixona. El “wow effect” se'ns n'ha anat de les mans?

No fa tants anys, el torró de Suchard podia ser vist com un alien nadalenc. Anomenar “torró” a aquesta tauleta feia riure les àvies, de la mateixa manera que, ara, comprar-ne un de pernil pot provocar somriures als familiars. Precisament perquè desembre és una època d’excessos, és el moment de l’any en què sorgeixen els sabors més irracionals. Els xefs i mestres pastissers plantegen, en aquest sentit, deconstruccions gairebé bullinianes que busquen els límits conceptuals d’un pandoro, un polvoró o un torró.

Comencem amb un plat fort: les croquetes de panettone de COC, que s’elaboren amb pandoro artesà, xocolata i taronja confitada. Aquesta no és la primera recepta curiosa ideada per Imma Pardos i Iñaki Escuer, que han creat croquetes de torró de Xixona (!) i xurros de moniato. També van ser pioners ideant unes croquetes de ceps i foie que ara es veuen en molts locals, però que en aquell moment es van considerar una bogeria gastronòmica. Fet que ens porta a preguntar-nos: degustar croquetes de panettone serà el més normal del món, d’aquí a deu anys? 

La febre amb aquest dolç italià, que és molt més recent del que pensem, també s’expressa en nous productes com el destil·lat que acaba de llençar al mercat Panettoni Pavolucci. El geni creador rere el concepte, en Carles Bonnin de La Destilateca, ha aconseguit extreure l’essència d’una recepta ben complicada, alhora que qüestiona els límits entre líquid i sòlid. La investigació també es subratlla en productes com les noves Catànies de coco, un sabor que Oriol Llopart ha trigat més de 500 assajos i dues dècades en aconseguir. 

El termòmetre d’excentricitats en el món dolç nadalenc l’avança sempre la Fira del Torró i la Xocolata a la Pedra d’Agramunt. Enguany, Torrons Vicens hi va presentar uns sabors ben divergents, entre ells, el torró de Chupa Chups. Elaborat amb praliné d’ametlla, nata i maduixa i recobert amb xocolata blanca i ruby és un mix que, en paper, sembla més comercial que llaminer. També n’han tret un altre de Pernil Enrique Tomás amb base de praliné d’ametlla torrada, pernil amb ametlles picades i cobertura de xocolata. Potser no són tan estranys com el torró de foie i llima de Dani García o la cervesa de torró d’Amstel, però s’hi acosten.

Un altre dolç nadalenc ben curiós, d’edició limitada, és el fals tête de moine de Jon Cake. Ideat conjuntament amb I+Desserts i amb producte de Quesos de Suiza, a primera vista sembla el conegut formatge suís —fins i tot es talla en forma de flor amb una girolle— però, en boca, és ben bé un torró. A través del projecte XOK Chocolates, I+Desserts també elabora versions d’aquest dolç amb polvoró, neula o carbó de reis, que juguen a transformar i capgirar formats ben coneguts. Per a quan un torró de panettone? L’esperem. 

Una menció també per a Lluc Crusellas, un dels millors xocolaters del món i guanyador del World Chocolate Masters 2022. Amb la seva nova marca Eukarya, que compta amb un pop-up a l’hotel Yurbban Trafalgar, acaba de treure un torró de speculoos, una galeta típica de Nadal que és molt popular als Països Baixos. Tant per gust com per vista, la seva nova empresa representa molt bé l’efecte wow, és a dir, la capacitat que té una marca de generar una experiència. 

En un món artificialment intel·ligent, però, hauríem esperat més propostes ideades per les noves eines de llenguatge. Manolo Bakes sí que hi juga una mica, utilitzant la intel·ligència artificial per fer el seu disseny de caixes i gots nadalencs, que mostren el pare i la mare Noel menjant un Manolo Crocanti. També artificial, a la seva manera, és la selecció que ha fet Tamara Falcó per a Chocolates Pancracio i que es tradueix en una caixa d’edició limitada. I és que cada empresa intenta trobar el seu camí al wow, ja sigui amb cares famoses, trompe-l’œils  o sabors xocants. Ja veurem, però, què arribarà per quedar-se i què serà ràpidament oblidat. 

Compartir
Publicado por
Anna Torrents

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Alba Pujals: El plaer de la cocció a foc lent

“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…

23 de novembre de 2024
  • Professionals

Munich: volar alt tocant de peus a terra

Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Cupra negocia la seva entrada als Estats Units per a 2030 amb el grup Penske

La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…

22 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Els ferris de la terminal Grimaldi podran connectar-se a l’electricitat al gener

El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…

22 de novembre de 2024
  • Opinió

Història d’un concert accidentat

Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…

22 de novembre de 2024