Cap president de la Generalitat ha assistit en els últims anys a la presentació del nou president del Port de Barcelona. En un període de molts canvis, a cop de convocatòries electorals i baralles de govern entre JxCAT i ERC, el relleu sempre es feia en un acte que passava força desapercebut, sense l’assistència que s’ha vist aquest divendres a la institució amb la presència de Salvador Illa.
Després de la llarga presidència del polític i empresari Sixte Cambra, entre els anys 2011 i 2018, el port ha viscut una etapa de relleus cada pocs anys, començant amb Mercè Conesa (2018-2021), primera presidenta, Damià Calvet (2021-2022) i Lluís Salvadó (2022-2024). El govern socialista ha escollit un perfil tècnic per a la nova etapa, amb José Alberto Carbonell, el director general del Port de Barcelona durant els últims 16 anys. “És una aposta per la professionalitat, sí; per la gent que coneix la casa, sí. És un missatge que quan el treball es fa bé es pot arribar a la màxima responsabilitat”, ha defensat Illa.
Acompanyat per la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, el president de la Generalitat ha volgut posar també molt èmfasi en el treball realitzat per Salvadó en els últims dos anys. Va ser a ell a qui Illa va oferir el càrrec en una primera instància, però el dirigent d’ERC va rebutjar la proposta. “El canvi ha estat voluntat pròpia de Salvadó. Per part meva, quan una cosa funciona, no cal canviar-la”, ha remarcat Illa.
Una molt bona sintonia que no s’ha vist en els canvis de cartera dels últims anys, malgrat fer-se dins d’un mateix partit o entre sigles independentistes. Salvadó, que ha confirmat l’oferta rebuda per Illa, ha agraït l’assistència del president de la Generalitat: “No és un gest menor. Els 40.000 treballadors del Port de Barcelona el percebem com un reconeixement que dona la importància que li correspon. Ens sentim honrats”.
Més enllà del subtext polític, no han faltat tampoc les bones paraules cap al nou president del Port de Barcelona. “El port queda en les millors mans possibles. El president de la Generalitat ha fet una aposta assenyada”, ha sostingut Salvadó. També ha coincidit el president de Ports de l’Estat, Álvaro Rodríguez Dapena, un càrrec que tampoc ha assistit als últims traspassos al port. Rodríguez, un tècnic com Carbonell, amb qui ha compartit bona part de la seva carrera, ja li ha advertit que ara el que toca és “treball de pic i pala”.
Carbonell, qui fins ara resolia els dubtes que tenien els presidents del port i es mantenia en un segon pla, s’ha mostrat una mica aclaparat amb tots els elogis. “Soc molt afortunat”, ha subratllat. Enginyer de Camins, Canals i Ports per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), el nou president del Port de Barcelona va entrar a treballar en la infraestructura l’any 1991, començant a l’àrea d’Explotació i Planificació Portuària, d’on també procedeix el seu substitut a la direcció general, Álex García Formatjé.
Tal com ha recordat, ha treballat braç a braç amb els expresidents Jordi Valls i Sixte Cambra, així com amb Conesa, Calvet i Salvadó. Carbonell ha promès ambició, humilitat i lleialtat sota la seva presidència: “Lleialtat a la veritat, un valor poc cotitzat, i a les institucions. En primer lloc, a la Generalitat, també al Ministeri de Transports a través de Ports de l’Estat, i als dos ajuntaments que corresponen, el de Barcelona i el del Prat de Llobregat”.
Amb el conveni dels nous accessos del port a punt de sortir del forn, Illa ja li ha posat deures a Carbonell. “Volem una Catalunya que generi prosperitat i que sigui compartida. El Port de Barcelona és una eina essencial”, ha sostingut. Per al president de la Generalitat, cal treballar per potenciar les sinergies entre port, aeroport i Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), i aconseguir que Catalunya torni a liderar econòmicament Espanya.