El mar representa una font de recursos connectada amb centenars d’activitats que van des del comerç fins a l’obtenció d’energia i aliment. A causa de les característiques no sempre previsibles del mar, qualsevol d’aquestes activitats guanya seguretat i eficàcia si disposa d’un element que s’erigeix com a crucial: les dades. Davant aquesta realitat i davant la manca de solucions assequibles i segures, el 2019 es va impulsar la companyia catalana Seabots, que desenvolupa robots i eines digitals per a analitzar i preservar el medi marí.
Després de vendre una quarantena de robots aquàtics autònoms i sensoritzats, l’empresa preveu facturar aquest any 650.000 euros, un 20% més que l’anterior, que es complementaran amb 500.000 euros de fons públics. Ara, Seabots es marca com a objectiu desplegar una constel·lació dels seus robots al llarg del litoral català, perquè pugui oferir dades i anàlisis de manera contínua a múltiples clients.
“Qualsevol activitat que es realitza al mar necessita estar molt ben documentada abans de dur-se a terme”, remarca el ceo de Seabots, Pau Guasch. En aquest context, Seabots es va llançar el 2019 partint del grup GPA Innova, creat el 2013 per Guasch i tres socis per exercir de plataforma tecnològica per impulsar projectes innovadors de l’àmbit industrial. Els bons resultats del grup “van ajudar a generar múscul suficient per poder tirar endavant altres projectes”, com va ser el de Seabots. “Els mitjans que existien el 2019 per obtenir dades del mar eren molt rudimentaris i no complien les expectatives i necessitats d’eficàcia i seguretat que requereix un entorn tan complica com el marítimt”, segons Guasch, que provenia d’aquest sector.
Tot i que altres zones del món s’han interessat en aquesta constel·lació, Seabots considera que el lloc idoni per instal·lar la primera és precisament la costa catalana
“Recollir dades representa una tasca repetitiva, i el que és òptim és que no hi hagi ningú al mar per fer-lo, ja que és perillós. Els robots encaixaven a la perfecció”, narra Guasch. D’aquesta manera, es van decidir per posar en marxa Seabots, amb un altre objectiu en ment: desenvolupar robots assequibles i no a preus desorbitats.
Per fer-ho possible, van apostar per basar-se en una tecnologia que ja estava consolidada i aplicar-la al mar: els drons aeris. Així, van implementar la seva tecnologia al sector marítim, i van obtenir un producte “enormement versàtil i amb un preu pràcticament irrisori tractant-se d’un robot”, d’uns 40.000 euros per un model estàndard. Tots ells estan caracteritzats per la versatilitat, i és que admeten la instal·lació de tota mena de sensors, en funció de les necessitats del client: “No es tracta d’una plataforma tancada, sinó d’una oberta altament customitzable”.
Seabots, que compta amb una plantilla de deu persones centrades en R+D, ha produït fins ara 40 dels seus robots, que s’han venut a 20 països a nivell mundial, amb el primer d’ells exportat a la Xina el 2020. “El nostre model de negoci inicial va ser vendre els robots; ara mantenim la línia de negoci, però hem pivotat a empresa de serveis”, operant per missions concretes per encàrrec mitjançant una flota de vuit robots. Així, s’encarreguen de recollir les dades que requereixen els clients, adaptant els robots i operant-los al mar, i després entreguen la informació. Amb aquest objectiu, Seabots va incorporar a operadors de robots especialitzats: “El millor talent en aquest àmbit està precisament a Barcelona, i comptem amb dos operadors de talla mundial, que fins i tot han ajudat a trobar tresors enfonsats”.
En aquest model de negoci de missions com a servei, els principals clients de Seabots pertanyen a l’àmbit científic: “Universitats, centres tecnològics i de recerca són els nostres principals clients, encara que també comptem amb empreses del sector privat vinculades a diversos àmbits de l’economia blava”. Exemple d’aquestes missions com a servei és el que ha prestat l’empresa recentment per encàrrec de la Generalitat al pantà de Sau per estudiar l’estat de les seves aigües per la sequera.
Ara, Seabots té com a objectiu per als pròxims cinc anys ampliar de nou el seu model de negoci, i passar de desplegar robots de manera puntual per a missions concretes, a crear aquesta constel·lació permanent de robots a la costa que pugui estar operant en continu per oferir dades que reculli de forma personalitzada per a diferents clients. La intenció de Seabots és situar robots a les dues primeres milles de costa, “on es produeix pràcticament tota l’activitat”.
“Acabarem passant d’un model de mission as a service a un de data as a service: una plataforma de dades a les quals els clients es podran acoblar i descarregar la informació que necessitin”, explica Guasch. Aquest model multiclient, únic a nivell internacional, començarà a materialitzar-se durant els pròxims anys. “La intenció és agafar múscul a nivell tecnològic i comercial durant els dos pròxims anys, i destinar els tres següents a desplegar a nivell operatiu aquesta primera constel·lació mundial de robots a la costa”, a través d’una flota que inclourà també els seus nous robots Oasis, el robot híbrid més petit del món. “Cap dins del maleter del cotxe i es pot operar entre dues persones, fet que és únic al món en un robot híbrid”, i que facilita tasques com labors d’inspecció, de rescat i de recerca científica. La cartera de productes de Seabots inclou també robots autònoms per a la neteja de microplàstics i abocaments i boies de filtració, a més dels vehicles autònoms dotats de sensors, capaços d’arribar a espais inaccessibles per a les persones.
Tot i que altres zones del món han mostrat interès en disposar d’una constel·lació similar al seu litoral, com Mònaco i Costa Rica, Seabots considera que el lloc idoni per instal·lar la primera és precisament la costa catalana: “El moment és aquí i ara”. I és que “el mercat potencial i l’ecosistema vinculat a l’economia blava que opera des de Barcelona i la resta de Catalunya i del mediterrani espanyol és espectacular”. L’aposta de Seabots es produeix a més en un moment en el qual aquesta economia blava està rebent una empenta a Barcelona i el seu entorn, en part dinamitzada per la Copa de l’Amèrica, i amb projectes com el nou hub d’empreses emergents als tinglados del moll de Sant Bertran al Port de Barcelona, i els espais per a aquestes empreses emergents vinculades amb el mar al renovat Port Olímpic.
“La varietat és impressionant: totes les activitats de l’economia blava les tenim representades”, des de l’aqüicultura als ports i altres infraestructures, instal·lacions energètiques, indústria de tota mena, transport de mercaderies i recerca, segons Guasch: “Tenim molt per fer aquí”.