L'automobilística del Baix Llobregat factura 14.500 milions d'euros l'any 2024, amb Cupra cada vegada més a prop de generar la meitat dels ingressos
El conseller delegat de Seat, Wayne Griffiths. © Àlex Recolons/ACN
Seat continua mostrant la seva resiliència, tot i que no acaba d’arrencar la demanda de cotxes elèctrics i s’estén la incertesa geopolítica i la competència xinesa. L’automobilística amb seu a Martorell ha venut més de 558.000 cotxes el 2024, un 7,5% més en comparació amb l’any passat, el que l’ha portat a registrar un rècord de facturació, amb 14.500 milions d’euros. Malgrat els ingressos històrics, el benefici s’ha situat en els 522 milions d’euros, uns 26 milions menys que el 2023. Davant els bons resultats, els empleats rebran una paga extra.
“La nostra capacitat per créixer en un context tan difícil demostra la fortalesa de les nostres marques, Seat i Cupra”, ha sostingut el seu conseller delegat, Wayne Griffiths. Especialment de Cupra, una marca més cara que Seat que va ser creada el 2018 amb el Cupra Ateca i ja compta amb set models. Des de llavors, ha aconseguit vendre més de 800.000 vehicles a tot el món, amb la previsió d’aconseguir el milió d’unitats a finals d’aquest 2025. Actualment, ja representa el 48% de la facturació del fabricant espanyol.
Tot i que des de fa anys Griffiths s’havia acostumat a posar el focus en la nova marca, aquesta vegada s’ha enrecordat més de Seat, que enguany celebra el seu 75è aniversari i segueix “en bona forma”, amb 310.000 cotxes venuts el 2024. Davant aquesta efemèride, el conseller delegat ha dit que, a partir de 2030, es decidirà si els seus cotxes tindran una versió elèctrica, una cosa ara només reservada per als Cupra pel seu marge més alt. “El nostre focus està a ser rendibles. Amb un 5% dels cotxes venuts a Espanya sent elèctrics no és el moment encara d’electrificar Seat, però no ho descarto de cara al futur”, ha indicat. A més, ha anunciat la creació d’una fundació per fomentar a les noves generacions en sectors com la cultura, l’esport i la recerca, donant continuïtat a iniciatives ja anunciades com el suport al Premi Joan Miró i aliances com les que té amb el director J.A. Bayona i l’ESCAC.
Més enllà d’un futur per a Seat que ara es comença a verbalitzar, el principal núvol negre per a la companyia aquest 2025 es troba en els aranzels europeus als cotxes xinesos. Es tracta d’una mesura que afecta l’empresa amb el Cupra Tavascan, un vehicle 100% elèctric que es fabrica a la planta del grup Volkswagen a Anhui (la Xina). En vigor des del passat octubre, els impostos han tingut un fort impacte en els resultats de Seat, evitant que la seva rendibilitat hagi arribat al 5% i s’hagi quedat en el 4,4%, havent estat aprovats tan sols durant tres mesos.
“Ens està costant massa diners. No podem continuar així”, ha remarcat Griffiths, qui ha assenyalat que estan mirant com trobar una solució a Brussel·les al llarg d’aquest primer trimestre. Segons càlculs de l’empresa, aquesta mesura pot acabar afectant uns 1.500 empleats. “El proteccionisme i els aranzels no funcionen”, ha defensat el directiu, “guanyes temps, però no resols el problema de la productivitat”. Si es mantenen tot aquest 2025, la companyia estima que els aranzels s’emportaran la meitat dels seus beneficis.
En aquest món cada vegada més polaritzat, l’arribada de Cupra als Estats Units també s’està revisant, tot i que es manté per a finals de la dècada. Amb Europa generant el 90% de la facturació, l’automobilística del Baix Llobregat vol arribar al país americà i Griffiths assegura que els aranzels no canviaran la seva aposta d’expansió: “Els plans han de ser a llarg termini”.
Presèries dels primers cotxes elèctrics
En un temps rècord, Seat ha alçat la seva planta d’acoblament de bateries elèctriques, on ha invertit 300 milions d’euros. Uns mesos abans de completar la construcció, l’automobilística començarà aquesta setmana amb la fabricació de les primeres presèries. “És una fita històrica i un pas enorme cap al futur de la companyia”, ha recalcat Griffiths. La companyia està invertint uns 10.000 milions d’euros per adaptar les seves instal·lacions a l’electrificació, amb 3.000 milions d’euros quedant-se a Martorell. “No hi ha alternativa a l’electrificació. Estem fent els deures i volem que els altres facin el mateix. Si nosaltres podem, ells també”, ha advertit.
Les primeres bateries es destinaran al cotxe elèctric Cupra Raval, que es presentarà mundialment el setembre vinent a Múnic. A màxima capacitat, les instal·lacions tindran capacitat per acoblar 300.000 bateries cada any, amb una plantilla de 500 treballadors repartits en tres torns. Tots ells seran empleats previs de la companyia, formats per a la nova etapa.
A la planta arriben amb tren les cel·les de les bateries elèctriques, fabricades per PowerCo, amb gigafactories a Sagunt, Alemanya i el Canadà. A Martorell és on s’acoblen, tenint en compte que cada cotxe necessita un centenar de cel·les per conformar una bateria. En el seu elevat pes final es troba una dels avantatges de fer l’acoblat el més a prop possible de les línies de muntatge, tenint en compte que cada cel·la pesa dos quilos i en conjunt acabaran sumant més de 300 quilos, la qual cosa complica el transport.
Una vegada acoblades, les bateries sortiran directament de la planta per un pont de 600 metres que connectarà amb els tallers automobilístics, arribant a les línies de muntatge corresponents. Amb l’arribada de l’electrificació, les tres línies de la planta de Martorell s’han reorganitzat. Els cotxes elèctrics es faran a la 1, on abans es feien els models Ibiza i Arona, que s’han mogut a la línia 3, on fins ara només es fabricava l’Audi A1. Enguany, la línia 1, amb capacitat per a uns 1.200 cotxes diaris, es concentrarà a produir les presèries dels dos models assignats de moment a Martorell, el Cupra Raval i el Volkswagen ID2. La previsió és començar la fabricació en sèrie el primer trimestre de 2026.
El FRMNT es trasllada a la Nau Bostik per iniciar una nova etapa de creixement,…
Aquests dies es pot visitar a Barcelona l’exposició més completa de l’artista colombià Fernando Botero.…
La producció, que es podrà veure entre el 17 i el 30 de març, compta…
La banca pública catalana ha multiplicat per quatre el finançament d'habitatge social, amb 201 milions…
La institució planteja reforçar la solidaritat de Madrid per compensar l'efecte de capitalitat
En la seva vuitena edició, el festival Passeig de Gourmets, que se celebra del 13…