El pla de Seat per invertir 5.000 milions d’euros en els propers anys per electrificar la planta de Martorell comença a donar els primers resultats. Després de la inauguració l’estiu del 2020 del nou centre de formació en electromobilitat per a treballadors, l’Electromobility Learning Center, l’automobilística ha obert les portes aquest dimecres del nou centre d’investigació i desenvolupament de bateries per a cotxes elèctrics, on hi ha invertit més de set milions d’euros.
El nou Test Center Energy forma part de la xarxa global de recerca i desenvolupament (R+D) de Volkswagen. Es tracta del primer que el grup té al sud d’Europa i se suma a instal·lacions similars que hi ha a Alemanya, la Xina i els Estats Units. Per a Seat, aquesta aposta del grup per la planta barcelonina suposa “un pas més” en el seu compromís per impulsar el vehicle elèctric a Espanya. “Avui és un dia molt important per al futur de Seat i Martorell, un futur que es defineix amb una paraula: electrificació”, ha defensat el president de Seat, Wayne Griffiths, en la inauguració del centre.
Aquest objectiu encara està condicionat a la concreció del PERTE per al vehicle elèctric, que servirà per canalitzar els fons europeus en aquest sector. De fet, Griffiths ha aprofitat la inauguració, que ha comptat amb la participació de la ministra de Ciència i Innovació, Diana Morant, per reclamar que el Govern central el publiqui en els propers dies. “Més endarreriments en la convocatòria serien crítics”, ha alertat. D’aquest PERTE també depèn la ubicació d’una planta de bateries a Espanya, qüestió sobre la qual fonts de Seat remarquen que encara no hi ha cap decisió presa.
Malgrat que encara no s’ha comunicat on estarà ubicada aquesta planta, Griffiths ha remarcat que el pla de Volkswagen per electrificar Espanya serà transversal a tot el país, amb la producció dels vehicles elèctrics com a element central d’aquesta cadena de valor, part del procés que ja s’ha dit que es farà des de Barcelona. Fa una setmana, el grup alemany va confirmar que Martorell i Pamplona serien les fàbriques espanyoles que produiran aquests cotxes, sempre que arribin les ajudes necessàries. Concretament, des de la planta del Baix Llobregat, s’espera assumir tres models de cotxes compactes elèctrics de les marques Seat, Cupra i Skoda, amb una capacitat prevista de producció de 500.000 cotxes anuals a partir del 2025.
Queda per definir des d’on es faran les altres fases de la fabricació de cotxes elèctrics, com la transformació dels minerals, la creació dels elèctrodes, l’assemblatge de les cel·les, l’assemblatge dels mòduls i l’assemblatge de les bateries. Cadascun d’aquests processos es pot fer a una planta diferent o agrupar-ne uns quants en una mateixa ubicació.
Més de 6.000 proves anuals
Des del nou Test Center Energy, ubicat al Centre Tècnic de l’automobilística a Martorell, la companyia desenvoluparà i farà assajos de rendiment a bateries per a cotxes elèctrics i híbrids de Cupra, Seat i Seat Mó, però també donarà servei a altres marques del grup Volkswagen. El centre pot fer 6.000 proves anuals i té una capacitat màxima per fer-les de manera simultània d’1,3 megawatts, segons ha detallat el vicepresident d’R+D de Seat, Werner Tietz.
Amb 1.500 metres quadrats, el centre incorpora càmeres climàtiques per fer proves amb les bateries i els seus mòduls sota condicions extremes, amb temperatures que poden anar des dels -25 graus fins als 55 graus. També hi ha un taller dissenyat i equipat per realitzar tests amb vehicles electrificats, amb capacitat per treballar amb un total de vuit cotxes provant el sistema de seguretat o d’energia, i una àrea que investiga qüestions com la segona vida que poden tenir aquestes bateries. Fins ara, tot aquest tipus de proves es feien des d’Alemanya a Europa i Martorell només disposava d’una de les càmeres climàtiques que integren el nou centre.
El Test Center Energy, que va començar a operar després de l’estiu, compta amb una plantilla de 25 treballadors i preveu incorporar-ne més a través de l’àrea d’innovació oberta, col·laborant amb universitats i centres tecnològics.