Important projecte del Grup Volkswagen per assegurar el futur de la planta de Martorell (Baix Llobregat). Seat ha anunciat aquest dilluns una inversió de 300 milions d’euros destinada a la construcció d’una planta per a l’assemblatge de cel·les de bateries per a cotxes elèctrics, un projecte que suposa donar un impuls crucial al pla d’electrificació de la factoria i que suposarà la creació de 500 llocs de treball directes i indirectes.
Les noves instal·lacions ocuparan una superfície de 64.000 metres quadrats, l’equivalent a nou camps de futbol, i estaran connectades directament amb el Taller 10 de la fàbrica de Seat, fet que permetrà optimitzar les operacions logístiques i minimitzar els costos de transport. Segons el grup automobilístic, en aquesta zona de la fàbrica és on es produiran els vehicles elèctrics, com ara el nou Cupra Raval.
“Avui és un dia molt important perquè fem un pas més en el nostre pla d’electrificació”, ha destacat el president de Seat, Wayne Griffiths. Segons l’executiu, per executar aquesta inversió, Seat s’ha presentat a la segona convocatòria per obtenir subvencions del PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat (PERTE VEC), que considera clau perquè “Espanya es converteixi en un hub de mobilitat elèctrica a Europa”.
“Invertirem 300 milions d’euros addicionals per construir aquestes instal·lacions, on també s’acoblaran les cel·les que fabricarà PowerCo a la gigafactoria de Sagunt”, ha afegit Griffiths, que assegura que la planta suposarà la creació de 400 llocs de treball directes i altres cent d’indirectes. Per a la fàbrica de Sagunt, el grup Volkswagen va rebre 360 milions d’euros en ajuts en la primera edició del Perte VEC. Aquesta segona convocatòria compta amb un pressupost de 850 milions per a la línia de bateries.
Segons Seat, les obres de construcció començaran les setmanes vinents i es preveu que finalitzin el 2025. “Aquestes instal·lacions són fonamentals per a la nostra companyia i també suposen un impuls per obtenir una segona plataforma a Martorell”, ha destacat Griffiths en referència a poder fabricar més endavant models o famílies de cotxes elèctrics de més dimensió que el model Cupra Raval, la producció del qual arrencarà el 2025. Amb aquesta plataforma (anomenada Small BEV), també està previst produir un model elèctric urbà de Volkswagen.
Tal com és habitual en les seves intervencions públiques, Wayne Griffiths ha reclamat una major implicació per part de les administracions públiques per accelerar les vendes de cotxes elèctrics a Espanya, si bé ha reconegut que és molt bona notícia la decisió del Govern de fer que la compra d’aquest tipus de vehicles desgravi el 15% de l’IRPF. “La col·laboració publicoprivada és imprescindible per accelerar la transformació, i a Espanya ja s’han fet alguns passos en la bona direcció”, ha assenyalat, després de reivindicar la necessitat de “crear un marc legal que asseguri les inversions del sector i impulsi la competitivitat”. “Les institucions espanyoles i europees també han d’estar convençudes i pujar al tren”, ha sentenciat, després de reclamar també més inversions per ampliar la xarxa de punts de recàrrega.
Estem invertint 10.000 milions d’euros, la inversió industrial més gran en la història d’Espanya, per electrificar la indústria de l’automòbil, crear milers de llocs de treball i mantenir la competitivitat del país. Vull donar les gràcies a totes les persones que estan treballant perquè això sigui possible: administracions públiques, sindicats i els nostres empleats i partners, perquè, junts, estem posant Espanya a sobre d’unes rodes elèctriques”, ha conclòs el president de Seat en un vídeo-comunicat.
Aragonès: “Catalunya torna a ser una potència industrial”
El Govern de la Generalitat ha titllat d'”excel·lent notícia” la decisió de Seat de construir aquesta fàbrica d’acoblament de bateries, ja que “garanteix el futur de la companyia”, segons ha subratllat el conseller d’Empresa, Roger Torrent, que ha definit a Seat com a “un soci estratègic” de l’executiu català.
Segons el conseller, “es tracta d’una notícia importantíssima, en clau de futur i en clau de transició de la mobilitat elèctrica”. “Catalunya acumula —ha dit— la majoria dels elements de la cadena de valor del vehicle elèctric: assemblatge; investigació i desenvolupament, i la plataforma elèctrica a Martorell”.
A la mateixa línia, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, s’ha felicitat per l’anunci de Seat i ha assegurat que “Catalunya torna a ser una potència industrial i ho fem generant llocs de treball de qualitat”. “La reindustrialització de Catalunya no és una qüestió de futur, sinó de present”, ha destacat Aragonès, informa ACN.
Actualment, a Martorell es fabriquen els models Seat Arona i Seat Ibiza (a la denominada línia 1), el Seat Leon, el Cupra Formentor i el Cupra Leon (línia 2) i l’Audi A1 (línia 3). La resta de models que Seat i Cupra tenen a la venda es produeixen en fàbriques del grup Volswagen ubicades a Alemanya i la República Txeca.