Amb la col·laboració de
La imprenta Serafí
Maite i Jaume, directora de finances i director general, durant la visita.
NEGOCIS PER SEMPRE

Serafí, una indústria gràfica que dona molt bona impressió (i quelcom més)

Seixanta anys han passat des que Serafí Gázquez va obrir a Terrassa una impremta per a estampes de comunió i targetes de visita. Avui, aquesta indústria d'arts gràfiques dirigida per Maite i Jaume, dos dels seus fills, té 25 empleats i exporta un terç dels seus treballs. Barça, Reial Madrid o el Celler de Ca Roca són alguns dels seus clients. Coneixement i tecnologia per a impressionar.

Serafí, 60 anys d’arts gràfiques

És curiós que el nom de la persona que va iniciar aquesta travessia empresarial vinculada amb les arts gràfiques tingui les mateixes sis lletres que un dels adornaments tipogràfics més comuns: Serafí i serifa. Al marge de casualitats, Serafí Gázquez Mañas va ser un tipus extravertit i inquiet. Va créixer al costat de la ciutat barcelonina de Terrassa i allí va començar a aprendre l’ofici d’impressor amb poc més de 15 anys. El 1964, amb 28, es va independitzar. El seu fill Jaume recorda el que els amics del seu pare li deien: “Serafí, ets com la San Miguel, on vas, triomfes”.

Serfí Gázquez en la imprenta.
Serafí Gázquez a una imatge antiga.

Impremta al centre de Terrassa

Serafí i Vicenta Moya es van casar i junts van començar a manejar els tipus mòbils. Hi ha una foto en blanc i negre que en Jaume i la Maite —els dos fills que han decidit seguir amb el llegat familiar com a director general i directora de finances, respectivament— conserven: el seu pare en la impremta que va obrir en un local a peu de carrer al centre de Terrassa amb la seva primera màquina offset. Calendari i rellotge de paret presents. Imprimien targetes, estampes de comunió “i dos productes ja històrics: els números impresos de les consultes mèdiques de la Mútua de Terrassa”.

La Imprenta Serafí de Terrassa.
L’empresa ha innovat en els últims anys.

“Ens agrada ficar-nos en saraus”

El 1976 es va produir un fet que marcaria la impremta de Serafí. “Va ser tot un esdeveniment a casa”, comenta en Jaume. L’agència de Madrid que treballava per als Jocs Olímpics de Moscou va aprovar la producció d’un milió de sobres per a Coca-Cola amb un color i una tecnologia determinada. “Avui triguem cinc hores, els meus pares i els seus quatre empleats van estar unes quantes setmanes amb la impressió”. Aquell repte els ha perseguit com una benedicció: “Ens agrada ficar-nos en saraus, perquè al final s’han convertit en oferir solucions personalitzades als nostres clients”, assegura la Maite.

Nave de Serafí.
Panoràmica de l’empresa.

Pioners en tecnologia capdavantera

Abans d’apuntar el segle XXI, Serafí Indústria Gràfica va ser de les primeres impremtes espanyoles a incorporar una nova tecnologia d’impressió per ordinador, la CTP (Computer to Plate), que permetia fer treballs a més velocitat i de més volum. “La màquina ens va costar més de 30 milions de les llavors pessetes, que era una dinerada”. Des de finals dels 80, els germans Gázquez ja treballen a temps complet en l’empresa del pare. Serafí va morir el novembre de 2019 i, malgrat estar jubilat, passava diàriament per les noves instal·lacions de més de 2.500 metres quadrats, inaugurades el 2008.

Producto impreso por Serafí.
Detall d’un dels productes elaborados per Serafí Indústria Gràfica.

Impressions amb textura i aromes

Des d’aquest any, l’empresa, que avui compta amb 25 empleats, s’ha convertit en un referent mundial en impressió. Han certificat una tecnologia pròpia —Cool print— que “ens permet impressions amb efectes especials, textures, aromes… i sobre qualsevol substrat mitjançant reaccions químiques”. Convertits en espai de referència dels avanços tecnològics de la multinacional estatunidenca Hewlett-Packard (HP), són capaços, per exemple, de replicar en paper o cartó peces amb acabat metàl·lic.

Producto de la imprenta Serafí.
Detall d’un dels Calendaris d’Advent que han desenvolupat.

El penúltim desafiament

Per a la Maite i el Jaume, els últims treballs són els més preuats. Acaben d’acabar una comanda de 2.000 calendaris d’advent per a Rocambolesc, la gelateria artesanal de Jordi Roca, que té forma de circ màgic. Si tires de la carpa per obrir la caixa, apareix una pista de circ amb tot detall, i uns petits calaixos per a les xocolates. “Tot és cartó certificat per al contacte alimentari, pràcticament no hi ha punts de cola”, explica el Jaume. La primera reunió amb l’equip del prestigiós cuiner va ser al maig.

Técnicas de Serafí.
Detall de les tècniques que fa servir l’empresa.

Uns bichos raros

Així s’autodefineixen Maite i Jaume quan expliquen que la seva impremta no té comercials “i no ens falta el treball”. “El nostre model de negoci no és picar de manera freda a la porta de potencials clients. Els nostres treballs són el nostre millor agent comercial. El que sí que fem és assessorar, acompanyar i oferir solucions alternatives i, sobretot, personalitzades”.

Trabajador de la imprenta Serafí.
Un treballador prepara una comanda.

França, un dels països amb més pes en les seves exportacions

L’empresa ha facturat el 2023 més de tres milions d’euros, corresponents a un volum de producció que supera els 25 milions d’unitats. El 30% surt de les fronteres espanyoles per a clients que es troben, sobretot, a França, Alemanya i Noruega. I entre els sectors industrials que més demanden els seus serveis estan la banca, cosmètica, alimentació, farmàcia o informàtica.

El sector de les arts gràfiques té una gran rellevància per a l’economia a Catalunya.

Del Barça al Reial Madrid

Quan parlem de fins a on arriben els seus productes, el Jaume exposa un mapa amb més de cent països. Però hi ha un truc. L’any passat van realitzar 10.000 enviaments directes a països dels cinc continents. Què hi van enviar? Unes caixes a mode de carpeta amb el carnet de soci del F. C. Barcelona. “Som proveïdor habitual del Barça i des de 2022 hem enviat gairebé 30.000 altes de nous socis en un embalatge personalitzat en tres idiomes”, assegura el director general de Serafí. Ah, també fan treballs per al Reial Madrid, ja que HP és col·laborador del club blanc.

Máquina de la imprenta Serafí.
Vista d’una de les màquines utilitzades per l’empresa.

Menys petjada, més empremta

És el seu lema quan volen destacar les iniciatives sostenibles que han impulsat al llarg dels anys. A més d’usar tintes respectuoses amb el medi ambient i produir materials reciclables i alguns compostables, han instal·lat una coberta de panells solars en la seva factoria que genera un terç de l’energia que consumeixen. “No és fàcil ni barat per a una pime”, admet la Maite.

Tercera generación de la empresa Serafí.
L’empresa va per la tercera generació i té un gran futur per davant.

La tercera generació, en marxa

Tant en sostenibilitat com en tecnologia, Serafí ha necessitat un company de viatge: els proveïdors financers. “Les inversions o reinversions són més amables quan hi ha confiança mútua amb els bancs, i en el nostre cas han estat molt propers”, assegura en Jaume. Els dos germans se senten orgullosos de mantenir l’herència del seu pare i estan contents perquè ja hi ha continuïtat. La tercera generació de Serafí Indústria Gràfica ja treballa a l’empresa.

Negocis per sempre

Més enllà de les grans ciutats, existeixen relats d’empreses que valen la pena conèixer. Empreses que tenen un vincle especial amb els pobles i els territoris on han edificat la seva particular manera de dirigir-se als seus clients. Són negocis que, igual que Banc Sabadell, han contribuït al desenvolupament socioeconòmic d’aquests llocs on, un dia, van voler obrir les portes i mantenir el compromís amb la seva gent. Coneix la seva història de primera mà en aquest projecte.