Només el 2% de la inversió de capital de risc es destina a startups liderades per dones, una xifra ínfima que no es correspon amb la també baixa proporció d’empreses emergents amb lideratge femení, que representen a Europa el 15% del total. A Barcelona, la xifra millora, però ho fa fins a un insuficient 20% de startups liderades per dones. En aquest context, Sheblooms ha començat a operar a la ciutat com a comunitat per a emprenedores i inversors, amb l’objectiu de contribuir a capgirar aquestes xifres.
La plataforma aspira a facilitar la inversió en iniciatives liderades per dones generant una comunitat d’emprenedores amb recursos clau per impulsar i consolidar els seus projectes, com explica la directora de Sheblooms, Virginie Rogé. Aquesta comunitat gratuïta es complementa amb un programa de pagament per facilitar la captació de capital amb formació, documentació i l’accés a la seva xarxa de 800 inversors, que inclouen inversors de tota mena: des de business angels fins a family offices i fons de venture capital. I Sheblooms ha incorporat recentment una figura més: la del “microinversor”, que admet tiquets a partir de 500 euros: “Si volem més startups liderades per dones, hem d’estar oberts a tothom, i no ser un club elitista”.
Amb aquest mateix objectiu d’obrir el panorama emprenedor femení més enllà dels inversors professionals, Sheblooms es va presentar a Barcelona en un acte amb un format dissenyat per atreure a professionals d’altres àmbits i al públic general, en el qual cinc startups liderades per dones van competir combinant un breu pitch amb proves de lideratge.
Les valoracions d’un jurat format principalment per inversores i les votacions del públic van desembocar en un empat: es van alçar com a guanyadores Fabbric, liderada per Alba Rocafort i centrada en optimitzar el disseny i fabricació de col·leccions de moda, i Envita, dirigida per Noelia López i que ofereix solucions digitals per a la cura personalitzada de gent gran. En proclamar-se guanyadores, han obert una campanya a Sheblooms per captar finançament: per ara s’han interessat inversors que han plantejat invertir-hi fins a un total de 80.000 euros. La xifra definitiva es traduirà en fons per a les dues startups durant la setmana vinent, com detalla Rogé.
Ara, ja tenen el focus posat en els pròxims passos: la plataforma creada a Barcelona replicarà aquest esdeveniment a Madrid a l’abril, mentre treballa per captar inversió per a startups a través de la plataforma. “Ens agradaria ajudar a 20 empreses a aixecar capital el 2025”, i després, multiplicar la xifra, amb una meta: “En el futur voldríem crear un fons d’inversió propi”.

Tot això per donar a l’emprenedoria femenina una embranzida necessària per capgirar les xifres. “Cal fer un push. És qüestió de temps que més dones es llancin a emprendre i rebin més inversió però, si no li donem aquest push, trigarem massa”, adverteix la inversora i consellera independent Helena Torras. “Crec que és possible arribar a una xifra pròxima al 50-50, però si volem aconseguir-ho cal fer aquest push i fer un esforç mirant cap a projectes de dones”, a través d’iniciatives com la de Sheblooms i la també barcelonina Wa4Steam, com destaca la també membre de la junta de Barcelona Tech City.
Torras, que va ser speaker i jurat a l’acte de Sheblooms, defensa aquesta postura des de la perspectiva que ha agafat després d’haver passat per tots els angles de l’emprenedoria des que va fer el salt des de l’empresa tradicional el 2007. Va començar com a petita inversora en un projecte que va acabar dirigint dos anys després. “Llavors em recordaven als actes perquè era pràcticament l’única dona, i ara això ja no passa. Estem lluny d’estar a la meitat, però hi ha moltes més dones emprenedores amb projectes potents”, recalca Torras, que després va començar a mentorar startups, va emprendre amb altres projectes i va seguir com a inversora i consellera independent.

Després d’haver passat per les diferents facetes de l’ecosistema emprenedor, Torras té clares les raons per les quals els projectes liderats per dones només capten el 2% de la inversió de capital de risc. En fases inicials d’una startup, l’inversor valora més a l’equip que els resultats —perquè sovint encara no hi ha dades per avaluar—, i el fet que la major part d’inversors siguin homes ja condiciona les xifres, ja que “l’ésser humà tendeix a secundar allò en què es veu reflectit”. A més, la falta de role models i de casos d’èxit dificulta que apostin per dones, tot i que diversos estudis apuntin al fet que els projectes amb almenys una dona a l’equip fundador tenen un 63% més de rendibilitat que els liderats només per homes, com destaca Torras, que ha estat considerada una de les 100 dones més influents a Europa en el panorama startup i del venture capital.
“Necessitem a més dones inversores perquè hi hagi més emprenedores finançades i més casos d’èxit, perquè hi hagi més dones que emprenguin i més dones que passin a la següent fase”, motiu pel qual Torras veu crucial que es generin comunitats com Sheblooms. “Necessitem aquest push, almenys durant un temps, que espero que sigui curt. Serà ideal que puguem deixar de fer-lo. El push el necessitem per arribar a la diversitat, que és la meta”, defensa la inversora que, de fet, considera que els millors equips són els formats per un home i una dona, amb ella de CEO.
En tot camí cap a la diversitat, el teixit emprenedor de Barcelona juga un paper clau: “L’ecosistema de la ciutat ajuda a generar iniciatives que van en aquest sentit”. I és que “Barcelona sempre ha estat pionera en l’àmbit emprenedor i ha estat a l’avantguarda”, amb l’ambició de posicionar-se com una ciutat en la qual emprendre i en la qual créixer: “A Europa hi ha altres ecosistemes extraordinaris, és clar; però que Barcelona és única, també”.