Quan es parla de smart cities, es fa referència a aquelles ciutats que milloren la vida dels seus ciutadans i la fan més sostenible mitjançant l’ús de tecnologia. Moltes vegades, la innovació urbana no ha de passar pels drons o cotxes autònoms, tal com es constata aquests dies al recinte de Fira de Barcelona a Gran Via, on s’està celebrant des del dimarts fins al dijous l’Smart City Expo World Congress, el saló sobre ciutats intel·ligents referent a nivell internacional.
En aquest sentit, el hólding municipal B:SM ha presentat en el congrés un nou model d’aparcaments. El futur també passa per un menor espai urbà dedicat al vehicle privat, per la qual cosa l’empresa municipal està redissenyant aquests espais perquè encaixin nous serveis, com lockers per a paquets de comerç electrònic i places per a vehicles compartits, segons explica Josep Maria Deloufeu, director de Serveis de Mobilitat Urbana a B:SM. La xarxa de 45 pàrquings existents es readaptarà per donar cabuda als nous inquilins, amb zones més diàfanes i un gàlib més alt, i els que es construeixin des de zero es concebran seguint aquests nous paràmetres.
El primer d’aquests nous aparcaments de B:SM serà el que es farà a la Ciutadella del Coneixement, una iniciativa científica, cultural i urbanística que vol transformar aquesta zona de Barcelona. Després de múltiples retards, les obres del pàrquing i del futur complex de recerca començaran a finals d’any.
La tecnologia també pot servir per desenvolupar aparcaments segurs per a les bicicletes, incloent-hi l’opció de càrrega per a les elèctriques, com ha fet l’empresa catalana Vadecity. Incubada per Carnet, el hub de recerca sobre mobilitat impulsat per Seat, Volkswagen i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la startup exportarà aquest model amb un pilot a Madrid.
A l’Smart City Expo, també es veuen bancs i fanals intel·ligents que serveixen per oferir serveis bàsics com el wifi i la bateria per al mòbil, desenvolupada per la companyia portuguesa Omniflow, o una màquina per fer enquestes automàtiques als ciutadans al carrer, creada per la belga Citizen Dialog, segons informa ACN. La innovació urbana fins i tot pot servir perquè les persones grans es familiaritzin més amb la tecnologia, com en el cas del metavers creat a L’Hospitalet de Llobregat, recreant la Rambla Just Oliveras, iniciativa impulsada per anar reduint la bretxa digital que afecta a la segona ciutat més gran de Catalunya.
Les ciutats intel·ligents engloben des de pàrquings que inclouen altres serveis de mobilitat a més de l’estacionament de vehicles, fins a bancs i fanals intel·ligents que permeten carregar el mòbil
A més de les proves físiques —i assequibles— sobre cap a on es dirigeixen les ciutats, hi ha qui se centra a discutir les tendències, tot i que encara són lluny de tenir una concreció i aplicació comercial. És el cas de Puzzle X, saló integrat a l’Smart City Expo que es focalitza a analitzar quins seran els materials del futur.
Malgrat tenir un marcat caràcter de debat, omplint de gom a gom les sessions, la segona edició de l’esdeveniment ha inclòs algunes startups que ja treballen amb els coneguts com a frontier materials. Una d’elles és Graphenicalab, una spin-off de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2). Segons explica Laura Gracia, la companyia està especialitzada en la impressió de nanomaterials, que, a més d’utilitzar menys quantitat, permeten potenciar noves propietats. En el seu cas, han utilitzat el grafè per crear un sensor de temperatura, aconseguint que reaccioni molt ràpidament i ocupi poc espai.
Un sector i una fira en expansió
Segons dades d’Acció, unes 470 empreses treballen en aquest sector des de Catalunya, un 7,3% més en comparació amb el 2018, amb una facturació de 10.400 milions d’euros i una plantilla global de més de 46.000 treballadors. Entre elles, hi ha les que es dediquen a l’entorn urbà, la mobilitat, el medi ambient o la seguretat, amb un 26% d’elles classificades com a startups.
Unes 470 empreses treballen en aquest sector des de Catalunya, un 7,3% més en comparació amb el 2018
Aquest dinamisme econòmic es veu beneficiat per la presència a Barcelona del Smart City Expo. Durant tres dies, més de 20.000 assistents de tot el món s’han desplaçat a la Fira de Barcelona per conèixer les principals novetats d’aquest sector, representat per 700 ciutats i 800 expositors distribuïts en dos pavellons del recinte.
Les xifres d’assistència, pròximes a les de 2019, es tradueixen en la típica bullícia prepandèmica firal, amb les acreditacions tornant-se a fer presents a la ciutat i amb els congressistes anant d’un costat a l’altre. Els estands i els passadissos plens del recinte de la Gran Via de L’Hospitalet acrediten la superació de l’edició més limitada de 2021, amb 10.000 assistents encara protegits amb mascaretes, i la digital de fa dos anys.
Seül, millor ciutat intel·ligent
La capital de Corea del Sud ha estat premiada com la Smart City d’aquest any en el marc dels premis World Smart City Awards. En l’elecció de Seül com a guanyadora, s’ha tingut en compte la plataforma que ha desenvolupat la ciutat per garantir els cinc drets digitals bàsics —comunicació, mobilitat, educació, seguretat i utilització de la tecnologia—, adaptant-se a les persones socialment vulnerables.
A més, l’edició d’enguany ha concedit a Kyiv un reconeixement especial per l’ús de serveis digitals per salvar vides durant la guerra amb Rússia. L’alcalde de la ciutat, Vitali Klitschko, ha participat a l’Smart City Expo 2022. Després de la seva conferència durant la primera jornada del saló, va haver d’abandonar la ciutat ràpidament, deixant entrevistes a mig fer, quan se li va comunicar que la seva ciutat estava sent bombardejada.