Directius de Vueling, Cellnex i Zurich defensen al Cercle d'Economia la necessitat d'avançar cap a la simplificació burocràtica i de contemplar la transició verda com una oportunitat per impulsar nous sectors, com el vinculat al combustible sostenible a l’aviació
Impulsar iniciatives des de múltiples angles per fer passos cap a la sostenibilitat, en un context amb incentius per avançar en aquesta direcció i amb una visió global que posi el focus d’acció també en l’àmbit local. És la fórmula cap a un futur més sostenible que han plantejat des de les seves respectives postures la consellera delegada de Vueling, Carolina Martinoli; el conseller delegat de Cellnex, Marco Patuano: i la consellera delegada del grup Zurich a Europa, Orient Mitjà i Àfrica, Alison Martin, a la reunió anual que organitza el Cercle d’Economia.
“Hem de construir resiliència junts, per reduir la probabilitat i l’impacte de les conseqüències del canvi climàtic”, ha destacat Martin, que ha insistit en la necessitat d’abordar aquests reptes de manera col·lectiva. La també responsable global de sostenibilitat de Zurich considera que aquesta col·laboració ha de fomentar-se no tant a nivell global, sinó en l’àmbit local, “per resoldre problemes que després podran prendre’s com a exemples i escalar-se a una escala més global”.
Per resoldre aquests problemes, la representant de Zurich proposa “incentivar la innovació que es requereix per anar cap a la transició”, i contemplar la transformació de l’economia com una oportunitat: “Mirem als riscos, però no estem espantats, sinó que busquem com solucionar-los”.
Martinoli veu en la indústria del SAF una potencial oportunitat que podria generar fins a 58.000 milions d’euros a Espanya
La CEO de Vueling ha posat el focus en una d’aquestes oportunitats: el combustible sostenible a l’aviació, conegut com a SAF. Tot i ser prop d’un 5% més car que el jet fuel, el 2023 “es va vendre fins a l’última gota produïda de SAF”. No obstant això, aquesta producció no va arribar a l’1% del combustible que requereix l’aviació, per la qual cosa “el que es necessita són polítiques que ajudin a escalar-ho”. El SAF, que pot obtenir-se de residus urbans i agrícoles, representa una opció de curt termini per al sector, ja que no requereix canvis d’infraestructures ni dels avions.
En aquest sentit, Martinoli veu en la indústria del SAF una potencial oportunitat que podria generar fins a 58.000 milions d’euros a Espanya. Després de recordar que Vueling està compromesa amb utilitzar un 10% de SAF el 2030, per sobre del mandat europeu, ha contraposat la política d’incentius dels Estats Units amb la de la normativa de la UE: “El risc que correm és que acabem sent importadors, i el que necessitem són més incentius a la producció”.
“És possible descarbontizar l’aviació, però no és fàcil, no és ràpid, no és barat, i no podem fer-ho sols”, ha avisat Martinoli, que ha detallat que l’aviació és responsable d’entre el 2 i el 3% d’emissions a nivell global: “Moltes vegades existeix una demonització de l’aviació, tenint en compte el valor econòmic, social i humà que genera el sector”.
Simplificació administrativa
El CEO de Cellnex ha coincidit a defensar que “la revolució necessita una gran escala” i que es dibuixi un pla estratègic des d’Europa. “I Europa no pot ser la pàtria de les regles”, ha sostingut en una taula rodona moderada per la vocal de la junta directiva del Cercle Carmina Ganyet. Ni excessives regles, ni excessius tràmits. “Quantes vegades hem dit que hem d’avançar cap a la simplificació?”, ha inquirit.
La simplificació administrativa i la disminució de la càrrega burocràtica no només escurça terminis, sinó que permet reduir costos i gestionar els recursos “de forma més intel·ligent”, segons Patuano, que ha recordat que Cellnex té el compromís d’aconseguir un consum energètic 100% verd el 2025. Aquest compromís implicarà un major cost per a l’operador d’infraestructures ja que, “per incongruent que sembli, l’energia verda és més cara que la que no ho és”, ha remarcat, apuntant cap a un altre dels factors que poden abordar-se per a avançar en aquesta transició sostenible.
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…