Per a l’empresa familiar Special Chemicals, la clau de l’èxit està en la internacionalització i la innovació. Amb una trajectòria de 25 anys, la distribuïdora de matèries primeres per a cosmètica i perfumeria ha aconseguit superar la pandèmia i fer créixer la facturació, precisament, perquè va decidir innovar. “Sempre ens hem centrat en el sector de la cosmètica i la perfumeria, però al principi d’aquesta crisi vam tenir la sort de trobar una matèria primera, el carbopol, que és essencial a l’hora de donar textura als gels hidroalcohòlics i el vam distribuir per tot el món”, explica el responsable comercial de la companyia, Martí Sarrate.
No només van exportar aquest polímer, que permet incrementar la viscositat d’un líquid, sinó que van obtenir un permís del Ministeri de Sanitat per vendre virucides, un ingredient bàsic per desinfectar superfícies. “En un moment en què van tancar les perruqueries i els centres d’estètica, vam poder capgirar la facturació amb aquesta oportunitat”, detalla el director general de Special Chemicals, Gerard Aymí.
D’aquesta manera, la facturació de Special Chemicals va arribar fins als deu milions d’euros el 2020, un 33% més que fa un any, quan la xifra es va situar en els 7,5 milions. Amb una plantilla de deu treballadors, la companyia catalana té les seves oficines a Barcelona i dos magatzems, un a la ZAL del Port de Barcelona i l’altre al Port de Tarragona.
Creada el 1994 pel perit químic Salvador Aymí, que es va dedicar durant més de 20 anys a la cosmètica i la perfumeria, Special Chemicals actualment està dirigida pels seus fills, Gerard i Marta Aymí, que s’han encarregat de desenvolupar el seu model exportador. I és que, a banda de la innovació, la internacionalització és l’altra base de l’estratègia empresarial d’aquesta pime. Fa deu anys que Special Chemicals va començar a expandir-se més enllà d’Espanya, amb Europa i Amèrica Llatina com a principals destinacions.
“Importem i exportem matèries primeres a una trentena de països. El nostre focus està a consolidar Corea del Sud i Indonèsia, on hi ha un mercat creixent”, assenyala Aymí. Però estan presents també a altres zones geogràfiques, com els Estats Units, la Xina, l’Iran, l’Índia o Singapur. “Comptem amb tot tipus de certificats de les matèries, com el halal, el kosher, el de la producció ecològica i el vegà, fet que ens ha permès arribar a més països i clients”, afegeix la subdirectora de l’empresa, Marta Aymí.