Com tants altres emprenedors, el conseller delegat de Freshis, Lluis Puig, va analitzar una cadena de valor tradicional i va trobar maneres de fer-la més eficient escurçant passos i utilitzant la tecnologia. En el seu cas, es va fixar en la producció de fruites i verdures a Espanya, “un sector antiquat amb molts intermediaris que allarguen els tempos, augmenten els costos i destrueixen valor”.
L’origen va ser una inversió frustrada. Puig treballava com a consultor per a fons sobirans i family offices, i va haver d’analitzar una empresa estatunidenca especialitzada en agricultura hidropònica. Es va interessar per aquesta alternativa que utilitza solucions minerals en lloc de sòl agrícola i va plantejar-se desenvolupar un concepte similar a Espanya. “Però em vaig adonar que amb una cadena de valor ineficient no tenia sentit muntar-ho. El producte es quedaria perdut entre tants intermediaris”, explica.
Detectat el problema, va néixer Freshis. Puig va crear aquesta empresa emergent acompanyat per l’exdirector d’Aldi Espanya Pablo Engelman i el CFO d’Adsmurai Jaume Puig. Els tres cofundadors van idear una cadena de valor paral·lela a la tradicional, anant directament a comprar als productors i venent online al consumidor final. Fundada el 2020, la startup va començar a operar a Madrid, tot i que l’equip directiu provenia de Barcelona. L’arrencada madrilenya la van determinar qüestions personals. Dos anys més tard, acaben d’arribar a la capital catalana, on la companyia té la seva seu.
Els productes d’aquesta companyia, comercialitzats sota la pròpia marca de Freshis, es poden comprar a través de la seva pàgina web i, en poc temps, es podrà fer també a través d’una aplicació mòbil. Van començar amb fruites i verdures, i després van afegir altres productes, com ous, llegums, fruita seca, formatges, embotits, olis, melmelades, mels, pa, galetes o vins. Descarten acabar incloent carn i peix i productes d’altres marques. “No som un supermercat, som especialistes en fresc”, remarca Puig. Alguns dels productors locals amb els quals treballen són Carlania Celler (Conca de Barberà), 1932 Forners (Mataró), Cítrics Terres de l’Ebre, La Trencadora (El Rourell), Cal Modest (Tornabous) o el codony de Montserrat Rull (Tarragona). A tots ells, els hi paguen entre 10 i 20 cèntims més per quilo respecte al preu estàndard.
Els consumidors poden fer comandes fins a les 12 del matí i els productes els hi arriben a casa en menys d’una hora. Per fer-ho possible, la startup compta amb una plataforma logística als afores de les dues ciutats en les quals opera. És aquí on reben de matinada la fruita i la verdura fresca. La passen a buscar a les sis del matí i la porten als magatzems que tenen a l’interior de Barcelona i Madrid. Preparen les comandes i es comencen a distribuir a partir de les nou del matí amb una flota de repartiment pròpia d’última milla, formada per motocicletes i furgonetes elèctriques.
Preguntat per què és allò que els diferencia respecte a altres opcions que permeten comprar directament a productors locals, Puig defensa que, tal com estan plantejades, no aconseguiran canviar la manera com es comporta el sector. A més, el conseller delegat subratlla que Freshis permet una entrega ràpida i un procés de venda senzill, utilitzant la tecnologia per anar millorant la relació amb el productor i el consumidor. Per al primer, analitzen la informació i li diuen què necessiten que produeixi, mentre que, per al segon, interpreten el seu comportament i li fan suggeriments de productes que acostuma a comprar i altres que li poden interessar.
Arribar a més ciutats espanyoles i començar l’expansió internacional
Des de la seva creació, Freshis ha aconseguit sumar a 4.000 usuaris registrats, dels quals 2.000 han comprat i 1.500 han repetit. Es dirigeixen majoritàriament al consumidor final, però han començat a vendre també a fruiteries de barri. A Barcelona, tenen la plataforma logística al Prat de Llobregat i el magatzem al carrer Balmes. Entre Barcelona i Madrid, sumen una plantilla de 20 treballadors. El 2020, el primer any operatiu, van tenir una facturació de 140.000 euros, xifra que es va situar en els 300.000 el 2021. Per a aquest 2022, esperen superar el milió d’euros.
A Barcelona, tenen la plataforma logística al Prat de Llobregat i el magatzem al carrer Balmes
La startup va arrencar amb 350.000 euros de capital propi. Estan immersos en la seva primera ronda amb inversors externs, amb la qual volen obtenir 2,5 milions d’euros. Ja han captat 500.000 euros d’inversors com Víctor Font (Delta Partners), Ferran Soriano i Mark Tluszcz (Mangrove Capital Partners), i el venture capital alemany Good Seed Ventures. Amb els recursos que obtinguin volen continuar desenvolupant la seva tecnologia i obrir noves ciutats a Espanya —es perfila Bilbao—, així com començar la seva expansió internacional per Alemanya. Els recursos que els hi falten per captar volen que provinguin de venture capital tradicionals, encara que també contemplen l’opció de recórrer a cinc exdirectius de grups de distribució alemanys com Lidl i Müller.