Ecosistema emprenedor

La ‘startup’ Nuclia aixeca 5 milions per transformar la cerca d’informació

Amb el suport de fons com Crave.vc i Elaia, la companyia manresana destinarà els recursos a triplicar la plantilla

Cada cop més, una jornada laboral genera una infinitud d’informació. Correus, arxius adjunts, presentacions, videotrucades, xats, servidors externs… Després, el problema ve quan cal trobar on està el document que s’ha d’acabar fent servir. La startup Nuclia vol posar fi a aquesta pèrdua de temps i caos amb un cercador que permeti trobar qualsevol arxiu en poc temps, detectant els conceptes principals. Per comercialitzar la seva tecnologia, acaba de tancar una ronda prellavor de cinc milions d’euros, liderada pels fons europeus especialitzats en deeptech i SaaS B2B Crane.vc i Elaia.

El cercador d’aquesta empresa emergent amb seu a Manresa permetrà trobar la informació exacta que es necessita, independentment de l’idioma i el format en el qual es trobi —PDF, documents, vídeos o PowerPoints—. La tecnologia que han desenvolupat Eudald Camprubí i Ramon Navarro indexarà totes les dades que contenen els múltiples arxius que una empresa genera en el seu dia a dia i les abocarà al cercador. D’aquesta manera, els treballadors podran buscar allò que necessiten i trobar-ho ràpidament.

Nuclia ha fet un pas més en la concepció del seu sistema i ha inclòs la cerca semàntica. “La cerca per paraules ja no té sentit. Les cerca d’informació ha de ser per significat, reflectint la manera de parlar de les persones”, assenyala Camprubí, cofundador i conseller delegat de la companyia. D’aquesta manera, si un empleat hagués de buscar en el seu arxiu qui és el millor client que té l’empresa, el cercador d’aquesta startup li aportaria documentació que respondria a aquesta pregunta, però no de manera literal. És a dir, li localitzaria informació sobre quin proveïdor paga més ràpid, quin fa les comandes més grans o quin ho fa amb més recurrència.

A més, els algoritmes d’intel·ligència artificial que incorpora seran capaços de detectar informació clau com les persones que hi apareixen, xifres, percentatges, dates o clàusules legals. Tots aquests conceptes quedaran desglossats i identificats en la font original per poder ser consultats en pocs segons. També ho farà si aquestes dades es trobaven a un vídeo —com el de les reunions per Teams, Zoom o Google Meets—, analitzant-los per poder marcar en quin moment es parlava de la informació que es busca.

És a dir, Nuclia permetrà fer un Control + F a tot l’arxiu amb el qual treballa una empresa. L’empresa emergent se centra a oferir el seu servei a companyies, que no necessitaran grans coneixements informàtics ni professionals especialitzats per incorporar el cercador en la seva rutina. “Ha d’estar a l’abast de tothom”, remarca Navarro, l’altre cofundador de l’empresa i CTO.

Després de passar pels Estats Units

Nuclia no és el primer projecte empresarial de Camprubí i Navarro. Fa 11 anys, van crear una consultora de software, Iskra.cat, especialitzada en desenvolupar intranets per a companyies i que ha treballat amb ABB, Mediapro, Stradivarius o Tous. L’experiència acumulada a Iskra.cat els hi va servir per ser conscients de totes les mancances d’aquestes xarxes, així com del camp que hi havia a recórrer gràcies a la intel·ligència artificial.

També van tenir com a clients a algunes de les principals empreses tecnològiques de San Francisco. Això els va permetre marxar als Estats Units un parell d’anys per desenvolupar projectes relacionats amb eDiscovery. És allà quan els dos emprenedors es van adonar que des de casa podien fer el mateix. “Ens agrada dir que som de Manresa. La tecnologia es pot desenvolupar des de qualsevol lloc”, defensa Navarro.

“Ens agrada dir que som de Manresa. La tecnologia es pot desenvolupar des de qualsevol lloc”, defensa Navarro

Amb la creació de Nuclia, Iskra.cat segueix el seu camí, amb un equip de 21 enginyers. La ronda que acaben de tancar ha de servir per fer créixer la nova companyia, que passarà dels deu treballadors actuals fins als 27 de cara a 2023, tots ells en remot. Els recursos obtinguts hauran d’ajudar a localitzar uns perfils molt especialitzats que costa molt trobar, encara més a Barcelona. Els dos cofundadors critiquen que la política d’atreure grans multinacionals a la capital catalana dificulta la tasca de petites empreses locals com la seva, que no poden competir per retenir el talent ni en condicions ni en projecció.

Fins ara, Nuclia ha treballat per a empreses com Suez o PC Componentes. Amb aquests dos clients, el cercador ha servit per processar queixes de clients, amb funcionalitats com detectar quan les envien clients vulnerables —en el cas de Suez— o trobar incidències que s’hagin produït en altres països i veure com es van resoldre —PC Componentes—. També han col·laborat amb companyies del sector farmacèutic i ho estan començant a fer amb centres educatius com la Universitat de Vic (UVic) i hospitals.

Així es veu el cercador de Nuclia. A la imatge, s’està fent una cerca i s’han inclòs els paràgrafs on surt el concepte demanat i diferents ítems com les persones, les dates o els llocs que apareixen en el document original.

Previsió de resultats

Amb la publicació de la ronda, la startup, que s’ha associat amb el Tech Barcelona, oferirà provar la seva tecnologia a uns 70 desenvolupadors, l’intermediari amb el qual treballaran per fer arribar el seu producte a les companyies. Camprubí indica que a Europa no tenen gaires competidors, però sí que en tenen a la Xina i els Estats Units. 

El preu del seu cercador anirà per caràcters, és a dir, dependrà de tot el text que hagi de processar de les diferents fonts d’informació, amb un valor unitari molt baix. Calculen que una empresa podrà contractar els seus serveis a partir de 300 euros al mes. Preveuen començar a monetitzar d’aquí dos o tres anys, però abans hauran d’haver creat una comunitat de clients suficient. Camprubí assenyala que no creu que arribin al milió d’euros de facturació el 2023, però espera que els ingressos creixin amb força a partir de 2024.

Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Alba Pujals: El plaer de la cocció a foc lent

“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…

23 de novembre de 2024
  • Professionals

Munich: volar alt tocant de peus a terra

Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Cupra negocia la seva entrada als Estats Units per a 2030 amb el grup Penske

La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…

22 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Els ferris de la terminal Grimaldi podran connectar-se a l’electricitat al gener

El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…

22 de novembre de 2024
  • Opinió

Història d’un concert accidentat

Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…

22 de novembre de 2024