Ecosistema emprenedor

Una ‘startup’ de Sant Cugat aspira a popularitzar el consum de proteïna d’insectes

Becrit produeix batuts proteics a base de larves i planeja crear una hamburguesa amb aquest tipus de proteïna animal. L'empresa emergent s'ha aliat amb Gastro Ventures per potenciar la R+D i definir la seva estratègia.

L’any 2050 es necessitarà un 50% més del total de proteïnes que es produeixen actualment per continuar alimentant una població mundial cada cop més gran. Davant d’aquesta expectativa, la indústria gastronòmica està explorant proteïnes alternatives a les animals tradicionals, que contaminin menys i es puguin produir de manera massiva, com la vegetal o la que prové dels insectes. En aquesta cursa internacional, la barcelonina Heura Foods ha aconseguit convèncer el públic amb la seva carn a partir de proteïna vegetal i ara comença a despuntar la santcugatenca Becrit, que utilitza la proteïna dels insectes.

Becrit és el projecte del Sergi Playà i el Daniel Morato, dos amics d’infància que han decidit impulsar-lo per trobar una manera més sostenible i saludable de produir aliments i superar les barreres culturals sobre el consum d’insectes. Segons explica Playà, fabricar aquest tipus de proteïna animal és més beneficiós que fer-ho amb la tradicional perquè els insectes consumeixen menys aigua; necessiten menys espai —fins i tot, es pot produir a granges verticals—; es pot aprofitar tot dels insectes, i aquests no produeixen Co2. A tot això se suma les característiques intrínseques de la proteïna d’insectes, amb més contingut proteic, grasses saludables i nutrients que la carn.

La història d’aquesta startup de Sant Cugat va començar en una illa de Cambodja fa uns anys. Playà hi treballava com a cuiner i els seus companys de feina el van animar a provar un grill. Es va quedar sorprès perquè tenia un gust similar als fruits secs i va començar a preguntar-se per què a Barcelona no se’n consumien, tenint en compte els seus beneficis respecte altres proteïnes.

Abans de tornar a Barcelona, Playà va visitar granges d’insectes a Tailàndia on va provar cucs, escorpins o llagostes, amb la intenció d’entendre una mica més en què consistien aquests aliments. I va continuar sorprenent-se, descobrint que els insectes poden tenir gust de formatge o marisc. Quan va arribar a Barcelona, després de dos anys viatjant per Austràlia i Àsia, va començar a pensar en les possibilitats de consumir proteïna d’insecte aquí i aquesta idea es va cristal·litzar a principis de 2019 amb l’altre cofundador de Brecrit, Daniel Morato.

Morato i Playà van començar comercialitzant a través de la venda online marques europees que basessin els seus productes en la proteïna dels insectes, amb la intenció d’entendre el mercat i començar a definir el projecte. Ràpidament es van adonar que aquest tipus de productes s’adrecen principalment als esportistes, a conseqüència de l’elevat nivell de proteïnes que ofereixen aquests tipus d’animals. Un any més tard, Becrit va presentar el seu primer producte, un batut proteic amb gust de xocolata, maduixa i vainilla, que també buscava trobar un espai a les herboristeries. Per provar-lo, només cal barrejar la proteïna d’insectes en pols amb begudes vegetals, com les d’ametlles, o aigua, i preparar-se per sorprendre’s.

Però l’objectiu de Becrit va més enllà dels batuts i treballa per crear una hamburguesa a base de proteïna d’insectes, que permeti conquerir un públic més ampli i convenci a més gent de les virtuts d’aquest tipus de proteïna. Playà i Morato preveuen que aquesta nova hamburguesa pugui estar llesta de cara a mitjans d’aquest any. Per fer-ho, com amb els batuts, l’empresa emergent utilitza unes larves que es produeixen als Països Baixos, molt petites i que Playà assegura que no fan angúnia. Tot i això, per si imaginar-se aquesta hamburguesa encara provoca aprensió, el cofundador de la companyia assegura que a l’hamburguesa no es veuran aquests insectes, com en els batuts, sinó que seran la base per produir-les. És a dir, serà una hamburguesa com les de sempre, amb una textura com la de la carn i, això sí, un gust innovador.

Batut de Becrit amb gust de xocolata.

La urgència de fer més investigació 

Des dels seus orígens, els impulsors de Becrit són conscients que el mercat de proteïna d’insecte està massa verd i que cal destinar recursos a fer recerca i desenvolupament (R+D) per veure quins són els plantejaments que més poden encaixar en el mercat nacional. És per això que la startup s’ha aliat amb Gastro Ventures, empresa d’innovació gastronòmica que avalua les diferents tendències de futur que estan sorgint en el camp de la food tech. També des de Sant Cugat, Gastro Ventures ho fa de dues maneres: investigant als laboratoris que té al parc empresarial d’Esade Creapolis i impulsant la creació de spin-off o apostant per empreses com Becrit.

Gastro Ventures s’ha convertit en soci de Becrit i a canvi aportarà a l’empresa emergent el seu equip d’investigadors, liderat per l’exdirector científic d’El Bulli i soci cofundador de la companyia, Pere Castells. D’aquesta manera, Gastro Ventures i Becrit estudiaran el llançament de nous productes amb proteïna d’insecte com una hamburguesa. Així mateix, Gastro Ventures també els ajudarà a definir la seva estratègia i pla de negoci. “Aquest acord ens permet anar un pas més enllà, créixer i professionalitzar la nostra investigació per poder establir i normalitzar el consum d’insectes a la nostra societat”, remarca Playà.

Becrit també preveu començar a perfilar la seva segona ronda, que calculen que serà a finals de 2021. La primera va ser a mitjans de 2020 i va aconseguir 130.000 euros, que es van sumar a la inversió inicial que havien fet Playà i Morato d’entre 15.000 i 20.000 euros. Actualment, la plantilla de Becrit la formen els dos cofundadors i una persona encarregada de màrqueting. De cara a mitjans d’any també preveuen contractar més personal.

El cofundador i conseller delegat de Becrit, Sergi Playà, i el conseller delegat i cofundador de Gastro Ventures, Jordi Gamez.

 

Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Alba Pujals: El plaer de la cocció a foc lent

“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…

23 de novembre de 2024
  • Professionals

Munich: volar alt tocant de peus a terra

Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Cupra negocia la seva entrada als Estats Units per a 2030 amb el grup Penske

La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…

22 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Els ferris de la terminal Grimaldi podran connectar-se a l’electricitat al gener

El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…

22 de novembre de 2024
  • Opinió

Història d’un concert accidentat

Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…

22 de novembre de 2024