Potser algú hi ha passat per davant infinitat de vegades, però és poc probable que sigui conscient del que hi ha sota. Al Raval, la Plaça Terenci Moix, darrere del CCCB i popular per la seva pista de bàsquet, guarda un secret a 15 metres de profunditat. En una de les seves cantonades, una porta molt discreta, amagada entre grafitis, dona entrada a la subestació elèctrica que Endesa està construint en ple centre de la ciutat, amb la previsió de donar servei a uns 150.000 clients.
La subestació elèctrica situada sota la pista de bàsquet de la Plaça Terenci Moix és una de les quatre subterrànies que hi ha a la ciutat. En aquest cas, s’ha hagut d’excavar a una profunditat de 30 metres per poder encaixar la infraestructura en la trama urbana respectant totes les mesures de seguretat. També ha estat necessari donar a la instal·lació la grandària suficient per situar tres transformadors elèctrics de grans dimensions, encarregats d’adaptar l’electricitat a la potència amb què s’envia a llars i locals.
Actualment, les obres en aquesta subestació en ple Raval estan a punt de donar per finalitzada una primera etapa que permetrà començar a utilitzar-la. Després de l’obra civil i la instal·lació de les cabines de mitjana tensió, falta per connectar els cables necessaris per poder fer arribar l’electricitat als clients. Segons explica el responsable d’Endesa al Barcelonès, Marcos Lalueza, aquests treballs es preveu que acabin el mes de juny. Això representarà la posada en marxa parcial de la subestació elèctrica, a l’espera que s’instal·lin els tres transformadors, que obligarà a tornar a obrir la pista de bàsquet, i es connecti a la xarxa de Red Eléctrica. Per a aquesta segona etapa, quan es passarà a operar a ple rendiment, no hi ha data de finalització.
La subestació de Valdonzella no serà l’única que sumarà Endesa a Barcelona en els pròxims anys. L’elèctrica està construint una altra al barri de la Marina del Prat Vermell, on ara s’està acabant l’obra civil i comptarà amb dos transformadors. Es preveu que estigui a ple rendiment l’any 2024, abans que la del Raval. “Acompanyem a la ciutat en les zones on està creixent”, exposa Lalueza. Per això, se situarà una altra subestació a la Sagrera.
Amb tot, la companyia suma, ara com ara, un total de 24 subestacions elèctriques per donar servei a tot Barcelona, algunes d’elles en ciutats metropolitanes com L’Hospitalet de Llobregat, El Prat de Llobregat i Badalona. La més gran és la de la Mata, al Poble-sec, donant servei a 90.000 punts de connexió. Mitjanes com la de Valldonzella arriben a entre 50.000 i 70.000 punts de connexió. Segons remarca Lalueza, afegir una instal·lació en ple Raval servirà per esponjar la xarxa, sumant un punt a mig camí entre les d’Arc de Triomf, l’Escola Industrial i Poble-sec, la qual cosa permet millorar la resposta quan es produeixen avaries, passant a cobrir la zona afectada des d’una altra font.
Per fer arribar l’electricitat als clients, de les subestacions elèctriques, surten les línies de mitjana tensió, amb 3.500 quilòmetres a la capital catalana. Aquestes són les que es connecten amb els 7.000 petits centres de transformació repartits a peu de carrer per tota la ciutat —les caixes—. Aquí es converteix l’electricitat a baixa tensió, distribuïda als clients a través de 4.000 quilòmetres de cables.
La nova subestació forma part del paquet d’inversions que Endesa està desemborsant a la capital catalana per posar al dia la xarxa, així com millorar el servei amb noves infraestructures i l’adopció de nous tecnologies. L’elèctrica invertirà 46 milions d’euros aquest 2023 en el Pla Ciutat, acordat amb l’Ajuntament de Barcelona, una xifra similar a la dels dos anys anteriors i un 40% superior a la de períodes anteriors.