Swab és una fira de format boutique en la qual preval la qualitat més que la quantitat i és un reflex del que està succeint en el sector de l’art internacional”, ha declarat el director i fundador del certamen Joaquín Díez-Cascón.
Amb aquesta frase, Swab va convocar, del 27 al 30 de setembre al Pavelló Italià de Barcelona, a prop de 300 artistes consagrats i emergents provinents de més de 60 galeries dels cinc continents. Desenvolupada a partir de diferents programes, la fira es consolida com a referent per conèixer l’avantguarda de l’art independent actual, el seu vincle amb la ciutat i la seva relació amb el món.
El programa general, el més important i madur de la fira, ha inclòs aquest any les propostes de 32 galeries entre les que es trobaven les més representatives de Barcelona, Madrid, Sevilla, València o Palma de Mallorca. Al costat d’elles, la mirada internacional oferta per galeries de països com Rússia, Alemanya, Perú, Argentina, Mèxic o Filipines. “S’ha tractat de propostes atrevides i increïbles que potencien l’art internacional”, ha declarat Carolina Díez-Cascón, directora de projectes de Swab.
Com a part de les seves estrenes, aquest any la fira ha presentat el programa The Cactus and The Desert, comissariat pel reconegut curador independent cubà Omar López-Chahoud. En aquesta instància, sis galeries convidades de Nova York han presentat les seves propostes sota un denominador comú: com el cactus -metàfora de l’home- pot viure en condicions extremes i com s’adapta a elles. Els artistes, tots nascuts entre els anys 85 i 95, han exposat el seu propi acostament a aquesta temàtica a través de treballs pictòrics que al·ludien a la màgia, el tribal, el contacte amb la terra o la tornada als orígens.
“Busquem un format de fira de mida mitjana com succeeix en altres fires celebrades a San Francisco, Londres, París, Mèxic, Copenhaguen o Puerto Rico i en la qual participen entre 20 i 80 galeries i els artistes joves volen ser-hi”. (Joaquín Diez-Cascón, director i fundador de Swab).
Per la seva banda, el programa On Paper no ha deixat indiferent ningú amb la seva clara atenció en el paper com a relat i, també, com a reflex d’una nova era. “Pensàvem que estàvem en una era totalment digital però el paper és la tècnica més tradicional, parla i té protagonisme”, ha expressat Carolina Díez-Cascón.
El programa ha reunit un total de set projectes en els quals els artistes han realitzat la seva pròpia anàlisi del digital des del paper. Les propostes van incloure mirades tan interessants com l’ús d’aplicacions meteorològiques expressades mitjançant la transformació que pateix el paper en deixar-se a la intempèrie. L’efecte climàtic interfereix en l’aspecte que aquest cobra i posteriorment es materialitza en una obra artística de gran transcendència.
Swab Seed, en la seva quarta edició, ha ofert un lloc per mostrar el treball de plataformes artístiques independents que estan modificant l’escena artística contemporània i que es diferencien del model de galeria tradicional. Col·lectius d’artistes, pop-ups, galeries itinerants i, fins i tot, galeries en línia provinents de Nova York, Ciutat de Querétaro, Londres, Bogotà, Lisboa, Okinawa, Bali o Barcelona han estat protagonistes en aquest escenari.
Per a aquesta edició, My First Art Fair ha permès apadrinar i portar a la ciutat les propostes de tres galeries: Las Palmas (Lisboa), Storage Capacité (Alemanya) i High Gallery (Polònia). Totes elles inauguraven la seva participació en una fira internacional.
El programa Performance, que advoca pel suport a les pràctiques artístiques performatives, s’ha unit per primera vegada en la seva quarta edició, amb la Diputació de Barcelona. Un jurat format per Alexandra Laudo, Joan Morey i Imma Prieto, ha seleccionat sis artistes les dels quals performance recorreran, després, altres espais de Catalunya.
La segona edició del programa Ephemeral ha estat comissariat per Caterina Almirall amb la col·laboració de les Fàbriques de Creació de Barcelona: Hangar, La Escocesa i Fabra i Coats. Sota el títol Softbodies, not ahead but inside, les instal·lacions presentades per sis artistes han advocat per l’exploració del món, la relació amb la peça, la identitat, l’anonimat o l’ecologia. Una experiència única per als visitants a qui se’ls convidava a explorar, participar i formar part d’elles.
“Swab és una fira que transmet les tendències actuals. El retorn a la natura, a la pintura, el gravat, la ceràmica o el tapís “. (Joaquín Diez-Cascón, director i fundador de Swab)
La inclusió per primera vegada del programa Reading ha estat una altra de les novetats amb què ha tancat el certamen. Aquest espai pop-up dins el Pavelló Italià ha estat concebut com un punt dins el qual donar cabuda a una fructífera selecció de material editorial produït per artistes autogestionats de Suècia o Estònia. Un espai a través del qual respondre a la, cada vegada més, rellevància que adquireixen els llibres i revistes entesos com a obres d’art i peces de gran valor artístic.
Les jornades van comptar a més amb el lliurament de destacats premis i una aliança única amb la Bulli Foundation en l’espai gastronòmic de la fira. Per als nens, la proposta va ser concedida de la mà de Plom Gallery Barcelona i una agenda d’esdeveniments fora de fira va formar part d’aquesta edició.
Amb peces que anaven des dels pocs euros fins a la més costosa que ascendia als 23.000 euros, prop del 75% de les galeries han venut part de les seves obres. En aquest context, destaca, a més del paper del col·leccionista tradicional, el nou col·leccionista jove. Persones que tenen entre 30 i 40 anys i volen fer-se amb una peça d’art contemporani. Per a tots ells hi ha hagut propostes d’avantguarda en aquest Swab.