El jove arquitecte barceloní Yassir Raïs va decidir, a finals del 2015, obrir una petita botiga de 30 metres quadrats, al barri de Gràcia, per vendre cafè d’especialitat però no com una cafeteria a l’ús, sinó només per emportar. Raïs va replicar a Barcelona els establiments de cafè i micro torradors que freqüentava a París quan cursava un màster en arquitectura, i d’aquell local al carrer Siracusa en va sorgir el nom, Syra Coffee.
Ara gestiona una cadena amb 15 establiments a Barcelona i 5 a Madrid, capital on va irrompre el gener passat, amb un cafè que sempre és fresc de temporada, torrat setmanalment i 100% aràbiga d’origen únic, és a dir que és d’una mateixa finca.
El propòsit és arribar a 20 botigues a Barcelona i 15 a Madrid al final d’aquest any. La seva facturació el 2021 va superar el milió d’euros, amb una plantilla de 60 persones que “incrementarem fins al centenar” aquest mateix any.
L’expansió en punts de venda ha anat aparellada a la recent obertura d’una nau industrial de 1.000 metres quadrats a L’Hospitalet de Llobregat per emmagatzemar el producte i procedir al torrat i envasat abans de distribuir-lo per les botigues.
“Es tracta d’un creixement orgànic que autofinancem o anem al mercat financer”, explica aquest emprenedor “poc amant de les rondes de finançament”, encara que les va fer anteriorment i va captar uns 700.000 euros. Una va facilitar l’entrada amb una petita participació al capital de Syra Coffee de l’acceleradora Itnig —liderada per Bernat Farrero, cofundador de Factorial RH— i que es va traduir en la posada en marxa de la tercera botiga a Barcelona —al coworking d’Itnig al Poble Nou— i en el punt de partida de l’expansió de les cafeteries.
A tots els locals, sempre de lloguer —no té franquícies “ni se les espera”, diu Raïs—, s’ofereix el cafè per emportar o paquets de 250 grams de cafè mòlt o en gra, per filtre o per expresso que, a la vegada, es poden comprar a la plataforma en línia de l’empresa. La venda online suposa el 25% del negoci. El que no descarta en un futur és “tenir locals per poder prendre el cafè en una taula” perquè un cop el consumidor amant del cafè “supera la nostra primera barrera d’entrada, que és el preu, es transforma en el nostre client assidu”, manifesta i recalca que “el que busquem és fer arribar el cafè de qualitat a peu de carrer”.
Per abastir-se del cafè d’especialitat 100% aràbica i single origin, l’empresa selecciona el producte depenent de la temporada, i l’importa i torra per comercialitzar-lo, cosa que els permet tenir una traçabilitat completa de tot el procés. “Les plantacions de cafè d’especialitat es redueixen a un 2% de tota la producció perquè són varietats que es conreen a una altitud d’entre 1.000 i 1.200 metres i que no es barregen”, exposa Raïs. “Col·laborem de manera directa amb finques tan petites com d’una hectàrea, propietat d’individus, famílies i cooperatives, persones a les quals podem referir-nos directament pels seus noms”, afegeix.