Ecosistema emprenedor

Taiga, una font connectada per posar fre al consum d’ampolles de plàstic a les ciutats

La startup barcelonina dissenya un nou model de font pensada per l'espai públic que dispensa aigua fresca amb garanties higièniques i que està connectada a Internet per reconèixer als usuaris i activar-se

L’emergència climàtica, la cada vegada major conscienciació sobre la necessitat que totes les activitats econòmiques siguin sostenibles i la preocupació per la reducció del volum de residus, especialment del plàstic, accelera el naixement de noves empreses i iniciatives que volen aportar solucions per fer front a aquests grans reptes que tenim com a societat. És el cas de Taiga, una startup constituïda recentment a Barcelona amb el propòsit de reduir l’elevat consum d’ampolles d’aigua envasada que es consumeixen als carrers de les grans ciutats. Sota el lema El millor envàs és aquell que no es genera, Taiga ha dissenyat un model de font pública intel·ligent i connectada que ofereixi un servei d’aigua potable amb la màxima seguretat higiènica i sense generar residus.

La idea és poder instal·lar aquestes fonts a l’espai públic per tal que els ciutadans o els milers de turistes que cada any visiten ciutats com Barcelona puguin beure aigua en qualsevol moment sense necessitat d’anar comprant ampolles i generant milers d’envasos de plàstic. Tot i que estan dissenyades per formar part del mobiliari urbà, les fonts de Taiga també poden instal·lar-se als gimnasos, estacions, aeroports, fires, botigues o a l’interior de museus o tota mena d’equipaments amb un alt volum d’afluència de gent.

Taiga és una font d’aigua filtrada, que la dispensa fresca i amb bon gust i que ofereix les màximes garanties higièniques, ja que el seu disseny només permet omplir ampolles; en cap cas es pot beure a galet o carregar bidons”, explica Ivo Sans, ideòleg de Taiga. Segons l’emprenedor, que és músic de professió, a diferència de les fonts municipals que ara hi ha a l’espai públic, a les fonts Taiga no hi tenen accés els gossos, no s’hi pot rentar res i tenen el sortidor totalment protegit. “El sortidor per on surt el raig no es pot tocar i només cau aigua si detecta que hi ha una ampolla”, apunta Sans. Assenyala també que les fonts Taiga tenen una alçada d’1,60 metres i que disposen de filtres de carbó actiu per millorar el sabor i de llum ultraviolada per assegurar una total desinfecció.

Taiga és un projecte de smart city, ja que es tracta d’una font connectada a Internet i que es comunica amb els usuaris mitjançant la tecnologia NFC. La idea és que per activar la font els consumidors s’acreditin mitjançant una targeta d’usuari o a través del mòbil, ja que a la font no hi ha cap mena de botó, tot és automàtic gràcies a uns sensors que detecten que hi ha una ampolla col·locada per omplir. “Ningú toca res; no surt aigua si no hi ha usuari identificat i tampoc si no hi ha ampolla”, assenyala Taiga.

L’empresa ha desenvolupat una aplicació mòbil per tenir accés a les fonts i per gestionar el sistema de pagament o tarifació que hi ha darrere de cada dispensació. Aquest model és totalment flexible, ja que es pot optar per una subscripció anual, similar a la dels usuaris d’altres serveis municipals com el Bicing, pel pagament per cada ús o per altres fórmules adaptades als hàbits turístics o a qualsevol mena de col·lectiu. Es pot incloure, per exemple, una targeta Taiga en els packs que reben les persones que participen en un congrés, com ja passa amb els abonaments per tenir accés al transport públic.

La font només permet omplir ampolles i té el brollador totalment protegit per raons higièniques.

“El preu serà molt accessible, molt econòmic en relació amb el cost de l’aigua embotellada, màxim cinc euros al mes per usuari habitual o un euro al dia en el cas dels turistes; no volem penalitzar el consum d’aigua”, assegura Sans. Omplir una ampolla reutilitzable tindria un cost d’entre 10 i 15 cèntims d’euro, tot i que els ajuntaments o la resta de clients privats de Taiga sempre poden oferir el servei de forma gratuïta a l’usuari final. “Volem posar el focus en la conscienciació ciutadana, en la necessitat de reduir la generació de residus”, considera l’emprenedor, que recorda també l’estalvi en termes de gestió i reciclatge que suposa pels municipis que apostin per les seves fonts la reducció del volum d’ampolles de plàstic que cada dia acaben a terra o a les papereres de les ciutats.

“Els ajuntaments estan molt receptius al nostre model perquè això és el futur i veiem com la tendència és la de prohibir tots els envasos de plàstic d’un sol ús”, destaca el propietari de Taiga. Després de dos anys de desenvolupament tècnic, Taiga ja ha validat el seu prototip de font i ara ultima l’inici d’una prova pilot amb la instal·lació de la primera unitat en un lloc públic, que encara no pot desvelar.

Una font Taiga al costat d’una de les fonts tradicionals que podem trobar als carrers de la ciutat.

Sans destaca que les fonts es fabricaran en proximitat, tot i que diu que Taiga no vol ser un venedor de mobiliari urbà, sinó una empresa que ofereix un servei i una solució per accedir a aigua fresca a les ciutats sense generar residus.

El soci fundador de Taiga, Ivo Sans, es dedica professionalment a la música des de fa vint anys, és bateria de jazz, i ha decidit emprendre per contribuir a la millora de la societat i a fer front al repte mediambiental del planeta. Per dissenyar la font Taiga, va fitxar al dissenyador industrial Santi Ferrés i l’equip de la startup es completa amb Rosa Carretero, que assumeix les tasques de coordinació, i amb Eduardo García, al capdavant de la direcció financera. Un cop iniciada la fase de test, Taiga vol crear ara una estructura comercial pròpia per donar a conèixer el seu model entre les administracions públiques i operadors privats d’espais on es poden instal·lar les seves fonts. “En dos o tres anys esperem veure moltes fonts Taiga pels carrers de Barcelona i altres ciutats, n’estic convençut”, conclou Sans.

Taiga iniciarà aviat una prova pilot per validar el seu model.
Compartir
Publicado por
Sergi Saborit

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Alba Pujals: El plaer de la cocció a foc lent

“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…

23 de novembre de 2024
  • Professionals

Munich: volar alt tocant de peus a terra

Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Cupra negocia la seva entrada als Estats Units per a 2030 amb el grup Penske

La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…

22 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Els ferris de la terminal Grimaldi podran connectar-se a l’electricitat al gener

El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…

22 de novembre de 2024
  • Opinió

Història d’un concert accidentat

Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…

22 de novembre de 2024