Des del dissabte, el Port de Barcelona està liderant la primera missió empresarial des de l’esclat de la pandèmia. Tailàndia ha estat la destinació escollida amb l’objectiu de reforçar les relacions comercials amb el sud-est asiàtic, així com pel dinamisme econòmic del país i la seva posició geoestratègica, que permet accedir a altres mercats de la regió. A la jornada d’inauguració, celebrada a Bangkok, el director general de la Port Authority of Thailand, Kriengkrai Chaisiriwongsuk, s’ha mostrat convençut que poden oferir “un punt de connexió molt important” entre Catalunya i el sud-est asiàtic.
“Tailàndia és el quart país de la regió en connectivitat marítima, per darrere de Singapur, Malàisia i Vietnam, però amb el pla d’ampliació del Port de Laem Chabang estem creixent en percentatge per sobre d’aquests països, el que ens fa més atractius per atraure noves línies marítimes en el futur”, ha exposat. Concretament, el Port de Laem Chabang es troba immers en un projecte per fer créixer la seva capacitat d’11 a 18 milions de TEU, així com la del ferrocarril, que passarà de 2 a 6 milions de TEU, incrementant un 30% la transferència de càrrega del camió al tren.
Precisament, aquest port tailandès serà una de les parades de la missió empresarial. De la mateixa manera que el de Barcelona, Laem Chabang és un port molt diversificat, amb terminals de contenidors, ro-ro, càrrega general i polivalents, i creuers. L’any 2021, es va situar entre els grans ports del món en tràfic de contenidors, concretament en la posició 21 del rànquing, sumant un total de 8,4 milions de TEU.
L’autoritat portuària tailandesa també està treballant per reduir els costos logístics, un aspecte essencial per a un país exportador que es vol esdevenir el principal hub de la regió. En aquest sentit, un altre projecte cabdal que està executant és un pont terrestre que permeti establir una connexió intermodal, amb ports a les dues bandes de Tailàndia units per ferrocarril, amb l’objectiu de competir amb l’estret de Malacca.
A la jornada d’inauguració, que ha comptat amb la participació de més de 100 professionals de l’àmbit portuari i logístic, Santiago García-Milà, subdirector general del Port de Barcelona, ha traslladat als empresaris tailandesos les oportunitats que la ubicació geoestratègica de la capital catalana obre per a les seves exportacions cap a la Unió Europea. García-Milà també ha posat el focus en la proximitat que ofereix amb els mercats del nord d’Àfrica, qüestió molt ben rebuda per la comunitat local.
Així mateix, el subdirector general del Port de Barcelona ha exposat que treballen per donar “la màxima celeritat” al client final, així com per reduir la petjada de carboni. En aquest sentit, ha assenyalat que un contenidor que es mou entre el sud-est asiàtic i el sud de França estalvia un 40% d’emissions de CO2 si viatja a través del canal de Suez i es descarrega al Port de Barcelona respecte a un contenidor que entri per un port del Nord d’Europa.
Ràpida recuperació del comerç bilateral
L’ambaixador d’Espanya al país asiàtic, Felipe de la Morena Casado, encarregat de la cloenda de la inauguració, ha indicat que la missió empresarial barcelonina és la primera que arriba a Tailàndia després de la pandèmia, una mostra de l’interès compartit per impulsar la relació comercial entre ambdós països, que ha recalcat que s’està recuperant ràpidament. “L’any 2021 ens vam apropar als 2.000 milions d’euros i aquest any s’està produint un increment considerable. Amb actes com el d’avui, anem pel bon camí”, ha defensat. A la jornada inaugural també han participat Javier Vidal, vicepresident del consell d’administració del Port de Barcelona, i Jordi Maluquer, representant del Govern i director del Catalonia Trade & Invest (Singapore).
La missió empresarial del Port de Barcelona és la primera que arriba a Tailàndia després de la pandèmia
Tailàndia és un dels deu països emergents més atractius per a la inversió estrangera i una de les economies del món més dependent de les exportacions, que es queden el 66% del PIB. En aquest sentit, el port ha identificat com a sectors amb més capacitat d’exportació o que poden necessitar més importació l’alimentació, l’agroindústria, els equipaments mèdics, l’automoció, el turisme i els serveis, l’energia o les infraestructures de transport.
El trànsit entre el Port de Barcelona i Tailàndia es va situar en les 256.000 tones l’any passat, una xifra que havia augmentat un 9,3% respecte al 2019, i en els 22.558 TEU, un 16% més. Actualment, el gruix dels intercanvis se centra en els productes químics i la maquinària. Així mateix, és el primer port d’Espanya en intercanvis comercials amb Tailàndia per valor de les mercaderies. L’any 2021, els intercanvis comercials entre el país asiàtic i la infraestructura catalana van sumar gairebé 500 milions d’euros, assolint una quota de mercat del 42% en el sistema portuari del país.
Primers acords
A banda de la sessió inaugural, la missió empresarial ja s’ha traduït en la signatura de diferents acords de col·laboració entre associacions catalanes i tailandeses. Per una banda, Jordi Trius, president de l’Associació d’Agents Consignataris de Vaixells de Barcelona, ha signat acords amb la Bangkok Shipowners and Agents Association i la Thai Shipowners Association. D’altra banda, Emili Sanz, president de l’Associació de Transitaris de Barcelona (ATEIA-OLTRA), ha estat l’encarregat de la signatura d’un acord amb la Thai International Freight Forwarders Association (TIFFA).
Per últim, el Port de Barcelona, l’Escola Europea-Intermodal Transport, la Federació Espanyola de Transitaris (FETEIA) i la TIFFA han signat un document d’intencions que contempla la promoció d’activitats conjuntes en l’àmbit de la formació i la realització d’un curs pilot en operacions de comerç internacional, enfocat en transaccions entre Tailàndia, Europa i països de la Mediterrània.