El Saló Nàutic Internacional de Barcelona ha tancat aquest diumenge la seva 60a edició amb més de 50.000 visitants, 279 expositors, més de 700 embarcacions i 80 novetats, segons ha informat Fira de Barcelona. El certamen s’ha desenvolupat al llarg de cinc dies al Moll de la Fusta, al Moll d’Espanya i a la Marina Port Vell de la capital catalana i ha suposat un 22% més d’oferta respecte d’edicions anteriors i un 40% més d’espai.
“L’edició d’aquest any ha tornat a posar Barcelona al mapa de la nàutica nacional i internacional. Alhora, hem actuat com a element dinamitzador de vendes en uns moments de tanta incertesa com els actuals”, ha destacat el president del Saló Nàutic, Luis Conde. En paral·lel, el director del certamen, Josep Antoni Llopart, ha explicat enguany “s’ha fet un pas endavant en l’aposta del sector per donar a conèixer la innovació enfocada cap a la sostenibilitat amb l’objectiu d’estimular la transició ecològica del sector”.
El saló de Fira de Barcelona ha comptat amb la presència de 400 compradors clau internacionals, que han pogut conèixer de primera mà 28 catamarans de gran eslora i 14 embarcacions candidates al premi Millor Vaixell Europeu de l’Any. A més, aquesta edició ha servit per fomentar la sostenibilitat del sector, ja que ha donat a conèixer diversos tipus d’embarcacions elèctriques o híbrides que contribuiran a accelerar l’electrificació de les motoritzacions.
En l’aspecte més esportiu, la fira ha estat escenari de la presentació als visitants de la Copa Amèrica que se celebrarà el 2024 a les aigües de la costa de Barcelona i ha comptat amb la presència de l’equip organitzador neozelandès i amb la visita de membres del conjunt suís Alinghi, que ja estan entrenant a la capital catalana.
Segons l’organització, “ha estat una de les millors convocatòries dels darrers anys gràcies a la gran afluència de públic registrada, a la qualitat de l’oferta i als contactes de negoci establerts”, fet que contribueix a reforçar el saló com l’esdeveniment líder i de referència del sector nàutic a Espanya.
Durant els cinc dies de fira, a l’espai Innovation Dock, 15 empreses emergents de set països han presentat els seus projectes per a una nàutica més digitalitzada i menys agressiva amb l’entorn marí. S’hi ha pogut veure, per exemple, una embarcació de petita escala i d’aspecte semblant a un cotxe, que fa la funció de taxi. Es tracta del projecte de l’empresa Seabubble, que enguany ha portat al saló el seu primer prototip de taxi marítim. Malgrat que és una idea que ja s’havia vist en anteriors edicions, la proposta d’aquesta companyia ve marcada per la seva sostenibilitat, ja que l’embarcació és elèctrica.
Un dels impulsors d’aquest taxi marítim i elèctric, Joan Company, ha explicat en declaracions a l’ACN que el concepte de la proposta passa per “l’estalvi de temps i d’energia”. L’embarcació pot operar en aigües tranquil·les i el principal propòsit és connectar poblacions o àrees properes, on el recorregut marítim pot ser més curt que el terrestre. A tall d’exemple, Company ha assenyalat que aquesta embarcació podria connectar l’Hotel W de Barcelona amb el Port Vell. Lluny de ser un dispositiu enfocat a l’oci marítim, el projecte està enfocat “al gran públic” i amb la clara idea de fomentar “la connectivitat”.
Una altra de les propostes innovadores que s’han vist enguany al Saló Nàutic és la de l’empresa valenciana Proteus, la qual ha desenvolupat un salvavides dirigit remotament amb el propòsit “d’arribar tan aviat es pugui” a una persona que es pugui estar ofegant dins el mar. “El socorrista, si veu una possible víctima, no cal que es posi dins l’aigua, pot enviar el dispositiu i veure en quina situació es troba la persona”, destaca el conseller delegat de la companyia, Miguel Ángel Sánchez. De fet, el salvavides porta incorporat un micròfon i un altaveu a través dels quals la víctima i el socorrista podrien comunicar-se. A més, també incorpora un control que la persona afectada podria utilitzar, en cas de poder, per dirigir-se fins a un lloc segur.
Per la seva part, SeatMó ha portat a la fira una embarcació cent per cent elèctrica que ja va llançar com a novetat aquest estiu a l’illa de Menorca amb el propòsit de fomentar la mobilitat sostenible i compartida. Es tracta d’una petita embarcació, enfocada al públic d’oci, que es pot llogar per dies o setmanes, i que són fruit d’una col·laboració amb l’empresa Rebot Yachts, que es dedica a electrificar embarcacions tradicionals.
Regeneració dels fons marins
Entre els projectes sostenibles que s’han presentat al Nàutic figura el d’Underwater Gardens, una iniciativa amb segell català per a la regeneració dels fons marins i que compta amb la col·laboració de la Comissió Europea, en el marc del programa Horizone Europe. El projecte busca garantir la conservació dels ecosistemes marins i el que fan és avaluar i proporcionar solucions d’acord amb les característiques de cada ecosistema concret. Aquest conjunt de solucions és el que anomenen toolbox, una caixa d’eines dissenyada amb un consorci de científics internacional. Entre les solucions, la subdirectora científica de la companyia, Laura Busquera, ha explicat que hi ha la plantació de fanerògames o fer replantació in situ a les pròpies roques ja existents. Segons apunta, la idea és oferir una “regeneració integral”, que passi pels litorals costaners, els litorals terrestres, així com l’alta profunditat marina.
El fundador del projecte, Marc Garcia, afegeix que la idea que sorgeix arran de veure com els recursos que ofereix el mar estan quedant “al límit”, degut al canvi climàtic principalment. A això, se li suma al fet que, davant la complexitat de la situació, “l’administració no és àgil” a l’hora de prendre solucions, segons assegura Garcia. “Hem de començar a regenerar, restaurar i multiplicar la capacitat del mar perquè ens pugui donar servei”, conclou el director d’Underwater Gardens.