Edtech Cluster en una edición anterior.
Estudiants amb eines robòtiques a una edició anterior de l'Edtech Congress.

La tecnologia educativa prolifera a Catalunya i frega els 900 milions anuals facturats

Les empreses ‘edtech’ superen les 300 i donen feina a 4.500 persones, amb la previsió que el sector continuï expandint-se

La tecnologia està cridada a transformar tots els àmbits de la societat, inclosa l’educació. Les històries futuristes que parlaven de classes hologràfiques, experiències de realitat virtual i robots dins de l’aula comencen a no ser tan futuristes, i les empreses i institucions catalanes volen tenir un paper en l’esbós de l’educació del futur.

De fet, les empreses que es dediquen a la tecnologia aplicada a l’educació s’han triplicat des de la covid: han passat de les menys de 100 que hi havia llavors a més de 300, després d’una pandèmia i un confinament que van empènyer el sector educatiu cap a la seva digitalització de manera sobtada. Segons un estudi del Govern a través d’Acció, en col·laboració amb l’Edutech Cluster, aquestes més de 300 empreses generen 4.500 llocs de treball i prop de 900 milions d’euros de volum de negoci anual.

“Barcelona és un hub de tecnologia, també en l’àmbit educatiu”, defensa Alicia Berlanga, la directora de l’Edutech Cluster, que agrupa empreses i institucions centrades en la tecnologia aplicada a l’educació. El clúster, amb seu a Barcelona, inclou a actors edtech a nivell estatal, amb un centenar en total i amb unes 70 d’elles a Catalunya.

El sector engloba a empreses que van des d’editorials fins a proveïdors de software, plataformes de gestió per als centres educatius i consultories especialitzades. En conjunt, el sector està posicionant Catalunya en aquest àmbit a nivell internacional, en un procés en el qual, segons Berlanga, ha estat crucial “l’aposta per portar la tecnologia a les aules” per part de les administracions, i també la capacitat tractora de grans fires com el Mobile World Congress, l’ISE i Smart City, així com recursos com els dels Next Generation: “S’està generat l’escenari perfecte perquè Barcelona es posicioni”.

Ara, a més, el sector està detectant “un interès d’empreses europees per a instal·lar-se a Barcelona”. Aquest creixent interès internacional es percebrà també a l’Edtech Congress, que se celebra al recinte Montjuïc de Fira de Barcelona entre aquest dimarts i dimecres, organitzat pel clúster amb l’objectiu de posar les bases del futur de l’educació. El congrés, que “se celebra des de fa 11 anys però que s’ha fet gran en les últimes edicions”, vol també contribuir a internacionalitzar les empreses de l’ecosistema català, com detalla Berlanga.

En aquest context, està convençuda que “Barcelona pot posicionar-se amb força en el sector edtech”. La ciutat aspira a fer-ho amb un sector que, per volum de facturació, està liderat per les editorials tradicionals que aposten per una transició cap al contingut digital, que representen el 58% del volum de negoci de l’àmbit edtech a Catalunya. Amb el 20%, també destaquen els proveïdors d’infraestructures i equipament i, amb el 8%, els de programari i eines digitals de suport. Completen el sector empreses com consultories, companyies de creació de contingut digital i les plataformes de gestió integral dels centres educatius.

La directora de Edutech Cluster, Alicia Berlanga.
Alicia Berlanga, la directora d’Edutech Cluster.

Dins d’aquest ecosistema, despunten l’ús d’eines tecnològiques com la intel·ligència artificial, la robòtica, la ludificació, la realitat virtual i immersiva, la ciberseguretat i el big data. De fet, Berlanga assegura que la intel·ligència artificial ja s’ha integrat en el sector educatiu: “Molts centres ja utilitzen la IA en àmbits com la gestió de dades, la programació i fins i tot tutors virtuals. Potser encara no en som conscients, però el sector educatiu ja l’està utilitzant”.

La realitat virtual i la immersiva seran les següents a desembarcar amb força en l’àmbit educatiu, segons la directora del clúster. “La realitat immersiva serà fonamental en l’educació”, amb aplicacions com l’aprenentatge immersiu i dinàmic similar al de l’entorn de treball en el cas de la Formació Professional.

Realidad virtual en una edición anterior del Edtech Congress.
La realitat virtual serà una de les tecnologies de l’educació del futur.

Aquesta aposta per integrar educació i tecnològica s’aborda sense oblidar ni subestimar potencials riscos. Per aquest motiu, “des del sector educatiu, les empreses, les fundacions, associacions i administració, treballem tots alineats per fomentar l’ús responsable i saludable de la tecnologia”. En aquesta línia, s’estan impulsant mesures com la que ha pres recentment el Govern de prohibir el mòbil a Primària i l’ESO. “Treballem per crear mecanismes i per conscienciar de l’ús responsable de la tecnologia per assegurar el benestar digital”, garanteix Berlanga.

I és que el benestar digital i la salut mental és una fita que també pot perseguir-se des de la mateixa tecnologia, com fa la startup catalana Miinta. Integrada al clúster, ofereix un xat de suport emocional per adolescents i joves, i va més enllà: disposa d’eines per millorar el benestar d’estudiants i famílies, amb sessions individuals, formació per a professors, programes específics, tests diagnòstics i detecció precoç.

També amb el propòsit de facilitar la detecció de dificultats i de potencialitats dels infants, la edtech Dide ha desenvolupat una eina no invasiva per aprofundir en les seves característiques i desenvolupament. A través d’un senzill qüestionari que respon la família a partir de l’observació, Dide avalua 35 indicadors clau, com explica la seva CEO, Elena Betés. L’eina s’ofereix tant a escoles com a famílies, i ha triplicat enguany els centres amb els quals treballa, fins als 70: “La nostra ambició és créixer, i aquest any, com a mínim, hem de duplicar les xifres”, defensa Betés, també fundadora de Rastreator.

Un altre dels grans objectius de les empreses edtech és facilitar que els alumnes adquireixin competències digitals i tecnològiques, que van des de l’ús de dispositius fins a la robòtica i la programació. En aquest àmbit, l’empresa CodeLearn acumula 11 anys de trajectòria formant en pensament computacional a través de la programació. Fins ara, ho havia fet amb una xarxa de 30 localitzacions en les quals imparteixen extraescolars, i online, i ara s’han fet un lloc dins de l’horari escolar. “Ens hem adaptat a l’àmbit educatiu i curricular”, ressalta el director de CodeLearn, Lluís Julià. Amb aquest sistema d’aprenentatge, estan presents a 35 centres educatius, en els quals també formen al professorat. “Oferim clau en mà per aprendre pensament computacional i programació”, defensa Julià, que es fixa com a objectiu per al curs 2025-2026 vendre 300.000 llicències de CodeLearn.

El sector edtech està decidit a transformar l’educació des de tots els seus angles

Però el sector edutech no només aspira a formar en noves tecnologies, sinó també a aplicar-les per transformar la forma en la qual s’ensenyen matèries i coneixements bàsics. Aquest és l’objectiu de PictoEscritura, que ensenya llengua utilitzant la imatge i el dibuix com a eina per aprendre a llegir i a escriure, alhora que es desenvolupa el pensament creatiu i es domina progressivament el llenguatge. Ho fa proposant projectes que motiven a l’alumnat a crear i escriure, com explica la seva fundadora, Roser Ballesteros: “L’objectiu és que tots els infants gaudeixin de la lectura i de l’escriptura i que acabin la Primària amb una competència que els permeti accedir a qualsevol tipus de text”. La iniciativa, que ha portat la seva proposta a uns 200 centres a nivell estatal i ha realitzat estudis de diversos anys de durada per provar la seva metodologia, posa el focus ara a adaptar la seva plataforma no sols al nivell de cada alumne, sinó també al seu estil d’aprenentatge, per maximitzar el seu caràcter inclusiu i d’atenció a la diversitat.

A través d’iniciatives com aquestes, el sector edtech està decidit a transformar l’educació des de tots els seus angles, per transformar no només la forma en la qual s’ensenya i aprèn, sinó també les dinàmiques de l’aula i del centre, la gestió dels centres i de la relació amb les famílies, i fins i tot l’avaluació del propi sistema educatiu. Tot amb la finalitat última de millorar el sistema, agilitzant-lo, obrint-lo a nous coneixements, i buscar metodologies efectives alhora que atractives que maximitzin l’aprenentatge dels alumnes.