La tercera edició de l’Smart Ports: Piers of the Future s’ha tancat amb 6.000 usuaris únics i 20.000 visualitzacions. Aquest ha estat el segon any que s’ha realitzat de manera digital, a l’espera de recuperar la presencialitat de cara a l’any que ve. La innovació als ports s’ha tornat a debatre a la trobada que el Port de Barcelona organitza amb sis ports més per analitzar les tendències que viu el sector en la seva transició cap a un model més sostenible i digital. “Generar riquesa per a la comunitat és el nostre major repte i això implica que hem d’innovar”, ha exposat el president del Port de Barcelona, Damià Calvet. “Estem convençuts que ser més eficients, competitius i sostenible significa portar més innovació”, ha recalcat.
Durant dos dies, ports com els de Barcelona han explicat com estan encarant aquesta transformació. En aquesta edició, els ports convidats han estat els de Londres (Regne Unit) i Göteborg (Suècia). Les seves experiències han compartit àgora amb les dels socis del Port de Barcelona en l’organització de l’Smart Ports: Anvers (Bèlgica), Busan (Corea del Sud), Hamburg (Alemanya), Los Angeles (Estats Units), Montreal (Canadà) i Rotterdam (Països Baixos).
Un dels projectes que el Port de Barcelona ha presentat a l’Smart Ports ha estat el pilot que desenvoluparà al Moll de Pescadors per crear una comunitat energètica, que produirà, consumirà i emmagatzemarà energia solar, amb el suport del consorci europeu Creators, integrat per 17 empreses del sector energètic de vuit països. L’objectiu d’aquest projecte és crear diverses petites illes d’energies renovables interconnectades, que treballaran per augmentar l’autoconsum energètic i la proporció d’energia procedent de fonts renovables.
El Port de Barcelona desenvoluparà aquest primer pilot de la mà de Comsa, que s’encarregarà de proporcionar les plaques fotovoltaiques necessàries per generar energia. Es col·locaran a les cobertes de cinc edificis del Moll de Pescadors: el magatzem, la nova llotja de peix, la fàbrica de gel, l’aparcament i la zona d’emmagatzematge de xarxes. A banda, Comsa aportarà un sistema per enregistrar el consum i la generació d’energia que es farà en aquesta àrea del port, i un altre per emmagatzemar l’excedent que es creï.
Si els resultats d’aquest pilot són satisfactoris, es preveu estendre’l a tot el Port de Barcelona. El seu responsable d’Innovació, Carles Rúa, assenyala que pot resultar molt útil a espais com les terminals de contenidors, que requereixen molta energia per operar, però també en d’altres que no en necessiten tanta, com les terminals de cotxes. En aquest cas, hi ha molt espai disponible per col·locar plaques solars que podrien cedir l’energia que generen a altres àrees de la infraestructura marítima que la necessiten més. Així mateix, aquestes noves comunitats energètiques podrien donar servei als creuers, que requereixen ser alimentats quan atraquen als molls i consumeixen molta energia.
Davant el nou context de transició energètica, Rúa ha defensat que cal repensar la manera que s’utilitza l’energia i ha posat d’exemple com es fabrica el gel en aquest moll. Actualment, es produeix el gel per la nit perquè l’energia és més barata, però, gràcies a aquest pilot, es podrà fer durant el dia i mantenir-lo per la nit perquè s’haurà abaratit el cost energètic.
La col·laboració entre els ports i les ciutats
L’Smart Ports coincideix amb l’Smart City Expo World Congress (SCEWC), que se celebra des d’aquest dimarts fins al dijous al recinte Gran Via de Fira de Barcelona. Tot i que l’esdeveniment organitzat pel Port de Barcelona ha mantingut aquest any el seu format digital, gravat des d’un plató propi, algunes de les sessions s’han desplaçat fins a L’Hospitalet de Llobregat. Precisament, el saló ha premiat el Port de Barelona amb el Premi World Smart City 2021 pel seu sistema intel·ligent de gestió de la mobilitat a les terminals de creueristes desenvolupat amb Deep Solution i Delonia.
Una de les sessions que s’han celebrat a Fira de Barcelona ha estat la de Ports collaboriting with cities, que ha comptat amb la participació dels ports de Barcelona, Hamburg, Anvers, Montreal i Los Angeles. El president del Port de Barcelona, Damià Calvet; la responsable d’Estratègia del Port d’Hamburg, Iris Scheel; la presidenta del Port d’Ambers, Annick de Ridder; la vicepresidenta del Port de Montreal, Mélanie Nadeau, i el director de Relacions Laborals i Desenvolupament de la Força de Treball del Port de Los Angeles, Avin Sharma, han debatut sobre com articulen aquesta relació amb les urbs que els acullen.
La sessió Ports collaboriting with cities ha comptat amb la participació dels ports de Barcelona, Hamburg, Anvers, Montreal i Los Angeles
Els cinc ports troben en la innovació una de les potes principals per combinar els seus interessos amb els de les administracions locals i regionals. Per a Calvet, el primer pas per trobar noves solucions passa per conèixer què necessita la comunitat portuària i buscar quina és la millor manera per afrontar-ho. “El Port no pot fomentar la innovació sol”, ha remarcat Calvet. Però també cal associar-se amb altres agents de la ciutat que vulguin innovar, com es farà en el hub d’economia blava, impulsat de la mà de l’Ajuntament. Nadeau i De Ridder han coincidit amb aquesta aposta del Port de Barcelona d’impulsar la innovació de manera compartida. “Innovació i col·laboració són dues paraules clau”, ha defensat De Ridder.
La sostenibilitat s’ha perfilat com una altra de les característiques essencials en la col·laboració amb les ciutats. Electrificar els molls, augmentar el transport ferroviari de contenidors i desenvolupar la mobilitat sostenible són algunes de les eines que les diferents autoritats estan impulsant per reduir l’impacte mediambiental, però també hi ha d’altres. En aquest sentit, Scheel ha exposat com han aconseguit reduir la contaminació acústica en el port d’Hamburg de la mà dels veïns de la infraestructura, mentre que Nadeau ha posat el focus en la necessitat de fomentar la sostenibilitat social de l’entorn.