Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), en compliment de les línies que estableix el seu pla estratègic per al 2025, ha fet una nova inversió per renovar la flota de vehicles a la xarxa d’autobusos de Barcelona, amb la compra de 98 unitats amb menys emissions contaminants i molt més confortables per als viatgers. La mesura ha tingut un cost de 33 milions d’euros.
La incorporació dels nous vehicles suposarà una important reducció de les emissions contaminants. En concret, amb aquest centenar d’autobusos minvarà un 95% les emissions d’òxid de nitrogen, un 97% les partícules contaminants i es generarà un 12% menys de tones de CO2 a l’any, respecte als vehicles que hi havia fins ara en funcionament.
Dels autobusos que s’han incorporat a la flota de les línies regulars de TMB, n’hi ha 74 que són de gas natural mild hybrid —19 articulats i 55 estàndard— que venen a substituir a un nombre igual d’autobusos que circulaven amb dièsel i amb gas natural. La tecnologia mild hybrid redueix el consum dels motors de combustió dels vehicles i el seu nivell d’emissions contaminants.
Així mateix, l’operador públic ha optat per avançar en temes de sostenibilitat pel que fa a la xarxa del Bus Turístic que recorre la ciutat amb la compra de 14 vehicles de dièsel híbrids que compleixen una normativa europea més exigent i que substitueixen els de dièsel convencional. Aquestes unitats entraran en servei en les pròximes setmanes.
En aquesta línia també s’han incorporat 10 mini busos dièsel que donaran servei a la xarxa del bus de barri. Destaca d’aquestes unitats el fet que són vehicles molt més accessibles per al viatger.
L’any passat, TMB va redissenyar el pla de renovació de la flota d’autobusos amb criteris mediambientals per aconseguir una important reducció dels efectes contaminants. Amb dades de gener de 2022, la flota d’autobusos de TMB la configuraven 1.135 vehicles, que donen servei a 106 línies. El programa per reemplaçar els busos més contaminants estableix que s’adquiriran 210 autobusos elèctrics i híbrids, que en substituiran d’altres de tecnologies més contaminants i de 15 anys d’antiguitat que vagin arribant al final de la vida útil entre 2021 i 2025.
Els nous vehicles s’incorporaran a les línies convencionals, el Bus Turístic i la xarxa que dona servei als barris
Aquesta iniciativa s’inclou en un projecte més ambiciós que preveu una inversió de més de 400 milions d’euros els pròxims sis anys i que inclou no sols la compra dels autobusos més nets disponibles per a cada tipologia sinó també els vehicles auxiliars, les infraestructures necessàries i la promoció de l’hidrogen i del biogàs com a energies verdes. En les previsions de TMB per als propers anys els autobusos híbrids, elèctrics i de gas natural, a més dels d’hidrogen, aniran guanyant pes en el conjunt de la flota, de manera que els vehicles de dièsel representin només un 5% de la flota el 2025 i acabin sent residuals el 2030.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que Barcelona tindrà d’aquí a deu anys una de les flotes d’autobusos més neta d’Europa i que la renovació dels vehicles “contribueix a millorar la qualitat de l’aire de Barcelona i la seva àrea metropolitana per millorar la qualitat de vida de la ciutadania”.