L’objectiu és que el 2025 el 65% dels desplaçaments a la ciutat es facin amb transport públic i potenciar els serveis compartits
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) vol contribuir a rebaixar l’ús del vehicle privat a Barcelona i treballarà per reduir i aconseguir que el 65% dels desplaçaments de la ciutat es facin en transport públic el 2025. La transformació fomentarà una mobilitat més sostenible i rebaixarà les emissions de CO2.
Aquest és l’objectiu del nou pla estratègic presentat per l’empresa gestora del transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona amb l’horitzó de 2025 que s’hauria de traduir en 2,3 milions de viatgers diaris en dies laborals entre les xarxes de metro i bus, una xifra que suposarà un 10% més que l’any 2019, quan es va arribar al màxim de viatgers en transport públic.
La presidenta de TMB, Rosa Alarcón, destaca que el pla va més enllà de la ciutat de Barcelona i ha assegurat que la col·laboració entre els ajuntaments metropolitans serà primordial per aconseguir les fites marcades, fomentant i participant en solucions integrades de transport amb altres serveis de mobilitat sostenible.
Alarcón ha confirmat la intenció de TMB de convertir-se en una empresa global de mobilitat amb la incorporació de bicicletes, cotxes o patinets i esdevenir-ne “un referent a nivell internacional” de mobilitat des de la vocació de servei públic.
El pla, que optarà als recursos dels fons europeus Next Generation UE, inclou millores en la xarxa de metro, amb la incorporació de 96 nous trens per ampliar la xarxa de metro, posar en marxa el tram central de la línia 9, dues noves estacions a Badalona (L1), dues a Esplugues (L3) i tres a Barcelona (L4), i continuar amb la transformació de les estacions perquè el 100% siguin accessibles el 2024.
A la xarxa de bus, s’incorporaran 508 autobusos d’energies netes (233 elèctrics i 46 d’hidrogen), es posarà en marxa una hidrogenera oberta a l’ús públic i la construcció d’una cotxera a la Zona Franca per 550 vehicles, i preveuen incrementar el 10% la velocitat comercial a les principals línies i eixos.
També es contempla un projecte pilot de bus d’última milla amb vehicle autònom al polígon industrial de la Zona Franca, i es projecta el servei d’autobús a la demanda en 20 línies de proximitat que donaran servei a 50 barris.
L’estratègia de millora de les xarxes de metro i autobús implica incrementar l’oferta, fer-la més accessible i incorporar nous serveis
En paral·lel, la companyia posarà en marxa altres serveis com les bicicletes i els vehicles compartits amb una clara aposta per la sostenibilitat que es completarà amb la reducció de 17.000 tones de CO2 el 2025. “TMB ha de ser una empresa sostenible, descarbonitzada, accessible, equitativa, que cobreixi les necessitats de la mobilitat”, ha afirmat la presidenta de TMB, qui ha recordat també que la companyia “genera 27.877 llocs de treball de forma directa i indirecta”.
Alarcón ha concretat que els serveis de bicicleta metropolitana estan en procés de licitació. L’anomenat bicing metropolità, disposarà de més de 2.000 bicicletes i podria estar enllestit el setembre del 2022. Pel que fa al sharing de motos i patinets elèctrics, i el carsharing, la presidenta de TMB ha dit que és una “qüestió molt col·lateral al pla estratègic” i que s’ha de treballar en la seva regulació definitiva.
Respecte al servei al ciutadà, TMB té pendent la posada en marxa de la T-Mobilitat, que incidirà en la millora del pagament amb sistemes més actuals i una optimització de canals d’informació. En aquest sentit, Alarcón ha insistit que TMB està “absolutament compromesa amb què sigui una realitat”, però no està fixada una data per a la seva implementació, ja que aquesta decisió correspon a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).
En l’àmbit tecnològic, el nou pla de TMB també comportarà una modernització i digitalització de les xarxes i serveis de metro i bus, millorant la videovigilància, la seguretat, els sistemes d’informació al client i el manteniment digital, entre altres qüestions.
L’elaboració del nou pla estratègic de TMB està avalat pel Consell Assessor de l’entitat, un òrgan consultiu que es va constituir el passat mes de maig i que té com a objectiu afavorir un diàleg permanent amb els grups d’interès per contribuir a millorar la gestió de l’empresa.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…