Dones infidels i infèrtils, però també roges i exiliades, pujaran a l'escenari de la temporada 2024/2025, amb una oferta de gairebé 40 títols
Si la memòria ha estat l’eix central de la bona temporada que ara acaba al Teatre Nacional de Catalunya (TNC), rescatant de l’oblit a totes les Natàlies que va poder ser la Colometa i les víctimes d’un manicomi de dones durant el franquisme, el pròxim curs no se’n va molt lluny, volent tornar a provocar preguntes entre els espectadors quan cau el teló. Totes aquelles veus que habiten els marges seran les protagonistes de la temporada 2024/2025, fent-les parlar després de, també, massa silenci. “Entre els sinònims de marginal hi ha tot allò que és secundari, insignificant, lateral, perifèric, separat, alternatiu, no comercial, independent… Però també un lloc on escapar del que la societat ens ha assignat, un lloc de rebel·lia, d’inconformisme, una alternativa, una reacció”, apunta la directora del TNC, Carme Portaceli, a les portes de la seva quarta temporada al capdavant de la sala.
Aquí encaixen completament les moltes dones que han estat castigades tantes vegades a la història. Grans noms com el d’Anna Karènina de Tolstoi prendran la Sala Gran del TNC, amb una Ariadna Gil que interpretarà el paper de dona infidel, o enamorada, però també mare en una societat que la condemna. Amb direcció de Portaceli, qui ja s’ha acostat a la propera Madame Bovary, serà un dels plats forts de la temporada, amb un elenc que el completaran Borja Espinosa, Eduard Farelo, Miriam Moukhles, Bernat Quintana i Bea Segura. Després de la seva estrena a Barcelona, farà gira per Europa. L’altra cara la donarà l’adaptació d’Els dies de l’abandonament d’Elena Ferrante, l’autora que “millor explicar les misèries del patriarcat” per a Portaceli, posant el focus en una dona abandonada pel seu marit en un espectacle en francès.
A la dona infidel sempre se l’ha castigat, però també a la dona que no pot ser mare, carregant la culpa d’un fracàs que l’empeny a un espinós aïllament. Molt es parla de la Yerma de Federico García Lorca, però Àngel Guimerà també va tractar aquesta qüestió a L’aranya, una obra poc representada que ara arribarà al TNC. Amb l’actriu Mima Riera, la dramatúrgia de Jordi Prat i Coll traslladarà l’acció de l’obra de l’autor canari a la Girona franquista, ambientada originalment a la Barcelona de principis del segle XX. Serà l’obra de la pròxima temporada que farà gira per teatres catalans. La dictadura, amb un llegat que tant ens fa criticar i jutjar els altres segons Portaceli, també serà present a Primera sangre de María Velasco, amb tots els prejudicis latents al país explotant davant l’assassinat d’una menor a una escola. O a través d’escriptores silenciades com Rosa Maria Arquimbau, escriptora i periodista a qui la Guerra Civil va truncar la seva trajectòria, ara reivindicada amb la recuperació de Marie, la roja.
No podien faltar les conegudes com a bruixes, aquesta figura misteriosa que va servir per purgar tots els mals, més inventats que reals, que els que tenien el poder van poder teixir per atemorir a qui dubtés. Vosaltres, les bruixes de Jan Vilanova és una proposta de teatre documental que retrà homenatge a totes aquelles persones, la majoria dones, víctimes d’una persecució cruel.
Desgraciadament, la guerra fa uns anys que ha intensificat la seva proximitat, com s’intueix en les nombroses propostes del TNC que l’aborden. Destaca La tercera fuga de Victoria Szpunberg, resseguint la història de tres exilis a Ucraïna, l’Argentina i Barcelona, amb un repartiment que comptarà amb Clara Segura en el final de la temporada 2024/2025. Sol Picó també s’acostarà als exiliats, amb una obra familiar que parlarà de les víctimes de la guerra de Síria. També serà present Palestina, amb petits espectacles d’artistes que sortiran, si poden, d’un poble que es dessagna dia a dia.
Un total de 39 propostes, una mica menys que aquest curs, integraran la nova temporada, amb altres títols com el musical Ànima, amb un elenc format per 14 actors i 10 músics, una aposta forta que ja s’ha vist recentment a Els Watson, la dansa de la companyia londinenca Humanhood amb arrels a Sitges, o el pacte amb el diable que imagina Angélica Liddell (de cinc hores i mitja!). Caldrà veure si el TNC aconsegueix repetir l’èxit d’aquesta temporada, amb més de 126.500 espectadors i una ocupació del 83%. “Són unes xifres extraordinàries”, remarca Portaceli. A més, per segon any consecutiu, s’ha aconseguit un rècord d’abonaments, amb un total de 5.700. Per la falta de nous pressupostos a la Generalitat, el teatre mantindrà la seva partida per a la pròxima temporada en els 16 milions d’euros.
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…
A finals d’agost del 2005, l’huracà Katrina colpejava les costes del sud-est dels Estats Units,…