Tous deixa enrere les pèrdues del 2020 provocades per la pandèmia. El grup familiar de joieria ha tancat l’exercici del 2021 amb un resultat net de 22,3 milions d’euros, davant de les pèrdues de 10,8 milions comptabilitzades l’exercici anterior. L’ebitda ha pujat a 80,7 milions, una xifra que, segons l’empresa, permet assolir pràcticament els nivells precovid, un any abans del previst.
A la bona evolució del resultat ha estat clau la ràpida recuperació del mercat de la joieria a nivell internacional, fet que ha impulsat un 37% les vendes de l’empresa, que han escalat a 384 milions d’euros, més de cent milions d’euros més que el 2020, quan les seves botigues van estar tancades un terç de l’any. “2021 ha estat un any realment satisfactori en què hem pogut invertir en palanques importants per al nostre futur”, afirma el conseller delegat de Tous, Carlos Soler-Duffo, que titlla de “molt robusta” la tornada als beneficis.
Entre aquestes palanques a què es refereix Soler-Duffo destaca l’aposta per la venda omnicanal i l’embranzida definitiva de la botiga en línia de la marca, que ja genera el 20% de la facturació. Segons la companyia, el 2021 el negoci digital ha crescut a un ritme del 30%, consolidant-se una tendència ja iniciada el 2020 (+72%) que ha permès més que duplicar les vendes per Internet respecte al 2019. La reordenació de la cadena logística, la reforma de la seu central de Manresa (Bages) i l’ampliació de l’equip amb la incorporació de nou talent són altres dels projectes empresos per Tous a l’últim any.
L’empresa ha de fer front ara a la crisi provocada per la invasió d’Ucraïna per part de Rússia, situació que l’ha portat a prendre la decisió d’abandonar el mercat rus, igual que han fet altres grans marques internacionals. “Planegem abandonar definitivament el negoci directe a Rússia el 2022, a causa de la incertesa geopolítica“, assenyala Tous, després d’apuntar que al març ja van suspendre tota la seva activitat al país, van tancar la botiga en línia i van deixar d’enviar nous productes a les seves botigues. “Estem avançant perquè aquesta decisió sigui permanent”, afirma el grup.
Concretament, a Rússia Tous opera mitjançant una xarxa de 55 boutiques, de les quals 32 són pròpies i 23 operades per franquiciats. El pla de retirada del mercat rus suposa la cessió de tots els establiments propis als franquiciats locals, que podran continuar fent servir la marca i comercialitzant l’estoc que tinguin disponible. “A través d’aquesta fórmula, es garantiria el compliment de tots els compromisos derivats dels contractes al país, tant amb els empleats com amb els diferents proveïdors de serveis”, afegeix la cadena.
Per contra, Tous reafirma la seva vocació de permanència a Ucraïna, on ha pogut reobrir sis de les nou botigues existents, a més de reprendre l’activitat online. La marca opera a Ucraïna des del 2017 a través d’un franquiciat a qui ha intentat ajudar tot el que ha pogut mitjançant la seva filial a Polònia. “Mantenim el compromís total i contacte permanent amb els franquiciats i equips locals a Ucraïna, atenent les seves necessitats i acompanyant-los en la reactivació del país”, destaca Tous.
La cadena presidida per Alba Tous, que acaba de celebrar el 200è aniversari, ven les seves joies a 46 països a través d’una xarxa de 700 botigues i dóna feina a més de 4.000 persones. La família Tous controla el 75% del capital del grup i el 25% restant pertany des del 2015 al fons suís Partners Group.
Posicionada al segment del luxe assequible, la marca catalana ha concentrat recentment tota la seva logística en un magatzem situat a Manresa que fins ara estava dedicat únicament a la seva línia de complements. Així, l’expedició de joies, que es feia des de la seu central, s’ha traslladat a l’altre edifici per gestionar de manera unificada tot l’estoc i guanyar en eficiència. També ha reformat la seu corporativa per adaptar-la als espais de treball a les noves tendències. Tots aquests canvis s’inscriuen a l’anomenada estratègia Tous Next, un full de ruta per assegurar el creixement del grup els pròxims anys i que posa el focus en qüestions com la millora de l’atenció al client, la digitalització, l’omnicanalitat de les botigues, la sostenibilitat i la permanent revisió dels processos per guanyar eficiència i agilitat.
Tous, que ha convertit en icona les seves joies amb forma d’osset, associa la seva marca a celebrities com Eugenia Martínez d’Irujo o Tamara Falcó i aquest estiu ha optat per acostar-se a nous públics amb una aposta important: ha estat present per primera vegada als festivals de música Primavera Sound (Barcelona) i Mad Cool Festival (Madrid), on ha patrocinat un dels escenaris, a més de disposar d’un animat estand amb sessions de DJ on va presentar Made of Sound, una col·lecció de joies i accessoris protagonitzada per una banda de set icònics óssos, reinterpretats amb estètica anime.
En els darrers mesos, Tous ha anunciat diversos nomenaments per reforçar el talent intern i, especialment, les àrees de disseny, màrqueting i comunicació. Així, va nomenar nova directora d’experiència de marca Anna Sió, professional amb 20 anys d’experiència en companyies com Nike, Reebok o CH Carolina Herrera. Altres nomenaments, totes dones, són els de Cristina Zazo —procedent d’Artistocrazy—, com Design Manager; Clara Puig —professional experta en accessoris que va treballar a Inditex i Bimba i Lola— com a Accessories Design Manager; Aida Tazón —exconsultora de Llyc—, nova directora de comunicació corporativa amb dependència directa de Soler Duffo; i Alba Chaves, com a directora de comunicació interna. A més, Teresa Copano, responsable de comunicació corporativa els darrers vuit anys, ha estat promocionada i formarà part del comitè de direcció com a directora de relacions institucionals (Public Affairs & Institutional Relations Director), reportant Rosa Tous, vicepresidenta del grup.