L’últim Consell de Ministres de 2023 ha pres diverses decisions, com la pròrroga per un any més dels gravàmens als beneficis extraordinaris tant del sector financer com del sector energètic o l’anunci de la retirada de la baixada d’impostos a la factura elèctrica i de gas natural “de manera gradual”. També s’ha acordat la gratuïtat o bonificació del transport públic i el manteniment de bona part de les mesures laborals anticrisi. En paral·lel, l’equip ministerial ha donat també llum verda, a iniciativa dels Ministeris de Transports i d’Hisenda, a la creació de la societat mercantil estatal (SME) Train Port Barcelona (TPB).
Es tracta d’una companyia pública que estarà participada al 50% pel Port de Barcelona i per Adif, l’acrònim de l’administrador d’infraestructures ferroviàries. Amb la constitució d’aquest nou ens, es vol gestionar de forma integrada el node logístic ferroviari de l’àrea metropolitana, format ara per les terminals intermodals de Can Tunis i La Llagosta i per les futures terminals ferroviàries del port, a més de l’anomenada autopista ferroviària.
Segons la direcció del port, aquest node logístic és una peça clau per impulsar el transport ferroviari de mercaderies a l’eix mediterrani i la seva àrea d’influència, així com per al transport internacional. Tot i que s’ha confirmat aquesta setmana, la idea de la creació de Train Port Barcelona no és nova, ja que es va començar a definir ara fa tres anys. La societat ja estava contemplada en el protocol de col·laboració per a impulsar la construcció dels nous accessos sud, viari i ferroviari, del Port de Barcelona. El document va ser signat l’octubre de 2020 pels representants del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, la Generalitat, Adif, Ports de l’Estat i el Port de Barcelona.
El que es pretén amb aquesta col·laboració entre iguals, és que els socis treballin de forma coordinada en la planificació i desenvolupament d’unes infraestructures que comprenen uns equipaments ja construïts i amb plans de millora i d’altres que s’han de fer. Concretament són el complex ferroviari de Can Tunis, la Terminal Intermodal i Logística de La Llagosta, la Terminal Intermodal del Port de Barcelona i també la Terminal Intermodal d’Autopista Ferroviària, o ferroutage. L’objectiu és l’optimització de les inversions i la gestió eficient dels recursos per a la consecució de serveis més competitius. Train Port Barcelona vol convertir-se també en l’interlocutor únic davant dels operadors ferroviaris i les terminals ferroportuaries, oferint un servei de qualitat al client final.
Inversions de prop de 50 milions d’euros
Lluís Salvadó, president del Port, destaca que la constitució d’aquesta nova societat “és un pas molt rellevant perquè passem de la col·laboració entre institucions a la cooperació i la corresponsabilitat en la gestió ferroportuària per assolir la màxima eficiència en termes ambientals, de connectivitat i de costos”. Salvadó, assenyala que Train Port Barcelona és una iniciativa inèdita i que innova en la gestió de les infraestructures. El president també ha agraït a l’administrador d’infraestructures ferroviàries la voluntat d’obrir a Barcelona aquest projecte “que ens permetrà aprendre els uns dels altres, créixer i millorar com a organitzacions i donar un millor servei a l’economia del país”.
La nova societat mercantil estatal explotarà el Centre de Gestió Ferroportuari de Barcelona (CGFB), que és on es realitza la planificació i coordinació de la prestació de serveis entre Can Tunis i les terminals ferroviàries del Port de Barcelona. TPB també es farà càrrec de la gestió dels serveis de maniobra i operacions dels trens. Més endavant construirà i explotarà la futura Terminal Intermodal del port per un termini de mig segle. Això ho farà en règim de concessió de domini públic. Les instal·lacions que tenen pràcticament 14 hectàrees, representaran una inversió de 22 milions d’euros i comptaran amb una platja de quatre vies, dues grues pòrtic i una zona d’emmagatzemament de contenidors.
També per un termini de 50 anys, TPB gestionarà i explotarà la Terminal Intermodal i Logística de La Llagosta. La transformació global d’aquesta terminal, situada a 20 quilòmetres del Port, preveu una inversió encara més important: 25 milions d’euros en una primera fase. Aquesta instal·lació disposarà d’una platja de quatre vies, dues grues pòrtic i una zona d’emmagatzemament de contenidors de 14,5 hectàrees.
Finalment, i pel que fa a l’esperada ferroutage o terminal d’Autopista Ferroviària, TPB tindrà una participació minoritària sobre aquesta instal·lació que s’aixecarà a l’antiga llera del riu Llobregat. Amb aquesta nova SME a parts iguals, la desitjada connexió ferroviària pels accessos al port de Barcelona, podria, finalment, començar a agafar certa velocitat o, com a mínim, un ritme desitjable.