La inversió pendent per completar la unió per la Diagonal se situa en els 284 milions d’euros
No ha estat fàcil, però la unió del tramvia per la Diagonal comença a ser una realitat. Després de dècades de discussions i desacords, aquest diumenge els usuaris han pogut pujar als primers combois que han circulat entre la plaça de les Glòries i passeig de Sant Joan, primera fase de la connexió del Trambesòs i el Trambaix. Es materialitza així el desenvolupament d’una infraestructura clau per a la mobilitat de Barcelona, tant a dins de la ciutat com més enllà de les seves fronteres, que permetrà la connexió de nou ciutats metropolitanes un cop estigui completada, des de Sant Feliu de Llobregat fins a Sant Adrià de Besòs.
Després de més de dos anys d’obres i uns quants mesos de proves, el tramvia ha arrencat el servei en el nou tram a les cinc de la matinada, un dia més tard del que estava previst per la vaga convocada pels treballadors de l’empresa. Amb parades intermèdies a Monumental i Sicília, el trajecte fins a Verdaguer es fa en set minuts, una sorpresa per a alguns dels usuaris que s’hi han pujat aquest diumenge. Poder arribar amb més facilitat al centre comercial de Glòries ha estat un dels avantatges que no han trigat a assenyalar els primers viatgers. Més difícil ha estat adonar-se que els combois circulen sense catenària, alimentant-se per un carril subterrani a terra, un sistema pioner a tot Espanya.
Només amb aquest trajecte, d’uns dos quilòmetres, es calcula que cada dia es transportarà a 24.000 usuaris i deixaran de circular 2.000 cotxes per la Diagonal. Es podrà fer transbord amb les línies de metro L1, L2, L4 i L5, a més de 14 línies d’autobús que circulen per l’avinguda, urbanes i interurbanes. Per poder donar resposta a la nova demanda, Tram ha adquirit tres nous combois, actualment en fabricació, cosa que significarà arribar a una flota de 21 tramvies de cara al primer trimestre de 2025.
Tot això, amb una nova urbanització per a aquesta zona de la Diagonal, que ha eixamplat les voreres i ha guanyat més de 17.000 metres quadrats de passeig, molt visible en trams com els compresos entre passeig de Sant Joan i el carrer Sicília, i els de Sardenya i Marina. Amb els cotxes circulant pels laterals, per dos carrils per sentit, s’ha reforçat el carril bici, fent-lo passar pel mig de la via i sumant 5.000 metres quadrats. També s’ha incorporat més verd i s’han plantat gairebé 300 nous arbres, conservant plataners centenaris.
No només s’han sumat parades sinó que també s’ha canviat el funcionament de la xarxa banda Besòs. La T4 serà la que recorrerà el nou trajecte, amb la mirada posada a arribar algun dia fins a la plaça de Francesc Macià. Provinent de l’estació de Sant Adrià, recorre el tram baix de la Diagonal, entre el Fòrum i la plaça de les Glòries, allargant-se ara fins a Verdaguer i deixant d’anar cap al parc de la Ciutadella i la Vila Olímpica. En canvi, les línies T5 i T6 seran les que cobriran el trajecte que va cap a la platja. Provinents de Badalona i Sant Adrià de Besòs, circulen per la Gran Via fins a la plaça de les Glòries. Amb aquest canvi, hauran de caminar una mica més els estudiants de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), assidus usuaris del tramvia per anar del campus de Ciutadella al del Poblenou.
La connexió amb Francesc Macià: una inversió de 284 milions
Completat aquest primer capítol de les obres, que ha suposat una inversió de 115 milions d’euros, queda encarar la fase final del projecte, el trajecte que va des de passeig de Sant Joan fins a Francesc Macià. Després d’una primera pista, que va situar el pressupost pendent en més de 200 milions d’euros, la inversió s’ha ajustat i s’ha concretat en els 284 milions d’euros. Una xifra que està pendent de l’aprovació dels comptes del consistori, però també els de la Generalitat, tenint en compte que la infraestructura tramviària va a càrrec de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), amb l’administració catalana sent la que té més pes (51%). Una vegada es decideixi el calendari, es calcula que els treballs per dotar de vies i urbanitzar el recorregut tindran una durada de més de tres anys.
El tram pendent fins a Francesc Macià serà com el que hi ha entre Glòries i passeig de Sant Joan: el tramvia circularà pel centre de la Diagonal i els cotxes pels laterals
Segons els plans de l’Ajuntament de Barcelona, el tram pendent seguirà el mateix format que el que s’ha implementat entre Glòries i passeig de Sant Joan, amb el tramvia circulant pel centre de la Diagonal, on també se situaran els carrils bici. En els laterals, quedaran els vehicles privats. El pressupost previst serà de 53 milions d’euros per a la reurbanització de l’avinguda, als quals caldrà sumar 61 milions d’euros destinats al col·lector que s’instal·larà a la Diagonal, situant l’aportació global del consistori en els 114 milions d’euros. D’altra banda, l’ATM calcula que el projecte tindrà un cost de 170 milions d’euros, repartits entre 90 milions d’euros per a la instal·lació de la infraestructura —aportats íntegrament per la Generalitat— i 80 milions d’euros per als nous combois —a càrrec de l’ATM—.
Una vegada es completi la unió del Trambesòs i el Trambaix, es calcula que es duplicaran els usuaris diaris de la xarxa, arribant als 220.000 viatgers i deixant 12.000 cotxes fora del carrer cada dia. Així, cada any, es passarà de moure 31 milions d’usuaris als 62 milions. Entre Verdaguer i Francesc Macià, se sumaran les parades de Diagonal/Cinc d’Oros, Balmes i Casanova.
L'empresa barcelonina utilitzarà els recursos per continuar creixent a Europa i obrir 20 noves clíniques
Se li atribueix a José Martí Pérez, polític i diplomàtic cubà i fundador del Partit…
L'associació privada d'empresaris aposta per la col·laboració público-privada en una jornada en la qual ha…
Musicalment superlativa, la posada en escena de 'La forza del destino' al Teatre del Liceu…
Enguany s’estrena una prova pilot al Barcelonès Nord, el Baix Maresme i el Maresme Central…
La firma compta amb un catàleg de més de 300 jocs, entre els quals figuren…