Tramvia
El tramvia ja circula sense passatgeros entre Glòries i Verdaguer. © Norma Vidal / ACN

El tramvia s’estrenarà fins a Verdaguer el 9 de novembre

Els combois han començat a circular sense passatgers per ajustar últims detalls com els temps de parada a les estacions i el funcionament dels semàfors

Després d’anys de debat, planificació i obres, la prolongació del tramvia fins a Verdaguer té data d’estrena. A partir del dissabte 9 de novembre, els passatgers podran viatjar entre Glòries i Verdaguer en set minuts a bord del tramvia, que avança així en la seva connexió per l’Avinguda Diagonal.

Amb l’objectiu que el servei arrenqui amb tot calculat al mil·límetre, els combois han començat ja a circular pel nou tram, però sense passatgers. Excepte per aquest detall, el servei opera com ho farà a partir del 9 de novembre: circula a la velocitat que ho farà quan entrin en funcionament i s’atura a les parades i semàfors, com un assaig general perquè l’estrena es desenvolupi sense imprevistos.

Aquesta circulació sense passatgers, anomenada marxa en blanc, permetrà ajustar tots els elements que han de funcionar de manera coordinada per garantir una correcta circulació del tramvia, cotxes i bicicletes, sense oblidar els vianants, potser els més sorpresos de creuar-se amb tramvies per la Diagonal en aquest tram. Acostumats a mesos d’obres sense circulació, no són pocs els vianants que creuen les vies sense mirar, la qual cosa provoca que el clàxon dels tramvies se sumi al soroll de trànsit abans ja habitual de l’avinguda.

El temps de l’obra per acabar el tram que falta per unir el tramvia serà d’uns 40 mesos

I és que, amb aquesta prolongació de prop de dos quilòmetres, el tramvia s’integra a la trama urbana de l’Eixample, i passa a ser una peça més de la mobilitat pels seus carrers. Així, l’arribada del tramvia a Verdaguer no sols afectarà el propi tramvia, sinó també a la resta de transports que milloraran la seva interconnexió, incloent quatre línies de metro i 13 d’autobús.

L’enllaç entre Glòries i Verdaguer arriba després d’una inversió de 100 milions d’euros, dos anys d’obres i tres mesos de proves, que van començar la nit del 15 de juliol amb un comboi circulant a cinc quilòmetres per hora. Aquest nou tram donarà servei a 24.000 usuaris i permetrà que uns 2.000 cotxes deixin de circular per la Diagonal.

La connexió com a meta

La seva posada en marxa “defineix molt bé com ens agrada transformar la ciutat i posar-la al servei de la mobilitat sostenible”, ha defensat la primera tinenta d’alcalde, Laia Bonet. Amb aquesta prolongació, “comencem a caminar cap a la nova xarxa de tramvia”, que quan estigui acabada connectarà el Besòs i el Llobregat creuant Barcelona, amb la previsió de duplicar els usuaris diaris, arribant als 220.000 viatgers, i de treure a 12.000 vehicles del carrer al dia.

L’arribada del tramvia a Verdaguer ha implicat també la transformació de la Diagonal en aquest tram, amb més verd, carril bici i voreres més amples, amb l’objectiu també de beneficiar al vianant. “La mobilitat a peu és el principal mode de mobilitat de la ciutat”, ha recordat Bonet. La reforma aspira no només a millorar la mobilitat, sinó també a afavorir el comerç i l’activitat en aquest sector de la Diagonal. 

Tranvía en Barcelona.
El tramvia connectarà amb quatre línies de metro i 13 d’autobús al tram entre Verdaguer i Glòries. © Albert Hernández / ACN

L’entrada en servei del nou tram representa “un pas més per a la construcció del tramvia fins a Francesc Macià” i connectar el Trambesòs i el Trambaix. No obstant això, ha recordat que aquesta voluntat no es podrà traduir en un calendari si no es disposa de pressupostos. “Sense recursos no podem parlar de calendari”, ha remarcat Bonet sobre la connexió, que requerirà una inversió de 200 milions d’euros.

Tot i no disposar de calendari, el director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Manuel Valdés, ha donat algunes pistes: el temps d’obres una vegada arrenquin serà d’uns 40 mesos. Seran més de tres anys que hauran d’acabar d’ajustar-se i que inclouran la construcció d’un col·lector pluvial. “És un projecte molt complex, que a més es produeix en una zona més densa que la que ara entra en funcionament”, ha ressaltat.

La Generalitat també està per aquesta connexió, com ha assegurat el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal. “Esperem poder continuar aviat i acabar el tramvia per la Diagonal”, ha afegit. Nadal ha recordat que la previsió de l’ATM és tenir tancat el projecte constructiu a finals d’any, per a després tramitar-lo i licitar-lo. “El Govern dona una importància política al tramvia”, i vol participar activament en aquest projecte encara que depengui de l’Ajuntament, ha assegurat Nadal. En el marc d’aquesta aposta pel tramvia, ha recordat que el Govern promou també el tramvia al Camp de Tarragona, que es licitarà previsiblement a principis de 2025.

Tranvía en la Diagonal
Dissabte 9 de novembre entrarà en funcionament el tram del tramvia entre Glòries i Verdaguer. © Albert Hernández / ACN

La xarxa també s’adapta

Aquest assaig general del nou tram implica també modificacions en tota la xarxa del Besòs: les línies T4, T5 i T6. Arran de la marxa blanca del tramvia, la T4 ha passat a prestar servei entre les parades de Glòries i l’estació de Sant Adrià, a l’espera que pugui transportar a viatgers. Pel seu costat, la T5 i la T6 allarguen el seu recorregut per la Meridiana, i integraran en el seu recorregut com a noves parades les que porten fins a la Ciutadella.

El nou tram també ha requerit l’adaptació dels combois que circularan per ell, ja que funciona sense catenària aèria: l’alimentació elèctrica passa per terra, en un sistema que s’utilitza a nivell estatal per primera vegada i requereix nous equipaments. A més de l’adaptació de tramvies, la xarxa integrarà tres nous a finals d’any. Els nous vehicles passaran a formar part de la flota del tramvia barceloní, que comença a créixer tendint a ajuntar els seus extrems.