El canvi de paradigma en els usos dels serveis de mobilitat que demanden els ciutadans als operadors de transport, ja siguin públics o privats, està potenciant el desenvolupament de plataformes per oferir les millors solucions a les necessitats de l’usuari. Empreses com Renfe, B:SM, Saba o Seat entenen que el viatger vol que li resolguin els seus desplaçaments “obligats” de porta a porta de la manera més fàcil possible, com han posat de manifests els responsables d’aquestes firmes que han participat a la taula rodona L’usuari al centre dels serveis de mobilitat (MaaS), organitzada dins de la Barcelona New Economy Week (BNEW).
Per aquestes companyies que formen part de la cadena de serveis a la mobilitat és important que el ciutadà tingui accés a la xarxa global de transport, sigui amb una o vàries plataformes tecnològiques, però “cal ser intermodals”, ha concretat Marta Labata, consellera delegada de B:SM. Per aquesta directiva, “s’han de trobar grans consensos entre tots els operadors de transport per actuar a llarg termini sobre la planificació de les infraestructures i dels serveis a l’usuari”, entre d’altres coses perquè hi ha estudis que apunten que el 70% de la població viurà a les àrees metropolitanes de les grans ciutats d’aquí a dues dècades”, i cal donar resposta a aquest repte “de manera coordinada”. Labata ha insistit en què les plataformes de serveis de transport al viatger han de ser obertes perquè “aglutinin el màxim de l’oferta existent”.
En aquest mateix sentit s’ha expressat Lucas Casasnovas, director de Seat Mó, la divisió de micromobilitat sostenible d’aquesta marca automobilística. Casasnovas assegura que integrar tots els serveis i fer-los accessibles al viatger és essencial perquè el futur passa per “democratitzar la mobilitat”, entre d’altres coses, perquè les noves generacions no estan interessades en tenir un mitjà de transport en propietat, sigui cotxe o motocicleta.
La intermodalitat i la col·laboració entre els diferents operadors determinarà el futur de la mobilitat urbana
“La gent vol comprar serveis de mobilitat en lloc de mitjans de transport”, ha afegit Manuel Villalante, responsable d’estrategia i desenvolupament de Renfe. Des de la visió d’un operador públic de transport col·lectiu, Villalante ha assegurat que no es podrà substituir aquest tipus de serveis “però per ser més eficient s’ha de dibuixar un sistema inclusió que doni entrada a tots els operadors per fer, conjuntament, més competitiva la seva oferta de serveis”. “En matèria de transport, la separació entre el que és públic i privat, entre el que és individual i el col·lectiu, és cada vegada més estreta”, ha concretat Villalante.
Per la seva part, Josep Martínez Vila, conseller delegat de l’empresa Saba, l’operador especialitzat en gestió d’aparcaments, ha manifestat que la tecnologia ha facilitat la mobilitat compartida però que “també es requereix de la infraestructura necessària per resoldre aspectes com l’electrificació o la logística” i que és en aquest àmbit on els aparcaments tenen un paper imprescindible. “L’aparcament és un hub de mobilitat sostenible —ha dit— i de serveis, com un contenidor amb espai per als transports compartits, per a la carga elèctrica i per a la distribució de l’última milla que, no oblidem, és on es genera el 40% de totes les emissions d’una gran ciutat com Barcelona o Madrid”.
Els operadors de transport, públics i privats, adverteixen a l’administració que ha de ser “valenta” per legislar i crear infraestructures
Els ponents també han reflexionat sobre el paper que ha de tenir l’administració a la que han demanat que “sigui valenta” i que “legisli”, i que “desenvolupi amb visió de llarg termini les infraestructures necessàries” en matèria de mobilitat. “Si no som disruptius també en els àmbits normatius, legals i de pagament i només ho som en aspectes tecnològics, no avançarem en mobilitat sostenible i compartida”, ha puntualitzat Manel Villalante.