Gaudeix de Barcelona

Tren amb destí al Mataró i el Canet de Mar modernista

La primera ruta de la proposta d'oci dissenyada per Renfe i la Diputació de Barcelona visita joies arquitectòniques més pròximes del que sembla com la Nau Gaudí, la casa Coll i Regàs, Can Rocosa i la casa Domènech, amb degustacions incloses

A primera hora del matí de dissabte, apareixen dues parelles a l’Estació de França. Sembla que s’han extraviat. No perquè s’hagin equivocat de parada o se’ls hagi escapat el tren, sinó perquè van vestits com si visquessin en una altra època. A més, se’ls nota una mica sorpresos, fins i tot atònits, veient que la resta de passatgers ha decidit posar-se la roba de sempre, sense les plomes i els barrets que ells han triat per a aquest dia de cap de setmana.

“Vam arribar a l’estació a les 8.30 del matí i no hi havia ningú vestit. Vam esperar fins a les 9 i tampoc va aparèixer ningú, només nosaltres quatre”, explica Nati Roma, una de les viatgeres del primer tren turístic organitzat per Renfe i la Diputació de Barcelona amb destinació al Mataró i el Canet de Mar modernista. “Formem part de l’associació la Garriga Modernista. Ens van enviar la informació de l’excursió i vam pensar que no seríem els únics. Però vam acabar sent nosaltres els protagonistes. Va ser molt divertit, tothom ens feia fotos”, explica la impulsora d’una bonica anècdota involuntària. “Van ser la sensació per allà on van passar”, constata la cap d’expedició Lucia Vila, una de les responsables de supervisar que no es perdés ningú durant tota la jornada.

Amb aquesta sorpresa inicial es va posar en marxa el tren de Rodalies, personalitzat per a l’ocasió com la Nati i els seus amics. Durant tot el dia, va portar a un centenar de passatgers pel Maresme per descobrir unes joies arquitectòniques que estan més prop del que sembla, reforçant la sensació que es tractava gairebé d’un viatge en el temps. “La meva parella diu que venim del 1900”, continua la Nati, “i sempre ens contesten que ens conservem molt bé”.

La primera parada d’aquest viatge en el temps va ser la Nau Gaudí de Mataró, molt a prop de l’estació de tren i seu de la Col·lecció Bassat d’Art Contemporani. A més, segons afegeix Vila, és d’especial interès perquè va ser la primera obra de l’omnipresent arquitecte barceloní quan s’acabava de graduar.

Durant tot el dia, les càpsules culturals es van anar combinant amb degustacions en diversos moments, “sempre ajuda”, remarca la cap d’expedició. A Mataró, van ser maduixes a la Plaça Gran, acompanyades amb un maridatge a la casa Coll i Regàs, aprofitant per visitar entre copa i copa l’espai modernista ideat per Josep Puig i Cadafalch per a un empresari tèxtil. Fins i tot, va haver-hi temps per veure la sala de plens de l’Ajuntament, també amb trets modernistes.

La Nati i els seus amics abans de pujar al tren, acaparant tots els focus sense esperar-s’ho. © Diputació de Barcelona

Després d’una petita pausa per menjar, la ruta es va reprendre direcció a Canet de Mar, a 15 minuts de Mataró amb tren. Es va començar amb vitralls, tant visitant un taller per entendre el seu procés de creació com degustant a l’Obrador Campassol la seva versió dolça, símbol de Canet en honor a l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner, qui va acostumar a estiuejar al municipi. Elaborats a base de massa de pasta de te amb gelatina de colors, els vitralls dolços de Canet donen l’oportunitat de sentir com deu ser donar-li una mossegada a una rosassa modernista, sense perdre cap dent.

La traca final va venir a Can Rocosa de Domènech i Montaner, amb una visita teatralitzada que va fer sentir menys sols a la Nati i els seus tres originals acompanyants. Amb actors vestits d’època, i un gran èxit del paper representat per la minyona, es va descobrir el que va ser l’espai de treball des d’on va projectar algunes de les seves obres més destacades com l’Hospital de Sant Pau. Per continuar amb l’arquitecte, es va entrar també a la casa Domènech, la que va ser, a més, la seva última obra.

“A la gent li va agradar descobrir racons de la nostra casa des d’una altra perspectiva. T’adones que tenim tantes coses boniques tan a prop i no ho sabem. Ara veig totes dues ciutats d’una manera molt diferent”, sosté Vila, qui subratlla que no va veure a ningú dir “ui, què lleig!” en cap de les parades de la ruta. “El modernisme és un ball de colors que se’t posa davant. És difícil que no t’agradi perquè és agradable de veure, encara que no ho vulguis, ets allà i et desperta els sentits. És gairebé com estar davant d’un quadre”, defensa. “No sé si s’ha notat, però a mi m’agrada molt Gaudí. I ara més”, aprofundeix. “És una ruta interessant, especialment, si t’agraden els viatges amb tren”, afegeix l’Anna, una altra viatgera que va passar amb el seu pare, venint d’Osona, “un dia intens, però profitós”.

La casa Domènech a Canet de Mar. © Diputació de Barcelona

Noves rutes

Després d’un primer viatge el passat dissabte 13 de maig, la ruta El modernisme gurmet, que també vol retre homenatge als 175 anys del primer tren entre Barcelona i Mataró, es repetirà el dissabte 10 de juny. Encara queden bitllets disponibles, amb un preu de 50 euros per a adults i de 20 per als nens de 4 a 13 anys. És gratuït per als menors de 3 anys.

Renfe preveu estrenar més rutes de cara a la tardor, inclosos més viatges de la ruta modernista per Mataró i Canet de Mar. “Estem treballant juntament amb la Diputació de Barcelona per oferir nous destins. Volem mostrar el litoral de Barcelona, no només el de la ciutat sinó també el de totes les poblacions costaneres, amb interès a nivell de natura i gastronomia. També hi ha els destins de muntanya, els museus, l’enoturisme… Hi ha moltes opcions per fer una tardor molt intensa”, avança el director de Desenvolupament i Disseny de Nous Productes de Renfe, Fèlix Martín.

“Volem mostrar el litoral de Barcelona, no només el de la ciutat sinó també el de totes les poblacions costaneres, amb interès a nivell de natura i gastronomia. També hi ha els destins de muntanya, els museus, l’enoturisme… Hi ha moltes opcions”

En altres comunitats autònomes, les rutes dels trens turístics plantegen passejos com descobrir els molins del Quixot i enfrontar-s’hi al Camp de Criptana; una visita teatralitzada a la Sigüenza medieval, entrant en un dels castells de Joc de trons; recórrer els fars de la costa gallega o entrar al Museu d’Estrella Galicia, amb cameo inclòs d’Emilia Pardo Bazán. Hi ha excursions que fins i tot inclouen bitllets de vaixell per arrodonir l’experiència.

L’oferta dels trens turístics complementa la gran varietat de bitllets combinats que ja ofereix l’operador públic, incloent-hi el viatge amb tren i l’entrada a atraccions turístiques. Entre ells, hi ha la visita a les caves Freixenet, el Balneari Vichy Catalan, PortAventura o el Parc Natural del Montseny. “Volem canviar el rol del tren quan arriba el cap de setmana perquè sigui un tren de festa, gaudi, descans, oci i turisme”, defensa Martín.

Visita guiada a la Nau Gaudí, a Mataró, la primera obra de Gaudí. © Diputació de Barcelona
Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Alba Pujals: El plaer de la cocció a foc lent

“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…

23 de novembre de 2024
  • Professionals

Munich: volar alt tocant de peus a terra

Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Cupra negocia la seva entrada als Estats Units per a 2030 amb el grup Penske

La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…

22 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Els ferris de la terminal Grimaldi podran connectar-se a l’electricitat al gener

El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…

22 de novembre de 2024
  • Opinió

Història d’un concert accidentat

Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…

22 de novembre de 2024