Tren de Alstom para Rodalies.
Nou tren d'Alstom a la planta de Santa Perpètua. © Albert Hernández / ACN

Els trens de Rodalies d’Alstom començaran a operar el 2026

Les tres primeres unitats fabricades a la planta de Santa Perpètua de Mogoda entraran en fase de proves aquest any, i els 200 nous vehicles se sumaran gradualment a la flota estatal

La modernització i renovació de la flota de Rodalies per millorar el servei està més a prop. Els primers trens fabricats per Alstom s Santa Perpètua de Mogoda se sotmetran durant aquest any a les proves i validacions necessàries per poder operar, amb la previsió que entrin en funcionament en 2026 tant a Catalunya com en altres zones a nivell estatal.

Els prop de 200 nous combois per a la xarxa estatal s’aniran afegint al servei de manera gradual. Amb una capacitat de 905 persones, els nous trens compten amb portes i vehicles més amples que els actuals, la qual cosa permetrà guanyar un 20% de capacitat i agilitat en les entrades i sortides de passatgers i, per tant, en el servei.

En concret, seran tres trens els que començaran aquestes proves d’homologació durant les pròximes setmanes. Dos d’ells estan en fabricació en la planta d’Alstom; l’altre, ja està acabat i ha finalitzat les proves i validacions necessàries per emprendre la fase d’homologació, imprescindible per prestar servei comercial.

Catalunya incorporarà un total de 101 nous trens en els pròxims anys, amb 49 fabricats per Alstom

Així ho ha detallat el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, a una visita precisament a aquesta primera unitat ja fabricada. Amb el president de la Generalitat, Salvador Illa, i el de Renfe, Raül Blanco, Puente ha explicat que les proves es duran a terme a la xarxa de Rodalies, en la qual se certificarà que el nou material rodant compleix amb els requisits necessaris.

“Durant 2025 es completarà el procés de certificació, i Alstom podrà començar la producció en sèrie dels 198 trens restants”, ha destacat Puente, que ha avançat que la voluntad es que les primeres unitats entrin en servei el 2026. L’encàrrec dels 201 nous trens representa el contracte de compra de material rodant més gran de la història del ferrocarril a nivell estatal, amb 1.800 milions d’euros. A aquest, se sumen els adjudicats a Stadler, amb 79 unitats, i a CAF, amb més de 130, per prop de 1.000 milions cadascun.

Dos nous trens a la setmana

Amb aquests tres encàrrecs, la xarxa ferroviària incorporarà dos nous trens cada setmana —d’ells, Alstom lliurarà entre tres i quatre unitats al mes—. En total, amb els contractes, es destinaran 101 unitats a modernitzar la flota de Catalunya. D’elles, 69 estaran al servei de Rodalies —amb 49 d’Alstom i 20 d’Standler— i 32, al de Mitjana Distància, fabricats per CAF.

El Ministeri ha invertit 850 milions d’euros fins el novembre a Catalunya, amb la meitat per a Rodalies

Els trens d’Alstom, de la sèrie 452, permetran agilitzar el funcionament de la xarxa no sols per la seva major capacitat, sinó també perquè estaran dotats d’equips d’última generació que recopilaran dades per disposar d’informació en temps real per a facilitar la presa de decisions operatives. Els combois, que podran circular a velocitats de fins a 140 quilòmetres per hora, inclouran vehicles de dos pisos i comptaran també amb wifi i garantia d’accessibilitat.

Tren de Alstom fabricado para Rodalies.
Els trens d’Alstom faran proves a la xarxa de Rodalies © Albert Hernández / ACN

“Rodalies no és una xarxa de trens, és una xarxa de persones en moviment, de fluxos quotidians. Les obres i els trens no són una fi en si mateix; són els instruments per proveir un servei públic i protegir un dret bàsic com és la mobilitat”, ha defensat Puente. En aquest sentit, ha detallat que el Ministeri ha invertit més de 850 milions d’euros a Catalunya fins al novembre, i un de cada dos euros invertits s’ha destinat a millorar Rodalies.

Aquesta inversió ha permès posar en marxa obres en totes les línies de la xarxa i disposar de 18 estudis en fase de redacció, que es materialitzaran durant els pròxims mesos. En paral·lel, avança també el traspàs de Rodalies a la Generalitat, del qual Illa ha assegurat que es veuran “passos endavant” ja durant aquest gener.