Catalunya és terra de potencials unicorns, que afloren des de camps múltiples i diversos. I és que les startups que emergeixen del panorama emprenedor català com les millor posicionades per adquirir aquesta cobejada categoria inclouen sectors tan diversos com el repartiment de flors, l’organització de viatges, la roba esportiva, l’ortodòncia, la teràpia gènica i les motos elèctriques.
Així, un ampli ventall de propostes esperables i insospitades avancen cap al selecte club d’empreses emergents valorades en més de mil milions de dòlars. Ho fan enclavades dins d’un ecosistema emprenedor que supera les 2.100 startups a Catalunya, i del qual fins ara han brollat set unicorns. Catalunya i el seu ecosistema tenen el potencial d’arribar a una quinzena en els propers anys, segons previsions de la Generalitat. Empreses com Wallapop, Typeform, Tradeinn, Paack, Red Points, Exoticca, Impress i Splice Bio figuren entre les startups catalanes que apunten a unicorn.
Les millor posicionades són, a distància de les següents, Typeform, Wallapop i Tradeinn. Són quasiunicorns com les denomina l’emprenedor i inversor Carlos Blanco. De fet, Typeform frega l’estatus d’unicorn, si és que no ho és ja. Amb el seu programari de formularis i enquestes online, l’empresa fundada el 2012 per David Okuniev i Robert Muñoz va tancar el 2022 una ronda de finançament de 123 milions d’euros. Mitjançant aquesta operació, la companyia de software as a service (SaaS) es va plantar en una valoració de 850 milions d’euros —935 dòlars—, que ha anat en augment des de llavors.
També amb una valoració d’entorn de 900 milions d’euros, Wallapop és una altra de les preferides com a candidata a unicorn. L’empresa, fundada a la capital catalana el 2013, va captar fa un any 81 milions en una ronda focalitzada en la seva expansió pel sud d’Europa. L’operació, liderada per Korelya Capital, va elevar llavors la valoració de l’app barcelonina de productes de segona mà fins als 771 milions d’euros, equivalents a més de 830 milions de dòlars.
Completa la llista de quasiunicorns catalans de Blanco la companyia de Girona de comerç electrònic Tradeinn, que va tancar 2023 facturant 500 milions, un 15% respecte a l’any anterior. L’empresa, que va néixer com a hereva d’una petita botiga de submarinisme de L’Estartit (Girona), s’ha convertit en un dels principals grups de venda en línia de productes esportius del món, amb 600 treballadors. El seu creixement s’ha finançat sobretot amb recursos propis generats per la companyia, que ha crescut sense recórrer a les rondes de finançament que acostumen a emprendre les empreses emergents.
També vinculada a l’àmbit del comerç electrònic, la logística Paack és una altra de les candidates per entrar en el cercle dels mil milions. La companyia logística d’última milla va ser desenvolupada a Dubái per un grup d’enginyers internacionals, i el seu equip original es va establir a Barcelona. Des de la capital catalana, l’empresa compta amb més de 150 clients internacionals. Fundada per Fernando Benito, Victor Obrados, Xavier Rosales i Suraj Shirvankar el 2015, la startup ha aixecat des de llavors més de 300 milions en rondes de finançament, entre les quals destaca la que va reunir 200 milions el 2022. A través d’aquestes operacions, l’empresa ha anat incrementant la seva valoració fins a més de 800 milions d’euros.
L’ecosistema emprenedor català compta amb moltes més empreses que apunten a unicorn, encara que a molta distància d’aquests quasiunicorns que enumera Blanco. Segons l’expert, i segons les dades amb les quals treballa l’agència ACCIÓ de la Generalitat, l’empresa de viatges en línia Exoticca, fundada el 2013 per Jesús Rodríguez, és una altra de les startups amb millors previsions. L’agència, que es diferencia per oferir paquets de grans viatges de forma digitalitzada, opera des de la seva seu a Barcelona i la seva sucursal a Miami, amb més de 300 itineraris en més de 60 països.
També ocupa posicions destacades en aquesta carrera la tecnològica Red Points, que combat el frau online. Impulsada per Josep Coll el 2011 i ara capitanejada per Laura Urquizu, l’empresa protegeix continguts i marques davant la pirateria i falsificacions en línia des de les seves seus a Barcelona, Nova York, Salt Lake City i Pequín. El variat catàleg d’unicorns en potència a Catalunya que figuren en les dades que utiliza ACCIÓ inclou també les motos elèctriques de motocròs de Stark Future. Amb orígens suecs però amb la seva seu i centre de producció a Barcelona, el fabricant nascut el 2019 va anunciar fa poc més d’un any l’entrada de la britànica Royal Enfield al seu capital, amb un 10% i després d’una inversió de 50 milions.
Barcelona és la setena ciutat europea que ha vist néixer més unicorns des del seu ecosistema innovador
No falta en la llista de les empreses que podrien aconseguir els mil milions en els pròxims anys la companyia d’ortodòncia invisible Impress, així com la plataforma de lloguer d’habitacions Badi i la startup de teràpia genètica Splice Bio. L’empresa, que opera des del Parc Científic de Barcelona, forma part d’un ecosistema emergent de l’àmbit de la salut i de les ciències de la vida que està despuntant a Catalunya. Entre els candidats figura, a més, la plataforma tecnològica sobre inversions sostenibles Clarity AI i també Heura, que recentment ha tancat una ronda per 40 milions liderada per la multinacional holandesa Upfield, que ha entrat en el capital de la startup barcelonina d’aliments de proteïna vegetal.
A més distància dels mil milions però amb bones perspectives es troben startups com la immobiliària en línia Housfy, l’agregador de botigues que venen a Amazon Yaba, i Innovamat, que ha desenvolupat una proposta educativa per a fomentar l’aprenentatge de les matemàtiques. Les hamburgueses a domicili de Vicio, impulsada per Aleix Puig i Oriol de Pablo, també són prometedores, així com els videojocs de Game for a Living (G4AL) i la fintech ID Finance.
Totes elles apunten maneres i, sobre la base de la seva valoració actual i al seu ritme de creixement, podrien incloure’s en els propers anys en el privilegiat club dels mil milions, del qual ja formen part set empreses catalanes. Adevinta, eDreams, Factorial, Globo, Travelperk, Letgo i Wallbox són les startups que han aconseguit durant els últims anys elevar-se a l’estatus d’unicorn des de Catalunya.
Va ser eDreams la que es va estrenar el 2014 i, des de llavors, la llista d’unicorns amb segell català ha anat nodrint-se amb empreses com Adevinta, propietària de marketplaces com Fotocasa, Habitaclia, Infojobs i Milanuncios. La barcelonina Letgo va arribar als mil milions el 2018 amb les seves vendes de segona mà, ara focalitzades especialment en el mercat americà. Pel seu costat, Glovo va adquirir l’estatus d’unicorn el 2019, i va ser tres anys després quan la startup fundada per Oscar Pierre va canviar de mans, amb l’adquisició per part de Delivery Hero del 80% del seu capital el 2022.
Els carregadors elèctrics de Wallbox van conduïr l’empresa fins l’admirada categoria el 2021, encara que la companyia ha reduït manxa des de llavors, en part per una evolució del cotxe elèctric més lenta del que es preveia. L’empresa, que cotitza en la Borsa de Nova York també des de 2021, va anunciar al desembre l’execució d’una ampliació de capital de 29 milions d’euros, i va donar entrada en el seu consell d’administració a la companyia Generac Power. Aquesta operació va servir per tancar un 2023 durant el qual l’empresa va adquirir la companyia alemanya ABL per accelerar la seva entrada en el mercat alemany, i va aconseguir un acord amb la italiana Atlante per desplegar una xarxa de càrrega elèctrica ràpida pel sud d’Europa, entre altres moviments de la companyia fundada per Enric Asunción el 2015.
Blanco augura que 2024 “serà un bon any” també per a l’evolució i valoració de les startups
Va ser el mateix any en què es va fundar Travelperk, que es va pujar al podi dels unicorns el 2022. Des de llavors, ha estrenat seu corporativa en el 22@ i ha tancat recentment una mega ronda per 95 milions de dòlars. També el 2022, Factorial va ser l’última que va entrar a formar part de la categoria. Ara, la startup de recursos humans per a pimes, amb seu al Poblenou, compte amb més de mil empleats en la seva plantilla, frega una cartera de 9.000 clients i té presència en nou països.
Amb aquestes startups, Barcelona és la setena ciutat europea que ha vist néixer més unicorns des del seu ecosistema innovador. Li treuen avantatge Berlín, París, Estocolm, Amsterdam, Munic i Dublin, la qual cosa converteix la capital catalana en la primera ciutat del sud d’Europa en aquest àmbit. No només per la quantitat d’unicorns, sinó també per la seva diversitat. “Tenim una sèrie de projectes que no es focalitzen en un sector concret, sinó que estan molt diversificats, i això genera interès”, defensa el director de Transformació Tecnològica i Disrupció d’ACCIÓ, Jordi Aguasca. “Aquesta diversificació permet posicionar Barcelona com un lloc excel·lent no només per crear una companyia, sinó també per a fer-la créixer”, segons el directiu de l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat.
Catalunya i el seu ecosistema tenen el potencial d’arribar a una quinzena en els propers anys
Davant la diversitat de candidats a unicorns, Aguasca assenyala que la situació actual del mercat i la inversió dificulten predir en quin moment aquestes empreses podrien escalar fins a aquest estatus. Blanco coincideix a destacar que s’ha produït “una frenada en la valoració de les empreses, igual que n’hi ha hagut en la inversió a escala global”. L’expert augura que la situació es revertirà durant els propers mesos, per la qual cosa “aquest serà un bon any” també per a l’evolució i valoració de les startups.
Quant a aquesta valoració, Aguasca defensa que “el concepte d’unicorn no ha de ser una obsessió”. I és que “el que genera una economia dinàmica que atreu inversió i talent internacional” no són els unicorns, sinó un nombrós ecosistema de startups. Així, el que és crucial és que funcioni l’engranatge d’interconnexió entre universitats, centres de recerca, empreses emergents, inversors i corporacions: “El que és determinant és que rodi la roda”.