Els restaurants de menjar asiàtic Udon tancaran aquest any incrementant de nou la seva facturació. Arribaran a 50 milions d’euros, cinc més que el 2022. Ho faran en un any en què la cadena ha desenvolupat multitud d’iniciatives en pro de la sostenibilitat, que abasten des dels bastonets per menjar fins als envasos per a take away, passant per les estovalles de paper.
Aquestes estovalles individuals continuen sent d’un sol ús, però s’han reduït les seves mesures per rebaixar la generació de residus. No només això, sinó que Udon ha ideat una campanya per donar-los un nou ús: proposa als seus clients convertir-los en ocells d’origami, mitjançant un videotutorial al qual dona accés la pròpia estovalla. Els ocells, la típica grua tradicional japonesa, són solidaris. Per cadascún que el client deixi en el local per penjar-la en un arbre de Nadal després d’escriure un desig, es donarà un euro a l’entitat Aldeas Infantiles.
La proposta de la cadena de restaurants asiàtics neix d’una antiga llegenda japonesa. Segons promet la llegenda, qualsevol que faci mil grues de paper rebrà un desig. Amb aquesta història com a inspiració, Udon ha llançat aquesta iniciativa coincidint amb la temporada nadalenca. Per impulsar la campanya, que s’allargarà durant el mes de desembre, la companyia ha col·laborat amb una entitat de persones amb discapacitat intel·lectual. L’empresa barcelonina ho ha fet amb un desig: posar el seu “granet d’arròs” per a avançar cap a un món millor.
El seu compromís cap a aquest món millor engloba el que dins de l’empresa anomenen les “tres P”: la persona, el producte i el planeta. Amb aquests tres conceptes com a base, la companyia “porta la sostenibilitat en el seu ADN des del primer dia”, segons el cofundador i director executiu d’Udon, Jordi Pascual. Ho ha relatat en una trobada amb periodistes, que han muntat els seus propis ocells d’origami, amb tècniques de papiroflèxia a les quals han invertit no menys de 20 minuts.
Les grues han pres forma, no sense dificultat i amb repetides rectificacions, sobre unes taules abillades amb tot el necessari per degustar un banquet asiàtic, inclosos els indispensables bastonets. Un element més que Udon ha abordat des de l’òptica sostenible. Després d’un llarg procés amb moltes proves de diversos materials, al setembre l’empresa va substituir els fins llavors bastonets de fusta d’un sol ús per bastonets reutilitzables.
Un petit canvi d’un petit detall en un restaurant; un gran impacte a nivell global per a la cadena, que disposa de més de 70 restaurants en cinc països, tenint en compte els locals propis i els franquiciats. Fins a aquest canvi, els locals generaven 5,2 milions de bastonets anuals, usats per prop de tres milions de comensals. Posant en línia tots aquests bastonets, es podia arribar des del primer local que va obrir la cadena el 2014, al Born, fins al que disposa en una altra ciutat separada per més de 1.000 quilòmetres: Lisboa.
Totes aquestes mesures s’han recollit en una memòria de sostenibilitat, com ha explicat l’especialista en restauració sostenible Isabel Cordech. El document plasma també els avenços de la companyia per oferir productes provinents de l’agricultura sostenible, peix certificat en aqüicultura sostenible i proteïna vegetal, així com altres iniciatives.
Aquestes van des de la substitució de productes de neteja dels locals fins a la garantia que els envasos del menjar de take away siguin ja no només reciclables, sinó compostables. “La sostenibilitat no és la meta, sinó el camí”, ha proclamat Cordech.
Ni els uniformes s’escapen de l’estratègia d’Udon, que ara els adquireix a una empresa local que els fabrica amb fibres recuperades. Ara els vesteixen els més de 1.000 empleats que treballen en l’empresa i les seves franquícies. Tenint en compte tots dos models de negoci, Udon ha obert durant 2023 sis locals, que inclouen ubicacions internacionals, com Miami, Puerto Rico i República Dominicana.
En aquests dos últims casos, ho ha fet en aeroports, on Udon ha testat una nova fórmula: demanar mitjançant tauletes, a mode d’algunes cadenes de fast food. Després de l’èxit que han tingut aquests locals, Udon replicarà aquest model en tres establiments en l’Aeroport de Madrid-Barajas l’any vinent, ha avançat Pascual.
No obstant això, evidenciar que Udon no és una cadena de fast food és un dels objectius de la companyia, ha subratllat el cofundador. L’empresa pretén fer-ho amb una oferta diferenciada i de qualitat, de menjar asiàtic concebut amb ambició internacional i des d’una òptica barcelonina.