Professionals

“Cada vegada més ciutats implementen solucions intel·ligents”

Smart City Expo World Congress escalfa motors per a una altra edició de rècord, amb un creixement de la superfície expositiva en línia amb l’evolució que està registrant el sector de les ciutats intel·ligents. Des del dimarts 5 de novembre fins al dijous 7 de novembre, el saló, organitzat per Fira de Barcelona, comptarà amb 1.100 expositors, 600 ponents i 850 ciutats representades. Amb una assistència prèvia de 25.000 congressistes, la fira passarà a ocupar els pavellons 2 i 3 del recinte firal de Gran Via, els més grans, amb un espai de 1.000 metres quadrats dedicat exclusivament a startups.

Part del creixement respon al retorn de les ciutats xineses, pioneres en smart cities, amb quioscos on poder resoldre tràmits amb l’administració en pocs minuts. La pandèmia va paralitzar la seva participació en fires i congressos, i ha costat tornar-les a atreure. Amb nou esdeveniments paral·lels repartits per tot el món, en mercats com els Estats Units, el Brasil o la Xina, Smart City Expo es prepara ara per reunir a tots a la capital catalana. “Aquí l’esdeveniment és global. A Barcelona ens reunim tots per aprendre els uns dels altres”, resumeix el director, Ugo Valenti. Després de l’absència l’any passat, després de l’atac de Hamàs i la invasió de Gaza, Israel tornarà a tenir presència a la fira.

— Encareu una altra edició de rècord. 

— Creixem un 30% de zona expositiva. La causa és que el sector en si està creixent. Cada vegada més ciutats implementen solucions intel·ligents, per la qual cosa cada vegada hi ha més empreses i organitzacions que es dediquen a això. Poso un exemple pràctic. Abans, venien els alcaldes, però ara no només venen ells, sinó que venen acompanyats de diferents membres dels seus equips de govern per entendre quines solucions poden implementar a les ciutats. Després, creixem perquè tant les empreses que ja participaven incrementen els estands per presentar més solucions com també hi ha noves companyies que venen per primera vegada. No hi ha cap secret, el que fem és acompanyar al sector.

— Una de les grans absents d’anys passats ha estat la Xina. 

— Exacte. L’any 2021 els congressistes i empreses xineses van deixar de venir per la pandèmia, però, mentre que la resta del món l’any 2022 ja començava a treure el cap, la Xina no ho va fer. No va ser fins al 2023 que van començar a fer-ho i ara ja tornen gairebé al nivell prepandèmia. Sens dubte, tornen a venir amb força. A més, fa poc vam estar fent l’Smart City Expo a la Xina i vaig al·lucinar perquè tornen a estar a un nivell molt potent d’implementació.

— Posi’ns algun exemple.

— És impressionant el que estan fent en solucions per facilitar la vida als ciutadans, utilitzen la intel·ligència artificial moltíssim. Tenen quioscos per totes les ciutats en els quals qualsevol pot interactuar amb l’administració i solucionar qualsevol tràmit, des que t’has comprat una casa o un cotxe fins que has d’actualitzar el carnet o has de pagar una multa. Tot ho resols en un minut.

“Un dels problemes de les ciutats xineses, però també de les estatunidenques, és que necessiten sempre el cotxe. A Europa tenim la sort que a les nostres ciutats es pot caminar pel carrer i passejar”

— Què més li va cridar l’atenció?

— La quantitat de vehicles elèctrics que hi ha al carrer, de molt bona qualitat i fabricats a la Xina, de marques com BYD, Geely o NIO, però també els Tesla, Mercedes, Volkswagen… Ja hi ha més cotxes elèctrics que cotxes de combustió a la Xina. És al·lucinant. A Shanghai, si vas amb una matrícula blava, significa que el teu cotxe és elèctric i, si vas amb una matrícula verda, és de combustió. Ja veus més matrícules blaves que verdes. A la Xina, quan tu compres un cotxe elèctric, tens avantatges fiscals i facilitat per comprar-lo molt ràpid, mentre que, quan compres un de combustió, pagues molts impostos i trigues un temps a tenir-lo. S’ajunta una indústria de vehicle elèctric brutal i molt desenvolupada que rep molt suport del govern. També cal dir que existia un problema real, i continua existint, de qualitat de l’aire a les ciutats. Amb el cotxe elèctric, el van solucionant, però és una part de la solució, no la solució única.

— Què poden aprendre de ciutats com Barcelona?

— Moltes coses. Un dels problemes de les ciutats xineses, i no només xineses, també estatunidenques, és que necessiten el cotxe perquè les distàncies són molt grans. A Europa tenim la sort que a les nostres ciutats es pot caminar pel carrer i passejar, anar a la compra, anar a la feina… Crec que ells han d’aprendre de nosaltres com fer que aquest tipus de ciutats siguin més assolibles a escala humana. Aquí l’esdeveniment és global. A Barcelona, ens reunim tots per aprendre els uns dels altres i, mira Nova York, que ha aplicat conceptes que hem fet aquí com la superilla a Times Square, amb terreny que els han guanyat als cotxes perquè sigui un espai veïnal i turístic. Ha revitalitzat la zona i és meravellós.

Un dels expositors de l’Smart City Expo.

— Més enllà de les xineses, quines altres ciutats són capdavanteres en el camp de les smart cities?

— Depèn dels àmbits. Les ciutats de tot el nord d’Europa són absolutament capdavanteres en eficiència energètica. Són les que estan més a prop d’arribar a la neutralitat d’emissions de CO2. Així mateix, als Estats Units, hi ha un treball molt fort a nivell privat però també amb l’ajuda de les ciutats per fer arribar la innovació als carrers. A San Francisco, els taxis autònoms circulen per la ciutat amb absoluta normalitat i no és una prova, està funcionant de manera completament normalitzada. Després, a Corea, estan implementant moltíssimes solucions tecnològiques per millorar la mobilitat, però també se centren a cuidar a les persones més grans de 65 anys, els ajuden a entendre la tecnologia i interactuar amb ella.

— Enguany, per primera vegada, hi haurà un espai dedicat exclusivament a startups, amb 1.000 metres quadrats. 

— Per a les startups sempre hi havia hagut espais perquè són una part molt important de l’ecosistema d’innovació. Enguany creixen en espai, però també hem creat un programa específic per a inversors que puguin invertir en aquestes startups. Estem fent que hi hagi un matching real amb inversors disposats a invertir. També ajudem a fer que aquestes ciutats puguin tenir espais i recursos perquè es puguin implementar els pilots. És a dir, tu pots tenir un fanal que té llum led, que està alimentat per plaques solars i que té wifi, però no serveix de res si després no te la deixen instal·lar i provar-la. Nosaltres estem ajudant i provocant aquest ecosistema d’intercanvi i d’implementació d’experiències. Això creixerà moltíssim en el futur.

Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

La multinacional Protime obre un ‘hub’ digital a Barcelona per a 250 empleats

La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…

20 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Barcelona porta el Nadal als seus barris amb centenars de propostes

Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…

20 de novembre de 2024
  • Gaudeix de Barcelona

Casa Seat celebra un Nadal dolç amb Jordi Roca

L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…

20 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Passeig de Gràcia es manté com el carrer comercial més car d’Espanya

El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició

20 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

El Sincrotró Alba comptarà amb una residència per a treballadors

La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…

20 de novembre de 2024
  • Opinió

L’hora de la resiliència urbana

A finals d’agost del 2005, l’huracà Katrina colpejava les costes del sud-est dels Estats Units,…

19 de novembre de 2024